ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی وزیر کشور از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به میزان مشارکت پایین مردم در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: «بابت میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دغدغه داریم.»

در حالی‌که برخی مسئولان جمهوری اسلامی مشارکت ۲۰ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را هم کافی دانسته بودند، وزیر کشور با اشاره به میزان مشارکت پایین مردم در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی گفت: «بابت میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دغدغه داریم.»

عبدالرضا رحمانی فضلی

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در برنامه شبکه خبر انتخابات ریاست جمهوری را با «اهمیت زیاد» توصیف کرد و گفت:

«مشارکت در انتخابات اخیر مجلس پایین بود و یکی از دغدغه‌های ما میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری است و امیدوارم با زمینه‌سازی‌ها و بسترسازی‌های مناسب و مشارکت همه گروه‌های سیاسی بتوانیم میزان مشارکت را افزایش دهیم.»

روز گذشته، دوشنبه ۳ شهریور، جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که برای برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، دو تاریخ ۲۱ و ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ توسط وزارت کشور پیشنهاد شده بوده و شورای نگهبان با برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۸ خرداد موافقت کرده است.

در سال‌های گذشته ایده برگزاری انتخابات الکترونیک یکی از گزینه‌های پیشنهادی دولت و مجلس بوده که تاکنون عملی نشده و هر بار به دلایل مختلفی شورای نگهبان با آن مخالفت کرده است. به گفته جمال عرف وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک آمادگی دارد و شورای نگهبان نیز «نسبت به اصل برگزاری انتخابات الکترونیکی مشکلی ندارد.»

رحمانی فضلی در این‌باره گفت:

«ما تجربه خوبی در برگزاری انتخابات داریم و از ۲۵ فرایند انتخابات، ۲۴ فرایند الکترونیکی برگزار می‌شود و با احراز هویت الکترونیکی در انتخابات مجلس، میزان تخلفات در زمینه احراز هویت به عدد دو رقمی نرسید. در تلاشیم تا تمام مراحل انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم و در این زمینه با شورای نگهبان جلسه داریم و باید کارهای کارشناسی انجام شود.»

در حالی که نزدیک به ۱۰ ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، موضوع مشارکت مردمی با توجه به انتخابات کم‌رمقی که در جریان یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه گذشته برگزار شد، به یکی از دغدغه‌های اصلی حکومت تبدیل شده است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری ایران پیش از این در اظهاراتی گفته بود «طبق قانون حتی اگر ۲۰ درصد مردم ایران هم در انتخابات شرکت کنند، باز هم رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود».

در انتخابات مجلس یازدهم، آخرین انتخابات برگزارشده در ایران، میزان مشارکت در کل کشور ۴۲,۵۷ درصد و در استان تهران ۲۶,۲۴ درصد اعلام شد. طبق آمارهای رسمی ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایران خالص،خالی از اشغال

    خداحافظ اشتباهات گذشته، ادم زرنگ از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه، بسه هرچی توی صف بودیم

  • حقیقتگو

    جناب وزیر کشور نگرانی شما تمام وکمال بیجاست که اقشاری که درحقیقت رای شان به ادامه وحیات حکومت اخوندی وسپا ه منجرشده است روسیه وچین واتحادیه اروپا و منابع ومعادن خواران وبانک داران خارجی وهمچنین چپاولگران حکومت اخودی بوده ومی باشد ...آیا حکومت بشاراسد هم برپای رای مردم سوریه بوده است ویا با رای روسیه وحکومت آخوندی که هردو حکومت خارجی بوده اند انجام شده است...