ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران: چند حمله سایبری با ابعاد گسترده انجام شد

سید عباس موسوی خاطرنشان کرد که مهاجمان به اهداف اصلی خود در این حملات نرسیده‌اند و دولت‌های «حمایت‌کننده» و «هدایت‌کننده حملات» هم شناسایی شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که در چند ماه اخیر چند حمله سایبری با ابعاد گسترده به زیرساخت‌های کشور انجام شد که با توجه به فناوری‌های به‌کار رفته و ابعاد آن احتمالاً دولت‌ها این حملات را پشتیبانی کرده‌اند. سید عباس موسوی به یادآوری این نکته اکتفا کرد که آتش‌سوزی‌های اخیر ربطی به حملات سایبری ندارد.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران (عکس: آرشیو)

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سید عباس موسوی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره احتمال حمله سایبری به زیرساخت‌های ایران گفت:

«در چند ماه اخیر چند حمله سایبری با ابعاد گسترده‌تر به زیرساخت‌های کشور رخ داده که با تحلیل ابعاد و فناوری به کار رفته می‌توان گفت از ناحیه دولت‌ها پشتیبانی یا انجام شده است.»

موسوی اما خاطرنشان کرد که مهاجمان به اهداف اصلی خود در این حملات نرسیده‌اند و دولت‌های «حمایت‌کننده» و «هدایت‌کننده حملات» هم شناسایی شده‌اند.  

هفته گذشته یک مقام سابق آمریکایی ادعا کرده بود که آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) با دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا عملیات‌های سایبری مخفیانه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، آژانس اطلاعاتی روسیه (FSB) و سایر کشور‌ها را در دستور کار قرار داده است. بنا بر این اظهارات، ترامپ دستور محرمانه انجام حملات سایبری را در سال ۲۰۱۸ امضاء کرده و بسیاری از محدودیت‌هایی را که توسط دولت قبلی اعمال شده بود از بین برده است.

اخیراً مجموعه‌ای از آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع و واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ و همین‌طور آتش‌سوزی در تأسیسات هسته‌ای نظنز و تأسیسات پارچین به این گمان دامن زده که این حوادث ممکن است به حملات سایبری ربط داشته باشد.  

سید عباس موسوی در ادامه پرسش و پاسخ با خبرنگاران گفت:

«آتش سوزی‌های اخیر ربطی به حملات سایبری نداشته است. در مورد دستور آقای ترامپ خیلی طبیعی است که بگوئیم از این پس هر حمله سایبری به ایران بشود مظنون اصلی دولت آمریکا خواهد بود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.»

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل یکشنبه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری «خانه ملت» با اشاره به دستور محرمانه‌ رئیس‌جمهوری آمریکا به سازمان اطلاعات مرکزی برای حمله سایبری به ایران، از شورای عالی امنیت ملی خواست که به این موضوع ورود کند:

«تهدید ارتش آمریکا تهدید جنگی است که در لایه‌های دیگر باید مورد بررسی قرار گیرد. شورای عالی امنیت ملی باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند و پاسخ جدی به آنها دهد.»

گمانه‌زنی‌ها درباره حادثه در تأسیسات هسته‌ای نطنز

تأسیسات هسته‌ای نطنز ـ عکس از آرشیو

حادثه در سایت هسته‌ای نطنز برای ایران «اهمیت راهبردی» دارد. شورای عالی امنیت ملی می‌گوید به دلیل آتش‌سوزی پی برده اما آن را اعلام نمی‌کند. گزاره‌های مختلفی از حمله هوایی به مجتمع نطنز تا انجام عملیات ویژه و خرابکاری صنعتی مطرح شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره این حادثه گفت: «ما نمی‌توانیم اظهارنظری روشن در این خصوص داشته باشیم»
بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل نیز در گفت‌وگو با رادیو ارتش گفت: «ایران با توانایی هسته‌ای همان چیزی است که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم محقق شود. ما جلوی ایران را از هر راهی که ضروری باشد می‌گیریم.»
گانتس در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل در یک سری از انفجارهای اخیر در سایت و نیروگاه‌های هسته‌ای ایران دخالت داشته است یا خیر گفت: «ایران اتمی تهدیدی برای ماست اما نباید این را به هر اتفاقی مرتبط کرد.»
گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل نیز یکشنبه ۱۵ تیر گفت: «اسرائیل اقداماتی را برای متوقف کردن تهدیدات هسته‌ای ایران اتخاذ می‌کند اما بهتر است این اقدامات ناگفته بماند.»
دیوید آلبرایت، رئیس «موسسه علوم و امنیت بین‌الملل» ادعا کرده است که این حادثه با توجه به برخی عوامل دخیل در آن به احتمال زیاد اقدام خرابکارانه بوده است:
«این بخش [سوله‌ای که در آن آتش‌سوزی اتفاق افتاد] در برابر چنین حوادث تصادفی آسیب‌پذیر نیست. قطعات و اجزا مربوطه را به اینجا آورده و مونتاژ می‌کنند. مایعات قابل اشتعال چندانی به اینجا آورده نمی‌شود. فعالیت‌های مونتاژ به خودی خود خطرناک نیستند. به نظر می‌رسد که این اتفاق، خرابکاری باشد.»

سید عباس موسوی هم در ادامه سخنانش بر همین معنا تأکید کرد:

«ما پیگیری بین‌المللی این دستور غیر قانونی و مجرمانه و اثبات مسئولیت دولت آمریکا را در دستور کار قرار خواهیم داد. همچنین حق را برای دفاع مشروع و پاسخ متناسب و مقتضی به تجاوز و لطمه به کشورمان را به حملات سایبری و غیر سایبری محفوظ می‌داریم.»

صبح یکشنبه ۲۹ تیر  ترانس جریان پست ۲۳۰ کیلو ولت برق نیروگاه حرارتی عباسپور که برق اصفهان را تامین می‌کند دچار انفجار شد. چند ساعت بعد خبر رسید که کارخانه چاپ سلفون در جاده تبریز آذرشهر دچار آتش‌سوزی شده است. در هفته گذشته مجتمع آلومینیوم لامرد در استان فارس، یک کارخانه شناورسازی در بوشهر همین‌طور فاز دوم پتروشیمی تندگویان در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و نیروگاه زرگان (مدحج) اهواز دچار آتش‌سوزی شدند.

خرداد نیز پرحادثه‌ بود: نیروگاه حرارتی تبریز آتش گرفت و فعالیت نیروگاه متوقف شد. در اثر آتش‌سوزی در پست برق خیابان امیرکبیر شیراز، برق مناطق وسیعی از این شهر بزرگ قطع شد. مقامات دولتی همواره در همه این حوادث، به استثنای حادثه نظنز، احتمال خرابکاری را رد کرده‌اند. سید عباس موسوی درباره احتمال آنکه اسرائیل پشت این حوادث باشد گفت:

«اول روشن کنم که برعهده گرفتن غیررسمی یا بلوف‌های توخالی در انتساب هر حادثه‌ای که در کشور ما رخ می‌دهد توسط دیگران نشان دهنده اوج استیصال و دست بسته بودن آنهاست وگرنه آتش‌سوزی محدود در جنگل و پالایشگاه و غیره در فصول تابستان نه عجیب است و نه مختص به امسال بوده است. پس آنچه توضیح می‌دهیم الزاما ربطی به حوادثی که در ذهن شماست ندارد.»

و با این حال سخنگوی وزارت خارجه در ادامه سخنانش حق ایران برای عمل متقابل را محفوظ دانست: «با هر وسیله‌ای اعم از فضای سایبری یا سایر جنگ‌افزارها.»

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.