ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه پایانی لویه جرگه: ۴۰۰ زندانی «خطرناک» طالبان آزاد می‌شوند

اعضای این نشست اعلام کردند «به منظور رفع موانع جهت آغاز مذاکرات صلح، قطع خونریزی و رعایت مصلحت و خیر عام» با آزادی ۴۰۰ زندانی مورد نظر طالبان موافق‌اند.

بیانیه پایانی لویه جرگه افغانستان، موافقت سران قبایل و بزرگان افغانستان با آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان را تایید کرد. این بیانیه همچنین از طالبان خواسته آتش‌بس را بپذیرد و بدون هیچ بهانه‌ای فوراً بر سر میز مذاکره بنشیند. طالبان باید نسبت به عدم حضور دوباره این زندانیان در مناقشات نظامی و نظارت بر فعالیت آن‌ها نیز تعهد دهد.

لویه جرگه افغانستان رای به آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان داد

به گزارش رسانه‌های افغانستان، لویه‌جرگه مشورتی صلح که قرار بود در مورد مسئله آزادی صدها زندانی خطرناک طالبان تصمیم‌گیری کند، در بیانیه پایانی خود موافقت با آزادی این ۴۰۰ زندانی را تایید کرد. پیش از این عبدالله عبدالله، رئیس مجلس مشورتی لویه جرگه افغانستان این خبر را اعلام کرده بود.

در بیانیه پایانی نشست بزرگ سران قبایل افغانستان که یکشنبه ۱۹ مرداد در ۲۵ بند صادر شد، اعلام شده که اعضای این نشست با آزادی ۴۰۰ زندانی مورد نظر طالبان «به منظور رفع موانع جهت آغاز مذاکرات صلح، قطع خونریزی و رعایت مصلحت و خیر عام» موافق‌اند. اما در ازای رهایی این زندانیان طالبان باید آتش‌بس را بپذیرد و «مذاکرات مستقیم [بین افغان]» را «بدون هیچ‌گونه بهانه‌ای» فوراً آغاز کند.

اعضای این گردهمایی پس از سه‌روز مشورت در قطعنامه‌ای از طالبان خواسته‌اند تا همزمان با نشستن بر سر میز مذاکرات «مستمر و مداوم» با دولت افغانستان، خشونت‌های مسلحانه را متوقف و حل اختلافات را از مسیر گفتگو دنبال کند. اما به طالبان هشدار داده شده که اگر«به ادامه خشونت‌ پافشاری کند» با «تصمیم قاطع ملت افغانستان» روبه‌رو خواهد شد.

جرگه همچنین از یک‌سو از طالبان خواسته تعهد کنند ‌که زندانیان رها شده دوباره به مناقشات نظامی باز نمی‌گردند و بر فعالیت‌های آن‌ها نظارت خواهد شد و در ازای آزادی آن‌ها، زندانیان دولت را آزاد کند. و از سوی دیگر از جامعه جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا درخواست کرده به تعهدات خود از جمله تامین یک آتش‌بس دائمی در افغانستان عمل کنند.

براساس بندهای این بیانیه درصورتی که این زندانیان از اتباع خارجی باشند باید به کشورشان تحویل داده شوند.

دولت افغانستان تاکنون بیش از ۵هزار و ۱۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده است، طالبان اما خواستار آزادی این ۴۰۰ نفر به عنوان پیش شرط آغاز گفت‌وگوهای موسوم به آوردن صلح به افغانستان است.

زندانیان به ارتکاب به جرائم سنگین از جمله آدم‌ربایی، قتل و قاچاق مواد مخدر و همچنین شرکت در در حملات تروریستی، حمله به سفارتخانه‌ها و کشتن غیرنظامیان متهم‌اند و برخی از آن‌ها پیش از این به مجازات اعدام محکوم شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.