ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق اروپا برسر طرح اقتصادی خروج از بحران کرونا

سران اتحادیه اروپا سرانجام طرح احیای اقتصادی را با تصویب بودجه مشترک هزار و ۸۰۰ میلیارد یورویی و صندوق حمایتی ۷۵۰ میلیارد یورویی امضا کردند. اروپا در معرض بدترین رکود اقتصادی از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز قرار دارد.

سران اتحادیه اروپا سرانجام بر سر طرح احیای اقتصادی و تصویب بودجه مشترک هزار و ۸۰۰ میلیارد یورویی به توافق رسیدند. کشورهای آسیب‌دیده از شیوع کرونا در چهارسال آینده از محل یک صندوق حمایتی ۷۵۰ میلیارد یورویی کمک‌های بلاعوض و وام دریافت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس رهبران کشورهای اتحادیه اروپا سرانجام سه‌شنبه ۲۰ ژوئیه/۳۰ تیر بر سر طرح احیای اقتصادی و خروج از بحران کووید۱۹ به توافق رسیدند. رهبران ۲۷ کشور اروپایی در شهر نیس فرانسه پس از ۵ روز و نزدیک به ۱۰۰ ساعت مذاکره و برگزاری ۲۰۰۰ جلسه، یک بودجه مشترک هزار و ۸۰۰ میلیارد یورویی و یک بسته حمایتی ۷۵۰ میلیارد یورویی را تصویب کردند.  

بودجه مشترک اروپا همه هزینه‌ها از یارانه‌های بخش کشاورزی تا بازسازی راه‌ها را پوشش خواهد داد و قرار است هر هفت سال یکبار دوباره به بررسی و مذاکره گذاشته شود. اروپا در مدت ۴ سال نیز از محل صندوق ۷۵۰ میلیارد یورویی ۳۹۰ میلیارد کمک بلاعوض به کشورهای آسیب‌دیده از کرونا ارائه خواهد کرد. ۳۶۰ میلیارد یورو نیز مطابق با سنت اروپا به وام اختصاص خواهد یافت.

منتشر شدن اخبار این توافق به بالارفتن ارزش یورو دربرابر دلار منجر شد.

مقامات اروپا این توافق را چشم‌اندازی برای همزیستی دولت‌ها در سال‌های آینده خوانده‌اند. شارل میشل، رئیس شورای اروپا این توافق را «توافق درست برای اروپا» خواند و گفت: البته که حصول این توافق به سختی و در روزهای سختی برای اروپا به‌دست آمد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم نتایج این نشست را «تاریخی» دانست و گفت:‌ با این طرح ما در سه سال آینده بودجه اروپا را به دو برابر می‌رسانیم.

با توجه به اینکه اروپا با سنگین‌ترین رکود خود از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز روبروست، این توافق می‌تواند تضمینی اقتصادی برای کشورهای عضو باشد. برنامه‌های کوتاه‌مدت احیای اقتصادی به تابستان محدود می‌شوند و بیم این وجود دارد که تشدید شیوع کووید۱۹ در پاییز، فقر و نارضایتی‌ اجتماعی را در کشورها شدت ببخشد. اتحادیه اروپا با خروج بریتانیا و شیوع ویروس کرونا، در معرض بحران‌های مالی و مهاجرستیزی نیز قرار دارد. مسئله‌ای که یکپارچگی اتحادیه را به خاطر احتمال قدرت گرفتن نیروهای ضداروپا، ملی‌گرا و محافظه‌کار آسیب‌پذیر کرده است.  

اختلاف میان شمال و جنوب: «مقتصدان» و کشورهای «بی‌مسئولیت»

اختلاف اصلی که حصول توافق را به تاخیر انداخت، اصرار و «خساست» کشورهای ثروتمند شمال اروپا و در راس آن‌ها هلند، بر کاهش مقدار وام‌های بلاعوض بود.

تاکنون اروپا در شرایط بحرانی تنها و آن هم در قبال ایجاد اصلاحات اقتصادی، به کشورهای آسیب دیده وام پرداخت می‌کرد. پیشنهاد ارائه کمک‌های بلاعوض به کشورهای جنوبی از جمله ایتالیا، اسپانیا و لهستان به واکنش کشورهای هلند، سوئد، اتریش، دانمارک و فنلاند، موسوم به  «مقتصدان» (Frugals) منجر شد که اصرار بر باقی ماندن رویه سنتی اروپا داشتند و با ایجاد تغییر به نحوی که در سیستمی مشابه با ایالات متحده آمریکا، کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیرتر یارانه بپردارند، مخالفت بودند.

مقتصدان معتقد بودند کشورهای آسیب‌دیده از کرونا همچنان باید در قبال دریافت پول اصلاحات اقتصادی انجام دهند و برای رفع مشکلات اقتصادیشان مسئولیت بپذیرند. آن‌ها توافق پیشنهادی شارل میشل، رئیس شورای اروپا مبنی بر کمک بلاعوض ۵۰۰ میلیارد یوروی را رد کردند و پافشاری آن‌ها بر کاهش این رقم، به طولانی‌شدن نشست انجامید.

برخی از رهبران اروپا این توافق را «تلخ و شیرین» خوانده‌اند، به این دلیل که برای رسیدن به توافق، کسری بودجه‌ها از بودجه بخش سلامت و پناهجویان انجام شده است.  

اورسولا فون در لی‌ین، رئیس کمیسیون اروپا کاهش این بودجه‌ها را «باعث تاسف» دانست اما از کلیت این توافق اظهار رضایت کرد.

مسئله دیگر مورد اختلاف این بود که  تا چه اندازه کشورهای ثروتمند و حامیان مالی باید بر چگونگی صرف این بودجه نظارت داشته باشند.

توافق احیای اقتصادی اروپا به نوعی یک پیروزی بزرگ برای مجارستان و لهستان محسوب می‌شود. دولت‌هایی که پیش از این به خاطر سرکوب مخالفانشان و نداشتن یک نظام قضائی مستقل از سوی اتحادیه اروپا تحت فشار بودند. اما اکنون بدون ایجاد اصلاحات سیاسی می‌توانند کمک‌های مالی دریافت کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.