ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش ماهانه نقض حقوق بشر در ایران: اجرای دست‌کم ۳۰ حکم اعدام و محکومیت ۲۸ فعال مدنی به حبس و شلاق

دراین گزارش با تأکید بر اینکه ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را داراست، از اجرای قریب به ۳۰ مورد اعدام به‌عنوان تداوم روند نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی یاد شده است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) روز شنبه، یکم شهریورماه، با انتشار گزارشی از موارد متعدد نقض حقوق بشر در مردادماه از جمله اجرای ۳۰ حکم اعدام و صدور احکام حبس و مجازات‌های دیگر برای ۲۸ فعال مدنی و سیاسی خبر داد.

سرکوب آزادی اندیشه و بیان، فشار بر اقلیت‌های مذهبی و قومی در ایران و نقض حقوق زنان و کودکان در مرداد ماه ادامه داشته است

دراین گزارش با تأکید بر اینکه ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را داراست، از اجرای قریب به ۳۰ مورد اعدام به‌عنوان تداوم روند نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی یاد شده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که تنها در دو روز پایانی مردادماه، احکام اعدام یک شهروند ۳۳ ساله با هویت حسین مولودی از بابت اتهام «قتل عمد» در زندان مرکزی بروجرد و یک شهروند دیگر با اتهام مشابه در زندان خلخال به اجرا درآمد.

همچنین روز ۲۸ مردادماه، پنج زندانی از جمله یک زن، در احکام جداگانه‌ای بابت اتهام «قتل» در زندان وکیل آباد مشهد به‌چوبه‌های دار سپرده شدند.

هرانا همچنین به اعدام مصطفی صالحی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دی ماه ۱۳۹۶ در روز ۱۵ مردادماه در زندان دستگرد اصفهان اشاره کرده است.

صالحی که در جریان خیزش سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ در «کهریزسنگ» نجف آباد اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، در اواخر سال ۹۷ به اتهام قتل یکی از نیروهای سپاه پاسداران در اعتراضات سراسری در دادگاه کیفری یک استان اصفهان به اعدام محکوم شد.

این زندانی سیاسی اما در طول دوران بازداشت بارها این اتهام را رد کرده بود.

در گزارش منتشر شده همچنین به تأیید حکم اعدام حیدر قربانی زندانی سیاسی محبوس در زندان سنندج، در دیوان عالی کشور اشاره شده است.

حیدر قربانی بە همراه برادر همسرش به‌نام «محمود صادقی» که هر دو از شهروندان ساکن شهرستان کامیاران هستند، در مهرماه سال ۱۳۹۵ توسط مأموران امنیتی اداره اطلاعات بازداشت و سپس به زندان مرکزی سنندج منتقل شدند.

بر پایه گزارش فعالان حقوق بشر در کردستان، حیدر قربانی در دوران بازجویی، زیر شکنجه‌های شدید مجبور به اعتراف به «همکاری و معاونت در قتل چند عضو سپاه پاسداران» شده است. همچنین قربانی در طول دوران زندان، از انتخاب وکیل محروم بوده و مأموران امنیتی، او را پیش از صدور حکم اعدام از سوی دادگاه، به اشد مجازات تهدید کرده‌اند.

محمدصالح نیکبخت، یکی از وکلای مدافع این زندانی سیاسی، روز ۲۱ مردادماه نسبت به اجرای حکم اعدام موکلش درخواست اعاده دادرسی کرد.

در گزارش ماهانه ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به محکومیت ده‌ها فعال سیاسی و مدنی در ماه گذشته اشاره شده است.

در میان اسامی فعالانی که در مردادماه توسط قوه قضاییه به حبس و مجازات‌های دیگر محکوم شده‌اند نام افرادی همچون بهاره هدایت، محمد نوری‌زاد، نادر فتوره‌چی و ده نفر از معترضان به قتل کولبران در بانه نیز به چشم می‌خورد.

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین و از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفر روز ۲۸ مردادماه در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که موکلش به زندان، شلاق و تبعید محکوم شده است.

این وکیل دادگستری در توئیتر خود نوشت:

«آقاسی نوشته است: «آقای نوری‌زاد برای حضور جلوی ساختمان دادگاه به ۷۴ ضربه شلاق و ۸ ماه زندان و یک سال تبعید به طبس و به اتهام اشاعه اکاذیب به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. دادگاه به دفاعیات بلاوجه او اشاره کرده در حالی‌که وی بسیار گفت اما از خود نگفت، که دفاع تلقی شود.»

محمد نوری‌زاد به‌عنوان روزنامه‌نگار، فیلمساز، فعال سیاسی و یکی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفر و طرح درخواست «استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی» شناخته می‌شود. او روز ۱۳ بهمن ۹۸ از سوی قاضی دادگاه انقلاب مشهد به ۱۵ سال زندان، سه سال ممنوعیت خروج از کشور و سه سال تبعید به شهرستان ایذه در خوزستان محکوم شده است.

هم زمان با این خبر، نادر فتوره‌چی، مترجم و روزنامه‌نگار هم توسط دادگاه انقلاب تهرن به یک سال حبس محکوم شد که برای سه سال به تعلیق درآمده است.

دادستانی کل کشور علیه این نویسنده به اتهام «تشویش اذهان عمومی علیه نهادها، مقامات و سازمان‌های حکومتی» اعلام جرم کرده بود. نادر فتوره‌چی که از کاربران فعال و جنجالی شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌آید، مطالبی در رابطه با فساد گسترده در ایران و بحران‌های سیاسی و اجتماعی منتشر کرده بود.

همچنین شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در تاریخ چهارم مردادماه، بهاره هدایت، فعال دانشجویی و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران را به چهار سال و هشت ماه حبس تعزیری و دو سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی همچون عضویت در گروه‌های اجتماعی و سیاسی محکوم کرد.

هدایت در دی‌ماه سال گذشته، به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی به ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط موشک پدافندی سپاه پاسداران که روبه‌روی دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار شد، بازداشت شده بود.

در گزارش ماهانه از نقض گسترده حقوق بشر در ایران که توسط هرانا منتشر شده همچنین به مواردی مانند سرکوب آزادی اندیشه و بیان، فشار بر اقلیت‌های مذهبی و قومی در ایران و نقض حقوق زنان و کودکان در مردادماه اشاره شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حجت

    آیا در گزارش اشاره‌ای به کشتن کولبران هم شده‌ است؟ آیا آمار کشته و زخمی شدن کولبران در ماه گذشته که گناهی مرتکب نشده‌اند در آمار "ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)" گنجانده شده است؟