ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سمفونی زمانه

جان کیج و چهار دقیقه و ۳۳ ثانیه سکوت

جان کیج، آهنگساز آمریکایی یکی از چهره‌های مطرح موسیقی آوانگارد بعد از جنگ جهانی دوم است.

جان کیج، آهنگساز آمریکایی یکی از چهره‌های مطرح موسیقی آوانگارد بعد از جنگ جهانی دوم است. او نظریه‌پرداز، نویسنده و هنرمند هنرهای تجسمی بود و از پیشگامان موسیقی سیال و استفاده غیر استاندارد از ساز است.

منتقدان و تاریخ‌نویسان جان کیج را تأثیرگذار‌ترین موسیقیدان قرن بیستم در آمریکا می‌دانند. همچنین کیج در زمینه توسعه و پیشرفت رقص مدرن نقش مهمی داشت و با مرس کانینگهام، طراح رقص همکاری می‌کرد.

بسیاری کیج را با قطعه «۴ و ۳۳» می‌شناسند که چهار دقیقه و ۳۳ ثانیه به طول می‌انجامد و در آن هیچ صدا یا نتی وجود ندارد؛ نوازنده در آن هیچ کاری انجام نمی‌دهد و فقط حضور دارد. برخلاف آنچه که بسیاری فکر می‌کنند، این قطعه، چهار دقیقه و ۳۳ ثانیه سکوت نیست، بلکه موسیقی، صداهایی است که شنونده در آن محدوده زمانی می‌شنود. ۴ و ۳۳ در حقیقت مفاهیم موسیقیدان، تجربه موسیقایی و پروسه ساخت موسیقی را به چالش می‌کشد و پس از گذشت چندین دهه هنوز هم در موزیکولوژی و زیبایی‌شناسی هنر و اجرای اثر هنری موضوع بحث‌انگیزی است.

جالب است که جان کیج به ایران سفر کرده و در جشن هنر شیراز هم کنسرت داده است.

سلامتی کیج از سال‌‌های دهه ۱۹۸۰ رو به وخامت گذاشت و با بیماری‌هایی مثل آرتروز، سیاتیک و تصلب شراین دست و پنجه نرم می‌کرد، تا اینکه در سال ۱۹۹۲ در اثر سکته مغزی درگذشت.

ویدئو: چهار دقیقه و ۳۳ ثانیه اثر جان کیچ

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیوان

    این برنامه های" سمفونی زمانه" و "مشاهیر جاز" برنامه های بسیار مفیدی هستند،پیدا کردن تمامی بخش هاس هر برنامه در سایت کار مشکلی است،اومیدوارم در صورت امکان آن ها را در زیرتب های مشخصی قرار دهید که دسترسی به آنها آسان باشد.تشکر فراوان...