ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۷۰ درصد بودجه یک میلیارد دلاری مبارزه با کرونا پرداخت نشده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته با شیوع بیماری کرونا ۵۰ درصد درآمد بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده که همین امر پرداخت کارانه کادر درمان را با مشکل مواجه کرده است.

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته با شیوع بیماری کرونا ۵۰ درصد درآمد بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده که همین امر پرداخت کارانه کادر درمان را با مشکل مواجه کرده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

این نماینده همچنین گفته از یک میلیارد دلاری که برای مبارزه با کرونا برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده بود، تاکنون ۳۰ درصد پرداخت شده است و سرنوشت ۷۰ درصد این پول مشخص نیست.

یحیی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ضرورت افزایش کادر درمان و استخدام نیروی جدید در بیمارستان‌ها برای جلوگیری از فرسودگی کادر درمان، گفته: «بیماری کرونا به طور جدی تبدیل به یک بیماری مزمن شده و مدت‌هاست که طول کشیده است؛ همین امر باعث شده که کادر درمان دچار خستگی جسمی، روحی،  روانی و اجتماعی شود.»

به گفته این نماینده، هنگامی که فشار کار روی تعدادی از اعضای کادر درمان بیشتر شود، آنان باید بیشتر وقت خود را در بیمارستان بگذرانند که همین باعث سیکل منفی و تشدید خستگی‌های روحی و روانی می‌شود.

با وجود این و در حالی که کادر درمان کار مضاعفی انجام می‌دهند، کاهش درآمد بیمارستان‌ها یک تهدید جدی برای وزارت بهداشت و درمان است.

ابراهیمی گفته در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به وزیر بهداشت گفته شده مساله اصل پرداخت‌ها و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و خدماتی که به شکل ۸۹ روزه بیمارستان آنها را به خدمت می‌گیرند، باید مشخص شود.

وزارت بهداشت و درمان ایران پس از شیوع کرونا آگهی استخدام پرستار با قراردادهای ۸۹ روزه منتشر کرد، این وزارتخانه همچنین از پرستاران بیکار، بازنشسته و حتی دانشجویان سال آخر این رشته خواست که برای کار داوطلب شوند.

ابراهیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا وزارت بهداشت قصد ندارد نیروی تازه نفس استخدام کند، گفته: «وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده قصد دارد چند هزار نفر را در قالب قراردادها به خدمت بگیرد که پیشنهاد ما این است که نیروها می‌توانند از همان نیروهای ۸۹ روزه باشند که در بیمارستان‌ها به کار گرفته شده‌اند.»

ابراهیمی همچنین بر لزوم فراهم کردن تجهیزات لازم برای کادر درمان تاکید کرده است.

نظام درمانی ایران با کمبود ۲۰ هزار پرستار روبه‌روست و پرستاران شاغل باید این کمبود را با ساعات کار بیشتر جبران کنند. پرستاران از جان خود مایه می‌گذارند، در حالی که بسیاری از آن‌ها امنیت شغلی ندارند و حداقل‌ دستمزد بگیرند. با خصوصی‌سازی بخش بهداشت و درمان به تدریج از تعداد پرستاران استخدامی کم شده است.

اکنون حدود ۲۰ هزار تن از پرستاران (معادل ۲۰ درصد کل پرستاران) شرکتی هستند و با قراردادهای ۸۹ روزه یا یک ساله کار می‌کنند، حداقل‌ دستمزد را می‌گیرند و امنیت شغلی ندارند.

معاونت درمان در بخشنامه‌ای به روسای کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مقرر کرده است در بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و درمانی فعال و ریفال کرونا یا دارای بخش کووید ۱۹ به پزشکان متخصص و فوق تخصص ساعتی ۸۰ هزار تومان، پزشک عمومی ۵۰ هزار تومان، دستیاران درگیر ۴۰ هزار تومان، اینترن‌های درگیر ۲۵ هزار تومان به عنوان پاداش پرداخت شود. در همان حال در این بیمارستان‌ها به کلیه پرسنل گروه پرستاری شامل پرستار هوشبری، اتاق عمل، فوریت‌های پزشکی، بهیار، کمک‌ بهیار، کمک پرستار و مامایی ساعتی ۱۵ هزار تومان به عنوان پاداش تعلق می‌گیرد.

بر اساس این بخشنامه حداکثر حق‌الزحمه کرونا ۱۰۰ ساعت است که برای یک پزشک متخصص رقم ۸ میلیون تومان پاداش و برای پرستار ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.