ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش ابراهیم رئیسی به مطالبه جهانی اعدام نکنید: فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها تأثیرگذار نیست

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه و چند روز پس از آنکه میلیون‌ها نفر از شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با ترند کردن هشتگ «#اعدام_نکنید» خواستار لغو حکم اعدام سه تن از بازداشت‌شدگان در ارتباط با اعتراضات سراسری آبان ‌ماه شده‌اند، اعلام کرد بنای دستگاه قضایی ایران بر صدور رأی «بر مبنای شرع و قانون» است و این «فضاسازی‌ها و جو سازی‌ها» تأثیر گذار نیست.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه و چند روز پس از آنکه میلیون‌ها نفر از شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با ترند کردن هشتگ «#اعدام_نکنید» خواستار لغو حکم اعدام سه تن از بازداشت‌شدگان در ارتباط با اعتراضات سراسری آبان ‌ماه شده‌اند، اعلام کرد بنای دستگاه قضایی ایران بر صدور رأی «بر مبنای شرع و قانون» است و این «فضاسازی‌ها و جو سازی‌ها» تأثیر گذار نیست.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی

به ‌گزارش خبرگزاری میزان، رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت:

«اعتراض را باید شنید اما خط قرمز ما اغتشاش و ناامنی و به هم ریختن کشور است.»

رئیس قوه قضاییه اما در مورد اینکه اعتراض چگونه باید باشد تا اغتشاش خوانده نشود، توضیحی نداد.

او از مراجع قضایی در سراسر کشور خواست تا نسبت به جرایم خشن حساس باشند و با «برخورد قاطع» اجازه ندهند «افراد شرور و متجاسر به قانون»، میدان پیدا کنند.

رئیسی بدون اشاره به درخواست میلیون‌ها کاربر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و همچنین با اشاره تلویحی به یادداشت منتشر شده از سوی علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی که در واکنش به اعتراض گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، گفت:

«نظام دادرسی در دستگاه قضایی مبتنی بر ادله و اقتضای حق و عدل است و ظرفیت‌های قانونی و فرآیند دادرسی، هم تضمین کننده حقوق عامه است هم ضامن حقوق اصحاب دعوا و متهم.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی روز شنبه ۲۸ تیر در یادداشتی تحت عنوان «بازتاب‌های یک حکم» نسبت به صدور حکم اعدام برای سه تن از معترضان اعتراضات آبان ۹۸ و اعتراض گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی به احکام اعدام، واکنش نشان داد.

او در این یادداشت درخواست شهروندان ایرانی مبنی بر لغو حکم اعدام‌ امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی را «تلاش مدنی شهروندان برای شنیده شدن» توصیف کرد و خواستار «پاسخ حاکمان برای شنیدن صدای بی‌پیرایه مردم» شد.

سخنگوی دولت همچنین واکنش‌های بین‌المللی به مطالبه لغو اعدام از سوی شهروندان ایرانی از جمله واکنش مقامات کشورهای آمریکا، دانمارک، سوئد و ... را «موج سواری» و در جهت «بر هم زدن اوضاع» و به «بن‌بست» کشاندن فرآیند گفت‌وگو و نتیجه‌گیری در ایران توصیف کرد.

ابراهیم رئیسی اما در ادامه گفته‌های امروز خود اعلام کرد:

«فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها تأثیرگذار نیست و بنای دستگاه قضایی بر صدور رأی بر مبنای شرع و قانون است.»

این گفته‌های رئیسی در حالی‌ست که بابک پاک‌نیا، وکیل امیرحسین مرادی، یکی از سه متهمی که در ارتباط با اعتراضات سراسری آبان‌ ۹۸ بازداشت شده و محکوم به اعدام است‌، روز پنج‌شنبه ۲۶ تیر با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد «با مساعدت اجرای احکام زندان اوین»، برای نخستین بار موفق شده به همراه حسین تاج و مصطفی نیلی، دو تن دیگر از وکلای این بازداشت‌شدگان، پرونده موکلان خود را در «مرحله اجرای حکم» ببیند.

پاک‌نیا همچنین روز گذشته، ۲۹ تیر ماه با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر از پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی در پرونده این سه زندانی سیاسی از سوی دیوان عالی کشور خبر داد.

این وکیل دادگستری اما در یک توئیت دیگر که ساعاتی پس از دسترسی‌ خود و وکلای همراهش به پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی منتشر کرد، نوشت:

«به عنوان وکیل پرونده عرض می‌کنم، هیچ اتهامی ناظر بر قتل، تجاوز، سرقت با اسلحه گرم و بمب گذاری در پرونده وجود ندارد؛ فیلم منتشره در فضای مجازی که از فروشگاهی سرقت می‌شود اصلا ربطی به پرونده موکلین ما ندارد. اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • باران

    آقای حقیقتگو! این رژیم و امثال رئیسی هیچ ارتباطی با دین ندارند. آنها به زور اعدام و قتل عام بر مسند حکومت نشسته‌اند. این جانی بالفطره (رئیسی)، روزهای خوشی در پیش نخواهد داشت. نوکری و مزدوری هم حد و مرزی دارد. این موجود از جنایت لذت می‌برد.

  • Nader

    دزدان و غارتگران بیسواد و متظاهر به دین با علم کردن ولایت فقیه جعلی با غارت مملکت و کشتار مردم بیگناه روی مغولان و نازیها را سفید کردند که همه کس و همه چیز را متعلق بخود دانسته و بهر جنایتی دست زدند..

  • حقیقتگو

    بله قانون است ...قانون اسلام ...که ازهزاروچندصد سال پیش تاکنون درقرن بیست ویکم همچنین به قتل وغارت وتعرض وتجاوز و با تمامی شگردها وفلسفه هایش به شیستوی کامل مغرانسان ها وبرده کردن آنها بی وقفه ادامه داده و میدهد وخواهد داد ...کدام خدائی می توانسته باشد که غارحرا درعربستان ودررهزار وچندسال پیش و انهم با فردی بیسواد و قلدروشهوت پرست که رهبری قشون دزدان وقتل وغارت گران بنده گانش خوش وبش میکرده است و برحسب هویت واعمال وکردار این فرد امتیاز ریاست برمردمان کره زمین را داده است ؟ انکار همچون خدائی که بدلیل کهولت سنی و کور و نابینا وعلیل ودرمانده شدن امکان رهبری برای بنده گانش را نداشته است و درتمامی غارهای کره زمین بدنبال وارثی می گشته است ازقضا درغارحرا درعربستان با محمد روبرو میشود !!!درحقیقت محض استفاده ازنام خدا و خدائی اسلام ازآن نام برده ومی برد که باید مردم مسلمان به آن اعتقاد داشته باشند وبرخشنودیش چنین وچنان کنند و اقشاری ازعباربردوشان جنایتگرو غاراتگر برای دفاع آن و تسلط همه شکل وفرمی برمردمان واداشته است درحقیقت "خودیا" است ..." خودیا " که همان خدای اسلام باشد همان خمینی وخامنه ای وشرکاء هستند که اقتدار کامل درغارت و چپاول وزجروفقرکش مردمان داشته ودارند...و کشتارمردم و اعدام کردن ها درحقیقت به خواسته "خودیا" انجام شده ومیشود !!حالا اخوند فاسد وجنایتگر که خودش را ازقشون " خودیا " می داند تام الاختیار می داند که فرد وافرادی را بهرشکل وفرمی که عقده جنایتگریی درونی اش مصلحت می داند وازان لذت می برد اعدام کند ...برای " خودیا" و" خودیا" پرستان واجب است که هفده رکعت نماز بخوانند وهرانچه خواست ومصلحت " خودیا" است انجام وتحمل کنند !! بله حکومت " خودیا" درقالب اسلام ظاهر شده است ..بیچاره خدای واقعی خجل شده و شرم کرده ومی کند که چنین شیاطینی را درپیکرهای انسان نماوارانه خلق کرده است !!!

  • باران

    فضاسلزی؟! در مقابل مردم یک کشور ایستادن برایت روز خوشی را نخواهد آورد. زبانت را خواهند دوخت!