ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حذف مجردها از ۲۰ هزار میلیارد تومان وام مسکن

دولت به مستاجران وام «کمک ودیعه مسکن» پرداخت می‌کند. مجردها از وام دولت محرومند و خانواده‌های کم‌فرزند در اولویت این وام قرار ندارند. وبسایت رهبر ایران همزمان سخنرانی سال گذشته او را درباره لزوم ازدواج و فرزندآوری بازنشر کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس بانک مرکزی جزئیات وام «کمک ودیعه مسکن» را اعلام کردند. وامی که مستاجران را به پرداخت ماهیانه سود ۱۳ درصدی و بازپرداخت ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان اصل وام در پایان سال ملزم می‌کند. همزمان با بازنشر یک سخنرانی علی خامنه‌ای در مرداد ۹۸ که گفته بود باید برای ازدواج جوانان و فرزندآوری چاره‌ای اسلامی اندیشیده شود، اعلام شد مجردها از وام دولت محرومند و خانواده‌های کم‌فرزند در اولویت قرار ندارند.

در شرایطی که نیمی از خانوارها در تهران اجاره‌نشین هستند، مجردها از برنامه‌ریزی دولت برای کمک به مستاجران کم‌درآمد، کنار گذاشته شده‌اند. در توزیع بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومان، نشانه‌هایی از اعمال سیاست‌گذاری‌های جمعیتی علی خامنه‌ای، رهبر ایران دیده می‌شود.عکس از shutterstock

مطابق با اعلام پیشین حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، دولت قصد دارد به کسانی که حقوق ثابت دارند و خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی در تهران، وام ۵۰ میلیون تومانی را برای ودیعه و اجاره مسکن پرداخت کند. این مبلغ برای متقاضیان ساکن شهر‌های بزرگ به ٣٠ میلیون و برای ساکنان شهر‌های کوچک به ١۵ میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند. همه اما ملزم به پرداخت ماهانه سود کلان ۱۳ درصدی خواهند بود.  مبلغ وام نیز باید در پایان سال به صورت کامل بازپرداخت شود.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی پنج‌شنبه ۲ مرداد در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) سقف بودجه برای پرداخت این وام را  ۲۰هزار میلیارد تومان و از محل «تسهیلات کرونا» اعلام کرد و در اظهارنظری جالب توجه گفت: «سهم هر استان و کلان‌شهر را مشخص نکرده‌ایم و تعیین سطح هم نمی‌کنیم».

وام یکساله و سود ۱۳ درصدی

مطابق با اظهارات معاون وزیر راه و‌شهرسازی دولت ثبت نام برای این وام را از هفته آینده آغاز خواهد کرد و خانواده‌های کم‌درآمد و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی با معرفی‌نامه این نهادها و افرادی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند، با فیش حقوقی یا گواهی کسری حقوق می‌توانند ثبت نام کنند. به‌رهن گذاشتن سهام عدالت هم گزینه دیگری‌ست که از سوی دولت اعلام شده و معرفی ضامن به بانک در صورتی الزامی خواهد بود که هیچکدام از موارد گفته شده میسر نباشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: هنوز بانک مرکزی تصمیم نهایی خود را  درباره این‌که مبلع وام به مالک پرداخت شود یا به مستاجر اعلام نکرده است. اما مستاجران به جای اجاره اقساط سود ۱۳ درصدی را پرداخت خواهند کرد».

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی اما گفته متقاضیان وام اگر به جای پرداخت سود ماهانه و برگرداندن مبلغ وام در پایان سال، اصل و سود وام را به صورت ماهانه پرداخت کنند، وام را با یک درصد سود کمتر یعنی ۱۲ درصد و در اقساط ۳۰ ماهه در یافت خواهند کرد.

رئیس بانک مرکزی پنج‌شنبه در حساب کاربری اینستاگرام خود همچنین مجموع «اعتبار تخصیص یافته برای جبران و کنترل آثار شیوع کرونا» را حداکثر ۷۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته: «با درنظر گرفتن سایر تعهدات کرونایی، اختصاص بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان با نرخ ۱۳درصد، آن هم با موکول کردن بر گرداندن اصل وام به پایان دوره یک ساله، مقدور نبود». به گفته او بانک‌ها برای سایر متقاضیان مطابق با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (۱۸درصد) وام کمک ودیعه مسکن پرداخت می‌کنند.

ادعای افزایش توان پرداخت اجاره

بر اساس آخرین سرشماری‌ رسمی از ۲۵ میلیون خانوار ایرانی، ۳۷ درصد اجاره‌نشین هستند که این تعداد در پایتخت به حدود ۵۰ درصد می‌رسد. مرکز آمار ایران نیز حدود یک ماه قبل اعلام کرد اجاره‌خانه در ایران بیش از ۳۱ درصد افزایش یافته است.

با درنظر گرفتن تبعات اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا و نرخ تورم، ارقام بالا به خودی خود نشان می‌دهند افزایش سنگین قیمت اجاره مسکن تا چه اندازه وضعیتی اضطراری را برای مستاجران ایجاد کرده است.

رئیس بانک مرکزی گفته دولت نه برای تامین ودیعه اجاره‌ها بلکه برای کمک به تامین ودیعه اجاره‌ مسکن آن‌هم به اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر وام می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز بدون اینکه به لزوم بازپرداخت اصل وام اشاره کند، ادعا کرده که وام دولت به افزایش توان پرداخت اجاره منجر خواهد شد. او گفته: «هر ۵۰ میلیون تومان معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره است و قسط ۱۳ درصدی وام ۵۰ میلیون تومانی هر ماه تقریبا ۵۴۰ هزار تومان خواهد بود.» و نتیجه‌گیری کرده: «پرداخت ۵۴۰ هزار تومان به معنای پرداخت یک سوم اجاره خواهد بود، به عبارت دیگر مستاجر دو سوم قدرت پرداخت اجاره بیشتری خواهد داشت».

افزایش هزینه خانوارهای ایرانی تا ۲۷ درصد

رشد نرخ ارز و همگام با آن پیشروی تورم موجب کاهش قدرت خرید مردم و رکود در بسیاری از بازارها شده است. اصناف و فروشندگان در چنین شرایطی بیش از هر زمان دیگری به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه متمایل شده‌اند. (عکس شاتر استاک)

اخیرا مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت شاخص قیمت کالا و خدمات در تیر ۹۹ منتشر کرد که نشان داد تورم سالانه (تغییرات در ۱۲ ماهه منتهی به تیر ماه) در روند نزولی قرار داشته و برای تیرماه نیز با کاهش ۱,۴ درصدی نسبت به خرداد به ۲۶,۴ درصد رسیده است. اما از سوی دیگر تورم نقطه‌ای که نشان‌دهنده تغییر قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است با افزایش همراه بود؛ به طوری که با رشد ۴,۴ درصدی به ۲۶,۹ درصد رسیده است.
بر این اساس خانوارها برای تهیه مجموعه‌ای از کالاها به طور متوسط حدود ۲۶,۹ درصد بیشتر از سال گذشته هزینه کرده‌اند.
در مجموع شواهد از این حکایت دارد که از فاصله خرداد تا تیر سال جاری تورم رشد داشته و خانوارها با موج جدید افزایش قیمت مواجه بوده‌اند، این در حالی است که نوسان تورم ماهانه که نشان‌دهنده تغییر قیمت تیر نسبت به خرداد است نیز از رشد۴,۴ درصدی خبر می دهد و این رشد قیمت را تایید می‌کند.

محرومیت مجردها، به فرمان رهبر

در برنامه‌ریزی دولت برای کمک به مستاجران کم‌درآمد، نشانه‌هایی از اعمال سیاست‌گذاری‌های جمعیتی علی خامنه‌ای، رهبر ایران دیده می‌شود. به گفته محمود محمودزاده دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان را پیش از هر متقاضی دیگری به دو گروه پرداخت خواهد کرد: خانواده‌هایی که بیشترین تعداد فرزند و کمترین دریافتی را داشته باشند و زوج‌هایی که در سال جاری ازدواج کرده‌اند.

برمبنای اظهارات او دو گروه نیز از دریافت این وام محروم شده‌اند: این وام به مجردها تعلق نمی‌گیرد. کسانی که شغل آزاد دارند هم تنها درصورتی که دولت به منابع مازاد دسترسی پیدا کند، می‌توانند وام دریافت کنند.

همزمان با اعلام خبر چگونگی اعطای وام به مستاجران، وبسایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی سخنرانی او در مرداد ۹۸ را درباره «مسئله‌ بقای خانواده»، «مسئله فضای داخل خانواده»، «مسئله‌ فرزندآوری» و «مسئله‌ ازدواج مجردان» در صفحه اول خود و به‌عنوان نخستین تیتر بازنشر کرد.

علی خامنه‌ای که در سال‌های اخیر به صورت مداوم نسبت به کاهش نرخ فرزندآوری و رش جمعیت و افزایش طلاق اظهار نگرانی‌ کرده و زنان را به بازگشت به خانه و فرزندآوری فراخوانده، در این سخنرانی گفته بود:‌

«چند سال است که ما مسئله فرزندآوری را مطرح کردیم؛ یک عده از خانم‌های جوان عمل کردند ولی در محیط عمومی جامعه اثری از این قضیه نیست. الان آمار فرزندآوری کمتر از نرخ جانشینی است؛ معنایش این است که تا سی سال دیگر یک جامعه‌ پیر داریم؛ این مسئله از همه خطرات بزرگتر است».

رهبر جمهوری اسلامی از «فعالان و کارشناسان حوزه‌ خانواده» خواسته بود برای تامین شدن خواسته‌هایش یک «هنجار درست دینی اسلامی» تنظیم کنند و ضوابط و مقرراتی را برمبنای آن مشخص کنند که «این هنجار بر محیط داخل خانواده حاکم بشود».

به نظر می‌رسد حکومت جمهوری اسلامی اکنون کسانی را که با توجه به تحولات اجتماعی و فرهنگی و همچنین به‌خاطر شرایط فتصادی و معیشتی حال حاضر ایران، دغدغه‌های رهبر را نادیده گرفته و زندگی مجردی یا زندگی با فرزند کمتر را «اختیار کرده‌اند»، با محروم کردن از تسهیلات مالی مجازات می‌کند.

نمایندگان مجلس ایران ماه گذشته با ساخت آپارتمان‌های ۲۵ تا ۴۰ متری موافقت کردند اما از ابتدا گفتند:‌ این خانه‌‌ها به افراد مجرد داده نخواهد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.