ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست وزیر لبنان استعفا کرد

حسان دیاب از مقام نخست وزیری لبنان استعفا کرد. از صبح دوشنبه خبرهایی می‌رسید حاکی از قطعیت کناره‌گیری او. تظاهرات اعتراضی مردم به دنبال انفجار در بندر بیروت، دولت او را برافکند.

حسان دیاب، از مقام نخست وزیری استعفا کرد. از صبح دوشنبه، ۱۰ اوت، خبرهایی حاکی از قطعیت کناره‌گیری او می‌رسید. از قول حمد حسن، وزیر بهداری، این خبر منتشر شده بود که دیاب درخواست کناره‌گیری‌اش را به اطلاع میشل عون، رئیس جمهوری خواهد رساند. پیش از دیاب، چهار وزیر او استعفا داده‌ بودند.

حسان دیاب، نخست‌وزیر مستعفی لبنان. او از ژانویه ۲۰۲۰ بر سر کار بود.

نخست وزیر مستعفی در پیامی خطاب به مردم گفت که او و کابینه‌اش سخت تلاش ورزیدند، اما میان «ما و دگرگونی یک مانع بزرگ نیرومند وجود دارد». حسان دیاب نیز به وجود فساد و ناکارآمدی در دستگاه حاکم اعتراف کرد. دیاب انفجار بندر بیروت را همچون «زمین‌لرزه»‌ای خواند که کشور را تکان داد. دیاب گفت که او و کابینه‌اش تصمیم گرفته‌اند در کنار مردم قرار گیرند.

دیاب در بیانیه تلویزیونی‌اش گفت:

«امروز، از اراده مردمی و مطالبه آنها برای یافتن مسئولان فاجعه‌ای که هفت سال پنهان‌شده بود و خواست مردم برای تغییر واقعی پیروی می‌کنیم.»

تظاهرات اعتراضی و درگیری با پلیس − بیروت، ۱۰ اوت. عکس از AFP
تظاهرات اعتراضی و درگیری با پلیس − بیروت، ۱۰ اوت. عکس از AFP

در روزهای اخیر مردم در تظاهرات اعتراضی‌شان دیاب را هم مورد انتقاد شدید قرار می‌دادند. دیاب که به عنوان تکنوکرات به روی صحنه سیاسی لبنان ظاهر شد مورد پشتیبانی حزب‌الله و حزب امل بود.

کابینه دیاب که در ژانویه ۲۰۲۰ با پشتوانه گروه حزب‌الله و متحدان آنها تشکیل شده بود، روز دوشنبه پش از استعفای نخست‌وزیر، تشکیل جلسه داد. در این جلسه بسیاری از وزرا گفتند که می‌خواهند استعفا کنند. وزرای اطلاعات و محیط زیست یک روز قبل از این جلسه، استعفانامه خود را به دفتر نخست‌وزیر داده بودند. چند وزیر دیگر هم روز دوشنبه استعفا کردند. چندین قانون‌گذار مجلس لبنان هم به آنها پیوستند. فشار بیرونی و این فروپاشی درونی به استعفای دولت انجامید.

در حالی که دیاب از تلویزیون استعفایش را اعلام کرد، بیروت برای سومین روز پیاپی در حال تظاهرات اعتراضی بود.

دبیر کل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، روز دوشنبه قبل از استعفای دولت لبنان در یک نشست کشورهای عضو گفت مهم این است که تحقیقاتی معتبر و شفاف، علت انفجار را مشخص کند. او در ادامه گفت که مطالبه مردم لبنان برای پاسخگو بودن مسئولان این فاجعه باید به ثمر برسد.

گوترش پیشنهاد اصلاحات سیاسی در لبنان را مطرح کرد و گفت:

«اصلاحات به گونه‌های انجام شود که نیازهای مردم لبنان را در بلندمدت تأمین کند.»

ارتش لبنان روز دوشنبه، شش روز پس از فاجعه انفجار در بندر بیروت اعلام کرد که اجساد پنج کشته دیگر را از زیر آوار بیرون کشیده است. آخرین آمار تلفات انفجار چهارم اوت در بندر بیروت، ۱۶۳ نفر کشته و بیش از شش هزار نفر زخمی است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.