ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در آستانه رأی‌گیری درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت

در ساعات آینده مشخص خواهد شد که توازن قوا در عرصه بین‌المللی در رابطه با برجام و تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی چگونه است.

واکنش به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ازجمله منجر شد به طرح موضوع در شورای امنیت سازمان ملل و این شورا در سال ۱۳۸۶ رأی داد به منع فروش سلاح به ایران. تا چند ساعت دیگر رأی‌گیری در این شورا در مورد ادامه تحریم تسلیحاتی ایران به پایان می‌رسد.

شورای امنیت سازمان ملل (C)Shutterstock
شورای امنیت سازمان ملل (C)Shutterstock

تحریم تسلیحاتی ایران، ۲۷ مهرماه امسال  پس از ۱۳ سال به پایان می‌رسد. واکنش ابرقدرت‌های دارای حق وتو در شورای امنیت و اعضای پرنفوذ اتحادیه اروپا درباره درخواست آمریکا در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، شاخصی است برای سنجش وضعیت آینده برجام و موضع کشورهای مختلف در برابر کشاکش تهران و واشنگتن.

آمریکا در شورای امنیت در تلاش است که این تحریم‌ها را نگه دارد. تنش‌ در شورای امنیت افزایش‌یافته و روسیه پیشنهاد جلسه دیگری را داده است.

اظهارت پمپئو

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا روز جمعه ۲۴ مرداد / ۱۴ اوت گفت که ایالات متحده آمریکا هر چه را در توان دارد برای تمدید تحریم تسلیحاتی بین‌المللی ایران انجام خواهد داد.

مایک پمپئو که درحال بازدید از کشورهای اروپای مرکزی است روز جمعه در وین گفت:

«ایران باید فورا و به طور کامل با بازرسان هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.»

وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار کرد.

پمپئو در یک کنفرانس خبری گفت:

«معقول نیست که به بزرگترین کشور حامی تروریسم جهان اجازه خرید و فروش سیستم‌های تسلیحاتی را دهیم... به نظر من این دیوانگی است.»

وزیر امورخارجه آمریکا گفت آمریکا هر آنچه از ابزارهای سیاسی در اختیار دارد برای اطمینان حاصل کردن از این که موعد تحریم تسلیحاتی منقرض نشود استفاده خواهد کرد.

رافائل گروسی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از ملاقا ت با پمپئو در وین به خبرنگاران گفت که مذاکرات با تهران  برای دسترسی کامل به تمامی سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه دارد.

پیشنهاد پوتین

ولادمیر پوتین خواستار برگزاری یک جلسه مشترک در شورای امنیت با ایران شد. او در بیانیه‌ای نوشت که چنین جلسه‌ای برای اجتناب از «درگیری» بیشتر سر تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت لازم است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه ۱۴ اوت/ ۲۴ مرداد، در بیانیه‌ای که کرملین منتشر کرد، پیشنهاد برگزاری جلسه‌ای آنلاین و هفت جانبه را داد که در آن پنج عضو دائم شورای، به همراه آلمان و ایران شرکت کنند. او هدف این جلسه را جلوگیری از رویارویی بیشتر بر سر تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کرد.

به این ترتیب، جلسه پیشنهادی پوتین بین آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایران خواهد بود. هنوز هیچ کدام از این کشورها به جز فرانسه پیشنهاد پوتین پاسخ رسمی نداده‌اند.

کاخ الیزه روز جمعه گفت که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای شرکت در یک نشست مجازی که توسط همتای روسی او پیشنهاد شده، «در دسترس است». خبرگزاری‌های نزدیک به کرملین نوشتند که مکرون از جلسه پیشنهادی پوتین استقبال کرده است.

پوتین در بیانیه‌اش نوشت که تنش‌ها و مناقشات در شورای امنیت بر سر تحریم‌های تسلیحاتی ایران افزایش پیدا کرده است:

«بحث در مورد مسئله ایران در شورای امنیت سازمان ملل بیشتر و بیشتر داغ شده و و تنش‌ها رو به افزایش است. اتهامات بی‌اساس علیه ایران مطرح می‌شود.»

کرملین هدف جلسه را ۱ - تشریح گام هایی برای جلوگیری از درگیری و تشدید اوضاع در شورای امنیت و ۲ - ارائه حمایت جمعی از اجرای مداوم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عنوان کرده است.

داستان ادامه دارد

در ساعات آینده مشخص خواهد شد که توازن قوا در عرصه بین‌المللی در رابطه با برجام و تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی چگونه است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر پنجشنبه ۲۳ مرداد رأی‌گیری را بر سر قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آغاز کرد و قرار است که نتیجه رأی‌گیری تا شامگاه جمعه اعلام شود. جلسه رأی‌گیری به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و پانزده عضو این شورا ۲۴ ساعت فرصت دارند که رأی خود را اعلام کنند.

برای تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت، باید دست‌کم نه کشور عضو به آن رأی مثبت بدهند و درعین‌حال قطعنامه از سوی هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه) وتو نشود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.