ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلاف نظر سران قوا فروش اوراق سلف نفتی را به تعویق انداخت

نخستین عرضه اوراق سلف نفتی به تعویق افتاد. دو عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در نامه‌ای به خامنه‌ای نوشتند: طرح ابلاغ شده با طرح بحث شده در شورا متفاوت است.

پذیره‌نویسی اوراق سلف نفت به تعویق افتاد. نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار اصلاح ساز و کار «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» شدند. رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه هم در نامه‌ای به علی خامنه‌ای نوشتند که با فروش اوراق نفت مخالف‌اند.

محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، دو عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا پس از مخالفت نمایندگان با تصمیم این شورا برای فروش اوراق سلف نفت به خامنه‌ای نوشتند که آنها هم با این طرح مخالف‌اند.

در حالیکه ۲۶ مرداد زمان اولین مرحله فروش اوراق سلف نفت اعلام شده بود، سازمان بورس انرژی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پذیره‌نویسی این اوراق به تعویق افتاده است.

این اطلاعیه پس از آن صادر شد که نمایندگان مجلس در یک جلسه غیرعلنی از «دخالت‌های» شورای عالی هماهنگی اقتصادی در تصمیم‌گیری‌هایی که «باید در مجلس مصوب شود» انتقاد کردند و مصوبات این شورا را خلاف قانون اساسی دانستند.

۱۵۹ نماینده  هم در نامه‌ای به رئیس مجلس از او که خودش یکی از اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا است، خواستند «با قید فوریت نسبت به اصلاح رویه شورای سران قوا و الزام دولت به طی مسیر قانونی اقدام نماید».

به فاصله کوتاهی پس از این جلسه خبرگزاری‌ تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از ابوالفضل ابوترابی‌، نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گزارش کرد: ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته‌اند «آنچه در جلسه سران قوا صحبت شده و آنچه به‌صورت کتبی ابلاغ شده با هم متفاوت است» و به همین دلیل با این طرح مخالف‌اند.

منتقدان طرح فروش اوراق سلف نفتی که حسن روحانی از آن با عنوان «گشایش اقتصادی» نام می‌برد معتقدند که اجرای این طرح دولت بعدی را بدهکار می‌کند.

براساس اعلام سازمان بورس انرژی ایران در نخستین مرحله فروش اوراق سلف نفت قرار بود شرکت ملی نفت ایران معادل ۵۲۹هزار و ۳۱۲ بشکه نفت با قیمت ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان را با تاریخ سر رسید دو ساله عرضه کند. دولت هدف از این طرح را «تامین بودجه پروژه‌های عمرانی و هدایت نقدینگی به سمت تولید» عنوان کرده است.

نمایندگان منتقد طرح اما می‌گویند که فروش اوراق سلف نفتی که دولت اصل و سود آن را تضمین می‌کند هزینه مازادی را در سال‌های آینده به دولت تحمیل می‌کند.  

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.