ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصطفی صالحی از بازداشت‌شدگان دی ۹۶ اعدام شد

مصطفی صالحی از بازداشت شدگان اعتراضات دی ۹۶ در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد. او از روز دوشنبه ۱۳ مرداد برای پشت سر گذاشتن تشریفات اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود.


بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع حقوق بشری از جمله خبرگزاری هرانا، مصطفی صالحی از بازداشت شدگان دی ماه ۹۶، سحرگاه چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه در زندان دستگرد اصفهان به چوبه‌ دار سپرده شد. او از روز دوشنبه ۱۳ مرداد برای پشت سر گذاشتن تشریفات اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود. این حکم با وجود اعتراض‌های گسترده کاربران فضای مجازی و طرح درخواست «اعدام نکنید»، اجرا شد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

مسئولان زندان دستگرد اصفهان در دو روز گذشته از ملاقات یا تماس خانواده صالحی با این زندانی سیاسی جلوگیری کرده بودند.

مصطفی صالحی در جریان خیزش سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ در «کهریزسنگ» نجف آباد اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

صالحی در اواخر سال ۹۷ به اتهام قتل یکی از نیروهای سپاه پاسداران در اعتراضات سراسری در دادگاه کیفری یک استان اصفهان محاکمه شده بود.

از فرد به قتل رسیده که اتهام قتل او را متوجه مصطفی صالحی کردند با عنوان «بسیجی پاسدار، سجاد شاه سنایی» یاد می‌شود.

صالحی اما در طول دوران بازداشت بارها این اتهام را رد کرده بود.

شعبه اول دادگاه کیفری یک استان اصفهان به ریاست مرادعلی نجف‌پور اما در اسفندماه ۱۳۹۷ او را از بابت اتهام یاد شده به اعدام محکوم کرد.

صالحی در جریان برگزاری دادگاهش بارها از قاضی و ضابط پرونده خود خواسته بود تا مدرکی برای این اتهام انتسابی (قتل یک بسیجی) ارائه کنند. او در دادگاه گفته بود:

«بروید شاهد بیاورید یا دست‌کم دوربین‌ها را چک کنید.»

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه گزارش کرده بود سجاد شاه سنایی در جریان اعتراضات دی ماه ۹۶، زمانی که همراه دیگر مأموران در تلاش برای باز کردن محور اصفهان - نجف‌آباد بود، با شلیک گلوله اسلحه شکاری کشته شد و در این گزارش از صدور حکم برای مصطفی صالحی خبر داد. مقامات قضایی اما پس از آن دیگر در این باره اطلاع رسانی نکردند و در طول دو سال زندان او، توضیحی درباره نحوه رسیدگی به پرونده‌اش ارائه ندادند.

به‌ غیر از مصطفی صالحی، در حال حاضر پنج بازداشتی دیگر دی‌ماه ۹۶ نیز که حکم اعدام‌شان پیشتر تایید شده، در زندان مرکزی اصفهان در خطر اجرای مجازات مرگ (اعدام) قرار دارند.

به گزارش هرانا، ۱۳ نفر دیگر از بازداشت‌شدگان در ارتباط با اعتراضات دی ماه ۹۶ در خمینی شهر اصفهان هم محاکمه شده‌اند که پنج نفر از آنان به نام‌های مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی در بهمن ماه سال ۹۸ در شعبه دوم دادگاه انقلاب اصفهان هر کدام به دو بار اعدام و پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند.

این پرونده در مورد سایر متهمان به صدور حکم زندان و شلاق منتهی شده است.

خانواده‌های پنج زندانی محکوم به اعدام و فعالان حقوق بشر، هفته گذشته و به دنبال بی‌خبری از وضعیت این زندانیان که گفته می‌شود حکمشان در دیوان عالی کشور تأیید شده است، در مورد احتمال اجرای حکم ابراز نگرانی کردند.

دادگستری استان اصفهان اما در واکنش به نگرانی‌ها از احتمال «اعدام مخفیانه» این افراد خبر تأیید و قطعی شدن احکام این متهمان را تکذیب و اعلام کرد که این اشخاص «اعدام نشده‌اند» و تشریفات قانونی برای اعدامشان طی نشده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پاسخ ما به این جنایت چه باید باشد؟

    اینجا منزل مصطفی صالحی و اینها فرزندانش هستند. ◼️مصطفی صالحی کارگری بیش نبود. کارگری که برای حقوق پایمال شده اش به خیابان آمده بود. اما جمهوری جنایت باوجود اینکه نتوانست از او اعترافی بگیرد وی را به طناب دار آویخت. پاسخ ما به این جنایت چه باید باشد؟ #کولبر_نیوز #kolbarnews @kolbarnews

  • مینا

    اصفهان در جنگ، بیشترین تعداد کشته‌شدگان را به نسبت جمعیت داشت. سپس کلی کشته بخاطر جاده های خرابش. حالا هم که اعدام. دیگه مردی در اصفهان باقی نمونده.

  • کارگر ساختمانی بود، مدتی هم مسافرکشی می‌کرد و کمک خرج خانواده بود.

    #مصطفي_صالحي ⁩ از دستگير شدگان ديماه سال ٩٦ را صبح امروز در اصفهان ⁧ #اعدام ⁩ کردند. نقشه اعدام او از سوی دستگاه جنایت و آدمکشی حکومتی دیر به افکار عمومی رسید؛ جان جوان دیگری را گرفتند و برگی دیگر بر اوراق بی شمار دفتر ظلم و جنایت خود افزودند.یکی از آشنایان ‎مصطفی_صالحی در آستانه اعدام در مورد وضعیت این جوان گفته بود: مصطفی ۳۰ساله است. کارگر ساختمانی بود، مدتی هم مسافرکشی می‌کرد و کمک خرج خانواده بود. سال۹۷ در دادگاه اتهام قتل را نپذیرفت و تبرئه شد. گفتند: آزادت می‌کنیم، اما با فشار اطلاعات سپاه پرونده مجدد به جریان افتاد و به اعدام محکوم شد. ‏آشنای ‎مصطفی_صالحی می‌گوید: میدانم خیلی دیر شده و او را برای اجرای حکم برده‌اند اما او بی‌گناه است، وادارش کردند مقابل دوربین علیه خودش اعتراف کند، در دادگاه هم اتهام را نپذیرفت، مدرکی هم وجود نداشت. فکر میکنم فقط بخاطر درخواست خانواده آن پاسدار دارند اعدامش می‌کنند‌. @ordoyekar

  • Sattar bheshti

    آرش صادقی، که به خاطر انتقاد از جمهوری اسلامی به ۱۹ سال زندان محکوم شده است!!،‌ به رغم ابتلا به سرطان در زندان بدون مداوا رها شده است. «آرش صادقی در فروردین ماه سال ۹۷ در زندان به بیماری کندروسارکوم (نوعی سرطان بدخیم استخوان) مبتلا شد و پس از آن برای جراحی به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شد. اما پس از جراحی با دستور دادستان تهران و فشار اطلاعات سپاه، روند درمان قطع شد. این درحالی بود که پزشک معالج این زندانی سیاسی، اواخر سال ۹۸ اعلام کرده بود بیماری او به ناحیه بازو، شانه، و دو استخوان بالای سینه متاستاز کرده و او را در شرایط بدی قرار داده است. آرش صادقی، در دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی، توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی، نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. همچنین قاضی دادگاه حکم ۴ سال حبس تعلیقی این زندانی ۳۲ ساله را اجرایی کرد. به این ترتیب آرش صادقی ۳۲ ساله مشغول گذراندن حکم ۱۹ سال زندان خود برای فعالیت‌های مسالمت‌آمیز در زمینه حقوق بشر است!!. آرش صادقی فعالیت‌های خود را مسالمت‌آمیز و در چارچوب اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌داند و هیچ‌یک از موارد اتهامی را قبول ندارد. آرش صادقی دی ماه سال گذشته با تاخیر سه ماهه پس از تشخیص بیماری، تحت ۳۰ جلسه پرتودرمانی قرار گرفت. به گفته پزشک معالج مداوای او نیازمند پرتودرمانی بیشتری است، اما با شیوع و گسترش ویروس کرونا و قرنطینه اکثر بیمارستان‌ها، مداوای این زندانی سیاسی باز هم به تعویق افتاده است.

  • Neda

    بیانیه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا آمده است: «ما به فوریت از نماینده عالی اتحادیه اروپا می‌خواهیم که اعدام مصطفی صالحی را به‌شدت محکوم کرده و از رژیم ایران بخواهد که آزادی بازداشت شدگان قیامها را تضمین کند و به حقوق شهروندان در آزادی بیان و آزادی اجتماعات احترام بگذارد. هم‌چنین، ما درخواست اعزام هیأت حقیقت‌یاب به زندانهای ایران را داریم تا مأموریت پیدا کند تا ما را از وضعیت بازداشت شدگان قبل این‌که تعداد بیشتری از معترضان اعدام شوند مطلع نماید. سکوت و بی‌عملی در مقابل نقض حقوق‌بشر نتیجه عکس دارد و توسط رژیم ایران به‌عنوان یک چراغ سبز از اتحادیه اروپا در برابر نقضهای گسترده حقوق‌بشر در تهران بحساب می‌آید». میلان زور- رئیس مشترک - دوستان ایران آزاد - پارلمان اروپا