ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«پلیس سری» ترامپ در شهرهای دموکرات آمریکا

مأموران امنیتی نقاب‌دار، بدون آرم شناسایی در ون‌هایی بدون آرم شناسایی، در خیابان‌های پورتلند معترضان را ربودند و در سرکوب آنها مشارکت کردند.

پورتلند در ایالت اورگن به نمونه‌‌ای خوفناک از تاکتیک‌های سرکوب‌گر دولت ایالات متحده بدل شده است. مأموران امنیتی نقاب‌دار، بدون آرم شناسایی در ون‌هایی بدون آرم شناسایی، در خیابان‌های این شهر تاریخاً اعتراضی و چپ‌گرا پدیدار شدند و به سرکوب و دستگیری معترضان پرداختند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که نفرت‌اش از معترضان را پنهان نمی‌کند، وعده داده این نیروهای امنیتی فدرال را به دیگر شهرهای تحت کنترل دموکرات‌ها بفرستد. تحلیلگران این را حربه‌ای انتخاباتی برای محبوب‌ترکردن ترامپ می‌دانند که شعار اصلی‌اش در کارزار ۲۰۲۰ این است: «قانون و نظم».

نیروهای فدرال در پورتلند، سه‌شنبه ۲۱ ژوئیه ــ عکس: Nathan Howard/Getty Images/AFP

در چند روز اخیر رسانه‌های آمریکایی گزارش‌ها و مقاله‌های متعددی درباره سرکوب‌ها در پورتلند و دلالت‌های آن منتشر کرده اند. معترضان در پورتلند نیز پس از قتل جورج فلوید، یک آمریکایی آفریقایی‌تبار هنگام بازداشت به دست پلیس به خیابان‌ها آمدند اما اعتراض‌های آنان هر شب ادامه‌دار بوده و هنوز نیز پایان نیافته است.

پورتلندی‌های معترض در پارک نزدیک ساختمان دادگاه فدرال چادر زده اند و خیابان‌ها را سنگربندی کرده‌اند. آنها نیز به سیاق معترضان در سیاتل «منطقه خودآیین» خودشان را ساختند، هرچند معترضان در سیاتل اکنون از آن منطقه خودآیین بیرون انداخته شده اند.

چاد وُلف، وزیر امنیت ملی ایالات متحده معترضان پورتلند را «اوباش خشن» و «آنارشیست‌» خوانده است. ادبیات ترامپ درباره معترضان نیز چنین است و آنها را «آنارشیست‌ها و تحریک‌گرها» می‌خواند. رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آخرین توئیت‌اش در این باره نوشت:

«ما در حال کمک به پورتلند هستیم، نه آسیب‌زدن به آن. رهبری شهر برای ماه‌ها کنترل را به آنارشیست‌ها و تحریک‌گرها واگذار کرده.... ما باید از ملک فدرال و از مردم‌مان محافظت کنیم. این‌ها فقط معترض نیستند، اصلِ جنس اند!»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ترامپ به گزارش‌های متعدد درباره حضور «پلیس سری» در پورتلند واکنش نشان می‌داد.

مأموران امنیتی فدرال بدون آرم شناسایی معترضان چپ‌گرا را از خیابان‌های پورتلند بدون نشان‌دادن حکم ربودند و سوار ون‌هایشان کردند و به مکان‌های نامعلوم برای بازجویی بردند.

آنها همچنین در مواجهه با یک اعتراض، با سلاح «کمتر کشنده» (همچون گلوله پلاستیکی) به سر یک معترض شلیک کردند. این معترض ۲۶ ساله تحت عمل جراحی جمجمه قرار گرفت.

صحنه شلیک به معترض در پورتلند ــ این تصاویر می‌توانند برای برخی آزاردهنده باشند

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پلیس‌های بدون آرم شناسایی که رسانه‌های آمریکایی آنها را پلیس سری می‌خوانند، اولین بار در سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز روبروی کاخ سفید ظاهر شدند؛ پیش از آنکه ترامپ برای عکس‌انداختن به کلیسایی در آن نزدیکی برود.

اکنون مشخص شده است که این نیروهای فدرال به بخش‌هایی از نیروی مرزبانی ایالات متحده و نیز سرویس مارشال‌های ایالات متحده تعلق دارند. دسته اول عموماً برای مقابله با باندهای سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر اعزام می‌شوند. حالا نقش آنها زیر نظر ویلیام بار، دادستان کل، به مقابله با معترضان چپ‌گرا بدل شده است.

ترامپ این نیروهای بدون آرم را ماه گذشته در یک فرمان اجرایی برای مقابله با معترضان و محافظت از ساختمان‌های دولتی و یادبودها تشکیل داد. یادبودهای مربوط به دوران برده‌داری، به‌ویژه بازنمایی‌کننده ژنرال‌های ارتش حامی برده‌داری جنوب در جنگ داخلی یکی از هدف‌های معترضان «جان سیاهان مهم است» بوده اند.

میشل گلدبرگ، روزنامه‌نگار برنده پولیتزر نیویورک‌تایمز درباره رویدادهای پورتلند می‌نویسد: «معترضان از خیابان‌ها بدون حکم جلب ربوده می‌شوند. آیا وقتش رسیده که اسم‌اش را بگذاریم فاشیسم؟»

با وجود این، رئیس‌جمهوری راست‌گرای ایالات متحده نه تنها عقب‌نشینی نکرده است،‌ بلکه دوشنبه ۲۰ ژوئیه در نشستی خبری در کاخ سفید وعده داد که مأموران امنیتی فدرال را به دیگر شهرهای بزرگ تحت کنترل دموکرات‌ها اعزام خواهد کرد؛ از جمله به نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا، دیترویت، و بالتیمور.

و این همه در حالی‌ است که مقام‌های محلی با چنین کاری به شدت مخالفند. شهردار پورتلند پیش از این گفته بود که «افسرهای خشن فدرال» موضوع اصلی نگرانی او هستند و نه اعتراض‌های صلح‌آمیز. فرماندار اورگن هم حضور نیروهای بدون آرم را «سوءاستفاده آشکار از قدرت» توصیف کرد.

تاکتیکی انتخاباتی؟

ترامپ شعار اصلی کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ خود را «قانون و نظم» انتخاب کرده است. تقلیدی از ریچارد نیکسون،‌ رئیس‌جمهوری بدنام جمهوری‌خواه در ۱۹۶۸.

نیکسون در ۱۹۶۸ در سخنرانی پذیرش نامزدی ریاست‌جمهوری در گردهم‌آیی جمهوری‌خواهان با انتقاد از اعتراض‌هایی که جنبش حقوق مدنی در پیوند با جنبش ضدجنگ و جنبش دانشجویی پدید آورده بود، خودش را «رئیس‌جمهوری قانون و نظم» خواند و گفت که شورش و انقلاب «پیشرفت را به عقب برمی‌گردانند» و او اجازه چنین چیزی را نخواهد داد. نیکسون با هراس‌افکنی درباره احتمال آنارشی از ضرورت قانون و نظم حرف زد و در نهایت رئیس‌جمهور شد. ترامپ در سال انتخابات می‌خواهد راه او را پی بگیرد.

تحلیلگران معتقدند که اعزام پلیس سری به شهرها و خشونت این نیروهای فدرال بر آتش اعتراض‌ها خواهد افروخت،‌ اعتراض‌ها را به خشونت خواهد کشاند و آنگاه ترامپ می‌تواند با سوارشدن بر موج حادثه، ادعای بازگرداندن «قانون و نظم» را بکند.

برخی دیگر بدبین‌ترند و این اتفاق را یک قدم دیگر ترامپ در مسیر اقتدارگرایی راست تفسیر می‌کنند.

مقاومت ادامه دارد

با وجود هراس‌افکنی نیروهای امنیتی، اعتراض‌ها در پورتلند تنها شدت گرفته است.

معترضان در پورتلند خواهان «خروج قلدرهای فدرال» هستند؛ دوشنبه ۲۰ ژوئیه ــ عکس: Nathan Howard/Getty Images/AFP

نیویورک‌تایمز در گزارشی به یک سند مربوط به وزارت امنیت داخلی ایالات متحده اشاره می‌کند که نوشته است مأموران اعزام‌شده به پورتلند برای مقابله با اعتراض‌ها «از تمرین کافی برخوردار نبودند» و روش خشونت‌بار آنها بر آتش اعتراض‌ها افزوده است.

شبکه خبری «سی ان ان» هم در گزارشی به بازتاب نظر معترضان پرداخته که خروج نیروهای فدرال از پورتلند را می‌خواهند و می‌گویند به اعتراض‌ها ادامه خواهند داد.

همزمان نهادهای مدنی ایالات متحده و دادگاه‌های مستقل محلی در حال بررسی و تعقیب قضائی رویدادهای رخ‌داده در پورتلند هستند.

ایالت اورگن از دولت فدرال به خاطر اعزام این نیروها شکایت کرده. اتحادیه آزادی‌های مدنی ایالات متحده نیز این اتفاق را «بحران قانون اساسی»‌ خوانده و از دولت ترامپ شکایت کرده است.

بر اساس سخنان ترامپ و مقام‌های دیگر، باید در روزهای آینده دید که دستگاه امنیتی دولت فعلی ایالات متحده توان ادامه این برخوردها را خواهد داشت یا در برابر فشارهای مدنی عقب‌ خواهد نشست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • "آغاز حکومت نظامی در آمریکا"

    هشدار سناتور آمریکایی در باره آغاز حکومت نظامی در آمریکا در حین انتخابات ریاست جمهوری. سناتور ران وایدن از ایالت واشنگتن در مصاحبهء مطبوعاتی اظهار نگرانی از این کرده بود که تاکتیکهای ترامپ منجر به برقراری حکومت نظامی در آمریکا شود. آخرین باری که در آمریکا حکومت نظامی برقرار شد در سال ۱۹۴۱ پس از حملهء نظامی ژاپن به بندر پرل هاربر بود. برخی ناظران اشاره بر این دارند که هدفهای قبلی ترامپ که مسلمانان و مهاجرین بوده اند, برای پایه ها و هوادارن نژاد پرست وی دیگر کشش و جذبهء قبلی را ندارد و اینبار ترامپ با هدف قرار دادن ساکنین سیاه در شهرهای آمریکا و استفاده از تاکتیکهای نظامی در سرکوب کردن آنان قصد تهیج و بسیج پایه های خود برای انتخابات را دارد. هفته گذشته سازمان ملل نیز از برخوردهای خشن در مقابله با تظاهرات کنندگان در شهرهای آمریکا انتقاد کرده است. America 'staring down the barrel of martial law', Oregon senator warns Ron Wyden says Portland tactics threaten democracy Senator Jeff Merkley deplores ‘military-style assault’ Former Ice head: Trump is using agents as his ‘goon squad’ ***

  • هوشنگ

    جناب "گیو" خدمت شما عرض شود که سلطنت باختگان ۴۰ سال است که در انتظار رژیم چنج و حملهء نظامی آمریکا به ایران در حال سماق مکیدن هستند. مطمئن باشید ۴۰ سال دیگر هم همچنان فرایند سماق مکیدن این جماعت ناکام ادامه خواهد داشت. امری بسیار متشابه به نمایشنامهء "در انتظار گودو", انتظاری ابدی و پایان ناپذیر. موفق باشید.

  • گیو

    نماینده دمکرات آمریکا، آقای بایدن، قول داده است در صورت برنده شدن در انتخابات آینده به برجام بازگردد و هرگز در فکر رژیم چینج در ایران نباشد. جمهوری اسلامی هم با خیال راحت شروع به سر به نیست کردن محمد نوریزادها، نرگس محمدی‌ها، ستوده‌ها، و دیگر زندانیان معترض به وضع موجود باشد، چون ادامه حکومتش تضمین شده است. ما هم که دیگر کاری نداریم جز اینکه به فکر "نیروهای دمکراتیک مردمی آمریکا" باشیم تا از زیر سلطه و یوغ سرمایه داری برهند!

  • گیو

    آقای هوشنگ ممنون که مرا فاشیست نامیدید! اگر شما به من نگویید فاشیست، چه کسی می‌خواهد این را بگوید؟ جمهوری اسلامی؟ یا قاضی القضات رئیسی؟ من نمی‌دانم که شما از چه رویه فکری پیروی می‌کنید، اما در مقاله فوق بحث بر سر تظاهرات در آمریکاست. حرف من این است: اگر نویسنده مقاله فوق مخالف سیاستهای داخلی و خارجی آمریکاست، دستکم طوری بنویسد که خواننده را مجاب کند! من بعنوان یک ایرانی وقتی مقاله فوق را مطالعه کردم، دلایل آورده شده مرا مجاب نکرد آنگونه که نگارنده مقاله مایل است نتیجه گیری کنم. اگر عدم نتیجه گیری مشترک با نویسنده مقاله تفکر فاشیستی است شما حق دارید به من توهین و دشنام بدهید. دوست عزیز! دوره حرف زدن فقط برای گفتن گذشته، امروز یک صحبتی هزار بار در مجالس تکرار می‌شود و بر سندان نقد چکش می‌خورد تا مقبول مردم واقع شود. شما در کجای دنیا دیده‌اید که فردی را در یک تظاهرات بخواهند بازداشت کنند، و پلیس از فرد تظاهر کنند بپرسد اسمت چیست من بروم حکم بازداشت تو را بیاورم. در کجای این جهان کارهای غیر عرف و مخوف پلیس برای رئیس جمهوری رأی جمع کرده است؟ منطق بکار رفته ایراد دارد! شما چرا به دیگر نظرات فحاشی می‌کنید؟ نکته بعدی در خصوص انتخاب بین بد و بدتر بود. شما چه دوست داشته باشید یا نه، در آمریکا یا یک دمکرات رئیس جمهور می‌شود یا یک جمهوری خواه. این سبک و سیاق، سالهاست ادامه داشته و دارد و ما مردم ایران که پس از صد سال مبارزه هنوز در استبداد سیاه شاه و شیخ دست و پا می‌زنیم بهتر است نطق بزرگتر از شکلمان را برای مردم آمریکا کوتاه کنیم، چون اذهان را بیاد مدیریت جهانی احمدی نژاد سوق می‌دهد (که اگر نگویم مسخره است، دستکم بی معنی است!)

  • هوشنگ

    جناب "گیو" انتخاب ما مردم ایران بین رئیس جمهور های آمریکا نیست, بلکه در همبستگی با جنبش های مترقی آمریکایی و هم گامی با جامعه مدنی آمریکاست. جامعه مدنی در آمریکا متحد طبیعی مردم ایران است. در حالیکه هم اوباما و هم ترامپ چندین و چند بار مکررا برای همه یاد آوری کرده اند که قصدشان به هیچ وجه سرنگونی ج.ا. نیست و هدف اساسی و غایی اشان "تنظیم رفتار" رژیم Attitude adjustment میباشد. نکات شما در مورد دستگیری تظاهرکنندگان نیز واقعا شوکه آور, عمیقا غیر-دموکراتیک و شبه-فاشیستی است. اصلا چه کسی و با چه مرجعیت و مجوزی اجازهء این را دارد که تظاهر کنندگان را دستگیر کند. شما به جای زیر پرسش بردن این تخطی قانونی, به نوعی حتی آن را تشوق هم میکنید. در مورد افتضاحات ترامپ تا فردا صبح هم میتوان مطلب نوشت و باز هم کم است. متاسفانه آلان وقت کم است, اگر شد در آیندهء نزدیک.

  • گیو

    این جمله خبر فوق: "مأموران امنیتی فدرال بدون آرم شناسایی معترضان چپ‌گرا را از خیابان‌های پورتلند بدون نشان‌دادن حکم ربودند و سوار ون‌هایشان کردند و به مکان‌های نامعلوم برای بازجویی بردند." در تظاهرات و اعتراض، وقتی کسی را بخواهند بازداشت کنند، نمی توانند بروند و از دادستانی حکم بگیرند و برگردند تا شخص را بازداشت کنند. اصولاً چنین کاری امکان پذیر نیست! نکته بعدی اینکه چگونه چنین نیروهای مخوفی با رفتارهای غیر عادی قادرند تا در ایالتهای دمکرات نشین برای ترامپ محبوبیت بیاورند. اگر رفتارشان خارج از عرف است که باید به عکس از آرای ترامپ کاسته شود. برای من ایرانی فرقی نمی کند که چه کسی رئیس جمهور آمریکا باشد. ترامپ یا اوباما، فرقی برای ما ندارد. در دوره هر دوی این روسای جمهور کشور من تحت شدیدترین تحریمها بود که دودش به چشم من ایرانی رفت. با این تفاوت که در دوره اوباما، رژیم جمهوری اسلامی حال و روز خوشی داشت و از مقبولیت جهانی خوبی برخوردار بود، اما امروز چنین نیست. پس اگر بخواهم بین بد و بدتر برای مردمم انتخابی داشته باشم بد (ترامپ) را برای مردمم انتخاب می‌کنم.

  • هوشنگ

    روزنامهء نیویورک تایمز دیروز مقاله ای به قلم خانم میشل گولدبِرگ در این مورد داشت با عنوان "اشغال کردن شهر های آمریکا از سوی ترامپ آغاز گشت", زیر عنوان این مقاله چنین بود: "معترضین در خیابانها بدون هیچ مجوزی بازداشت می شوند. آیا این فاشیزم نیست؟" Trump’s Occupation of American Cities Has Begun Protesters are being snatched from the streets without warrants. Can we call it fascism yet Michelle Goldberg *** همانگونه که آقای درودگر نیز اشاره دارد, اصل قضیه بسیار ساده است. ترامپ در حال باختن انتخابات ریاست جمهوری است و یکی از بهترین روش هایی که فکر می کند اوضاع را به سود وی تغییر خواهد داد متوسل شدن به تاکتیک "نظم و قانون" است. اما چنین روشی (همانگونه که گولدبِرگ نیز اشاره دارد) فاشیستی کردن جامعه آمریکا را نیز به دنبال خود خواهد داشت. ترامپ حتی اگر کاملا و به طور صد در صد از به کار بردن این تاکتیک های "نظم و قانون" ناکام بماند, بازهم امکان خراب کاری های بسیاری را در شب انتخابات (سوم نوامبر ۲۰۲۰) خواهد داشت. تمامی ناظرین انتخابات آمریکا معتقد هستند که امسال به دلایل بسیاری (عمدتا به خاطر رای دادن توسط پست Mail-in voting) نتایج نهایی شمارش آرا در شب انتخابات (بر خلاف سنت همیشگی انتخاباتی در آمریکا) معلوم نخواهد شد. به احتمال بسیار قوی ترامپ از این امر برای اغتشاش و رد اعتبار کل جریان انتخابات و تقلبی خواندن فرایند رای گیری استفاده خواهد کرد. اگر جدال و دعوای انتخاباتی سال ۲۰۰۰ را به یاد داشته باشیم, دعوا و جدال انتخاباتی امسال بسیار مهلک تر و احتمالا خشنتر و طولانی تر از سال ۲۰۰۰ خواهد بود. در حیطهء اقتصادی نیز آمار بیکاری در شهرهای بزرگ آمریکا (نیویورک, لوس آنجلس, شیکاگو,....) بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است. که چنین سطحی از بیکاری معمولا مختص دوران رکود عظیم اقتصادی است, و در آمریکا از دههء ۳۰ قرن بیستم تا به حال کاملا بیسابقه بوده است. A second Great Depression? Unemployment crisis hits big cities hard *** در اخبار مربوط به ویروس کرونا نیز ذکر شده است که به احتمال قوی تعداد واقعی آمریکایی های مبتلا به ویروس ده برابر تعداد اعلام شده می باشد. True number of U.S. coronavirus infections likely 10 times larger than reported, CDC data shows The study is based on antibody tests of about 16,000 people conducted between late March and early May. *** قدرتمندترین مردمسالاری در جهان درگیر یکی از بزرگترین بحران های تاریخش است. سرانجام و نتیجهء نهایی این بحران های سیاسی, اقتصادی و اجتماعی در آمریکا معلوم نیست و مانند همیشه بستگی دارد به توازن قوا در جامعه و چگونگی پیشبرد مبارزات اجتماعی. اما بدون شک سرانجام و نتیجهء نهایی این بحران ها هر چه باشد, تمامی جهان را تحت شعاع قرار خواهد داد.

  • زنجیره انسانی مادران پورتلند در حمایت از معترضان مقابل نیروهای پلیس

    تنش‌ها در شهر پورتلند آمریکا به شدت اوج گرفته‌اند. به دستور ترامپ نیروهای گارد ملی به این شهر اعزام شده‌اند تا به ناآرامی‌ها پایان دهند. شماری از مادران این شهر، با درست کردن یک زنجیره انسانی خود را سپری میان معترضان و نیروهای امنیتی کرده‌اند. #زنان_اعتراض