ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت افغانستان آزادی زندانیان طالب را متوقف کرد

سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد طالبان در برابر گفت‌وگوهای صلح مانع ایجاد می‌کنند. فرانسه و استرالیا با آزادی برخی از زندانیان طالب مخالف‌اند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد تا زمانی که طالبان به عهد خود عمل نکنند و نیروهای امنیتی اسیر را بر اساس توافق دوحه آزاد نکنند، روند آزادی ۳۲۰ تن از زندانیان طالب را که هنوز در زندان به سر می‌برند، متوقف می‌کند.

زندانیان طالبان ـ عکس از آرشیو

بر اساس توافق صلح آمریکا با طالبان در دوحه قطر مذاکرات بین‌افغان می‌بایست پنجشنبه همین هفته آغاز شوند. اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که این مذاکرات تا اطلاع ثانوی به تعویق می‌افتد. پیش از این  لویه جرگه صلح یکشنبه ۱۹ مرداد در بیانیه‌ای با آزادی ۴۰۰ زندانی مورد نظر طالبان «به منظور رفع موانع جهت آغاز مذاکرات صلح، قطع خونریزی و رعایت مصلحت و خیر عام» موافقت کرده بود و از طالبان خواسته بود که در ازای آزادی زندانیان طالب باید آتش‌بس را بپذیرند و «مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان» را «بدون هیچ‌گونه بهانه‌ای» فوراً آغاز کند.

بر اساس توافق صلح دوحه طالبان متعهد شده هزار تن از نیروهای امنیتی افغانستان را که به اسارت گرفته در ازای پنج هزار تن از زندانیان طالب آزاد کند. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:

«ما این زندانیان را آزاد می‌کنیم. اما گروه طالبان نیز باید با انجام مسئولیت‌های خود برای مذاکره آماده شود.»

صدیقی در ادامه سخنان خود افزود:

« مذاکرات صلح جاده‌ یک‌طرفه نیست، باید دو طرف به آن عمل کنند. ما که هزاران زندانی طالبان را آزاد کردیم، باید طالبان نیز تعداد کمی از زندانیان ما را که نزد آنان زندانی‌اند، رها کنند.»

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در مصاحبه با آسوشیتدپرس ادعا کرد که طالبان به تعهدات خود عمل کرده و همه اسرا را آزاد کرده است. طالبان پیش از این اعلام کرده بودند که یک هفته بعد از آزادی همه زندانیان برای آغاز مذاکرات بین‌افغان آمادگی دارند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تأیید کرد که استرالیا و فرانسه با آزادی شماری از زندانیان طالب که در کشتار شهروندان آن‌ها در افغانستان دست داشته‌اند مخالفت کرده‌اند. به گفته صدیقی، این زندانیان پس از رهایی ممکن است امنیت افغانستان و جهان را تهدید کنند.

سخنگوی ارگ ریاست جمهوری خاطرنشان کرد که وزارت خارجه افغانستان با متحدان آن کشور از نزدیک همکاری می‌کند تا این مشکل را حل کند.

در سال ۲۰۱۶ محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با گلبدین حکمتیار به توافق صلح دست یافت. براساس گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، حکمتیار به صورت مستقیم مسئول کشتار حداقل۱۸۰۰ تن و زخمی کردن بیش از ۸۰۰۰ غیرنظامی است. توافق با حکمتیار به لحاظ قانونی ممکن است به عنوان زمینه قانونی توافق با طالبان درک شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان یادآوری کرد:

«اکنون زمان آن فرا رسیده‌است که طالبان دست از خشونت دست بردارند و خواسته‌های مردم افغانستان را برای پایان‌دادن به جنگ بپذیرند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.