ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل دخالت نیروهای خارجی در لیبی را محکوم کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید درگیری‌های لیبی با دخالت‌ نیروهای خارجی از طریق تهیه تجهیزات پیشرفته و اعزام نیرو به مرحله جدیدی رسیده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد، مشارکت بی‌سابقه قدرت‌های خارجی در درگیری‌های نظامی لیبی را محکوم کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش چهارشنبه ۱۸ تیر / ۸ ژوئیه در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «درگیری‌های لیبی با دخالت‌های خارجی به‌ویژه از طریق تهیه تجهیزات پیشرفته و اعزام نیرو به این درگیری‌ها، به مرحله جدیدی رسیده است.»

لیبی از سال ۲۰۱۱ که حکومت معمر قذافی سرنگون شد دچار هرج و مرج است. از شش سال پیش این کشور به دو بخش تقسیم شده است. دولت وفاق ملی که توسط جامعه بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده در غرب مستقر است و نیروهای ژنرال خلیفه حفتر به نام «ارتش ملی» در شرق قرار دارند.

ترکیه از دولت وفاق ملی حمایت می‌کند و مصر، امارات متحده عربی و روسیه از ژنرال حفتر پشتیبانی می‌کنند.

از زمان ناکامی نیروهای حفتر در ماه مه گذشته در حمله تهاجمی برای تصرف طرابلس، پایتخت لیبی، جنگجویان نیروهای خود را در اطراف چندین خط مقدم جبهه بین مصراته و سرت جمع کرده‌اند. مصر هشدار داده است که با هرگونه حمله نیروهای دولت وفاق ملی با هدف تصرف سرت ارتش خود را مستقیماً وارد لیبی خواهد کرد.

آنتونیو گوترش در شورای امنیت گفت: «ما نگران استقرار هشداردهنده ارتش در اطراف این شهر و میزان بالای مداخلات مستقیم خارجی در نقض تحریم تسلیحاتی، قطعنامه‌های شورای امنیت و تعهدات کنفرانس برلین هستیم.»

در کنفرانس برلین که در دی‌ماه گذشته (ژانویه سال جاری میلادی) برگزار شد بر ضرورت احترام بر ممنوعیت واردات سلاح به لیبی و بهبود نظارت بر این امر در آینده تأکید شده بود.

مأموریت سازمان ملل در لیبی بین ماه‌های آوریل و ژوئن ۲۰۲۰، دست‌کم ۱۰۲ کشته و ۲۵۴ زخمی غیرنظامی در این کشور ثبت کرد که نسبت به سه ماهه اول سال ۱۷۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. سازمان ملل همچنین حدود ۲۰ حمله علیه بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و پرسنل پزشکی را شناسایی کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    ترکیه فقط از «دولت وفاق ملی» حمایت نمی کند!! بلکه درواقع از ده ها گروه تروریستی اسلامگرای سنی در لیبی حمایت می کند. درواقع چیزی هم به نام «دولت وفاق ملی» وجود ندارد، بلکه فقط شاخۀ سیاسی اخوان المسلمین وجود دارد که شاخۀ پیاده نظام خود را بر روی همان گروه های تروریست اسلامگرا استوار کرده است. هرگونه توجیه و وجاهت بخشی به دخالت تورکیه در لیبی شرم آور و غیر قابل توجیه است. تورکیه اسم رمزی برای ورود القاعده و داعش و النصره و ده ها گروه تروریستی دیگر است.