ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش به جان جنگل‌ها و مراتع سوسن افتاد

در ادامه آتش‌سوزی‌های سریالی در ایران، این ‌بار و از شامگاه جمعه ۱۰ مرداد ارتفاعات گردک در حوالی روستای ترشک سوسن از توابع شهرستان ایذه در خوزستان طعمه حریق شده است.

در ادامه آتش‌سوزی‌های سریالی در ایران، این‌ بار و از شامگاه جمعه ۱۰ مرداد ارتفاعات گردک در حوالی روستای ترشک سوسن از توابع شهرستان ایذه در خوزستان طعمه حریق شده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

به ‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، حمیدرضا شیرانی، سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ایذه، از حضور نیروهای منابع طبیعی و جمعی از اهالی برای خاموش کردن آتش در منطقه خبر داده و گفته است:

«به احتمال خیلی زیاد دلیل این آتش‌سوزی، اصابت صاعقه بوده‌است.»

شیرانی همچنین گفته که نیروهای امدادی در تلاشند تا در اسرع وقت این آتش‌سوزی را به صورت کامل مهار کنند.

شهرستان ایذه بیش از ۳۲۰ هزار هکتار منابع طبیعی شامل جنگل و مرتع دارد و در حال حاضر بخش سوسن به ‌عنوان یکی از بخش‌های سه گانه ایذه در فاصله ۴۰ کیلومتری این شهر دچار آتش‌سوزی شده است.

در ماه‌های اخیر مناطق مختلفی از جنگل‌ها و مراتع کشور دچار آتش‌سوزی شده که به دلیل ضعف در مدیریت بحران و کمبود امکانات اطفاء حریق، در بخش‌هایی از زاگرس خسارات زیادی به منابع طبیعی و حیات وحش وارد شده است.

به ‌دنبال بالا گرفتن دامنه آتش‌سوزی‌های پی در پی در کوه‌ها و جنگل‌های ایران که به آتش‌سوزی‌های سریالی یا زنجیره‌ای نیز معروف شده، اواسط خرداد ماه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و محمود علوی، وزیر اطلاعات، برای ارائه توضیحات پیرامون این مسأله به مجلس فراخوانده شدند.

همچنین علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس در همین رابطه گفته بود:

«آتش‌سوزی‌های اخیر در نقاط مختلف بسیار شبهه برانگیز است و باید شفاف‌سازی در مورد آنها انجام شود.»

از سوی دیگر، رضا افلاطونی، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز ۱۴ تیر ماه با اعلام اینکه تاکنون برای سه نفر از عاملان آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی اخیر در کشور پرونده قضایی تشکیل شده، گفته بود:

«البته تعداد افراد بیشتری در این زمینه دستگیر شده‌اند که هنوز برای آنها تشکیل پرونده صورت نگرفته است.»

افلاطونی همچنین در مورد مجازات‌های ایجاد حریق در عرصه‌های منابع طبیعی گفته بود:

 «بر اساس قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها، مجازات حریق‌های عمدی علاوه بر مجازات نقدی و جبران خسارت، سه تا پنج سال حبس و برای حریق‌های سهوی نیز در کنار مجازات نقدی از یک ماه تا یک سال حبس تعیین شده است که این مجازات‌ها پس از احراز اتهام توسط دادگاه اجرا می‌شود.»

علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران اما اواخر تیر ماه از دستگیری دست‌کم ۴۰ نفر قاچاقچی چوب و در ارتباط با آتش‌سوزی‌های اخیر در ایران خبر داده و گفته بود: 

«حجم قاچاق چوب در کشور بعد از اجرای طرح تنفس جنگل افزایش پیدا کرده و فقط در سه ماه گذشته دو هزار متر مکعب قاچاق چوب در کشور صورت گرفته است.»

به‌ نوشته رسانه‌ها، درصد بالایی از آتش سوزی‌ها در ماه‌های اخیر به صورت عمدی انجام شده که برای قاچاق چوب یا به دنبال تغییر کاربری اراضی جنگلی و تصرف آنها صورت گرفته است.

مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران هم اواخر خرداد ماه گفته بود آتش‌سوزی‌ها در ایران نسبت به مدت مشابه پارسال دو و نیم برابر افزایش یافته و به جز دو مورد حریق که بر اثر صاعقه بوده بقیه آتش‌سوزی‌های امسال به دلیل عوامل انسانی رخ داده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.