ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت رييس ادوارى شوراى امنيت با شكايت آمريكا عليه ايران

"مکانیسم ماشه" فعلا فعال نشد. طرف‌های برجام قصد دارند در چارچوب برجام در شورای حکام، ایران را متقاعد کنند که به تعهداتش بازگردد. واکنش نماینده آمریکا از خشم نشان داشت.

رئیس ادواری شورای امنیت سازمان ملل با درخواست دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران مخالفت کرد. نماینده آمریکا اظهار تأسف کرد.  

شورای امنیت سازمان ملل متحد (عکس: آرشیو)

سه‌شنبه ۲۵ اوت/ ۴ شهریور− به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیان جانی، رئیس اندونزیایی شورای امنیت سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسش نمایندگان روسیه و چین که خواهان اعلام موضع درباره شکایت‌نامه وزیر خارجه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران شده بودند اعلام کرد که اکثر اعضای شورای امنیت با درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مخالف‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پنج‌شنبه ۲۰ اوت/ ۳۰ مرداد شکایت‌نامه ایالات متحده علیه ایران را به رئیس شورای امنیت سازمان ملل تسلیم کرده بود. ایالات متحده آمریکا در این شکایت‌نامه جمهوری اسلامی ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای که درسال ۲۰۱۵ منعقد شد، متهم می‌کند. به این ترتیب طبق بندهای ۱۱ و ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، رئیس شورای امنیت طی حداکثر ۳۰ روز بعد از دریافت شکایت‌نامه آمریکا مبنی بر «عدم پایبندی اساسی» طرف مقابل، باید پیش‌نویس قطعنامه‌ای با موضوع «ادامه لغو تحریم‌های ایران» را به رأی بگذارد. دیان جانی که کشورش ریاست شورای امنیت در ماه اوت سال جاری را به عهده دارد پس از یک کنفرانس ویدیویی با سایر اعضای شورای امنیت گفت:

«پس از رایزنی با اعضای این شورا، برای من روشن است که یک عضو شورا موضع خاصی درباره این موضوعات دارد در حالی که شمار زیادی از اعضا نظر متفاوتی دارند. از نظر من، اتفاق نظر لازم در شورا وجود ندارد و این بدان معنا است که رئیس شورا در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری انجام دهد.»

آسوشیتدپرس می‌نویسد اعلام موضع رئیس اندونزیایی شورای امنیت به این معناست که تا پایان ماه اوت که کشور او ریاست شورای امنیت را به عهده دارد روند مکانیسم ماشه فعال نمی‌شود. نیجریه در ماه سپتامبر ریاست شورای امنیت را به عهده دارد. پیش از این نماینده نیجریه در سازمان ملل متحد به همراه نمایندگان تونس و آفریقای جنوبی در بیانیه مشترکی اعلام کرده بودند با این مضمون که درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران قابل اجرا نیست.

واکنش‌ها – دور بعدی در شورای حکام

کلی کرافت، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در واکنش به اعلام موضع رئیس شورای امنیت با انتشار بیانیه‌ای اعضا را به «هم‌نشینی با تروریست‌ها» متهم کرد.  کرافت در این بیانیه نوشت:

«اجازه دهید این را بسیار بسیار روشن بگویم: دولت ترامپ هیچ بیمی ندارد از اینکه در این ماجرا همراهان چندانی نداشته باشد. این واقعیت که برخی از اعضا با درخواست ما مخالفت کردند، پیامد حقوقی ندارد.»

نماینده آمریکا در ادامه این بیانیه تأکید کرد که ایالات متحده آمریکا هرگز به «بزرگ‌ترین حامی تروریسم» در جهان اجازه نمی‌دهد که به تسلیحات نظامی مانند هواپیماهای جنگنده، تانک و موشک  و یا به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

کرافت همچنین روسیه و چین را متهم کرد که در روند کار شورای امنیت ایجاد اختلال می‌کنند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل اظهار امیدواری کرد که آمریکا «سرانجام دریابد که نمی‌تواند به این راه ادامه دهد»، راهی که به تعبیر نبنزیا نه تنها «غیر قانونی» است، بلکه آمریکا را هم به هدف خود نمی‌رساند.

جیانگ جونگ، نماینده چین در سازمان ملل متحد اعلام موضع رئیس ادواری شورای امنیت را «گام صحیح در مسیر صحیح» نامید و خاطرنشان کرد که تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در چارجوب برجام هرگز به ثمر نمی‌رسد.

جونگ گفت چین در پی آن است که با حمایت از چندجانبه‌نگری از صلح در خاورمیانه حمایت کند.

آن گوگن، معاون نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد فاش کرد که از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل ۱۳ عضو با شکایت‌نامه آمریکا مخالف بودند. گوگن گفت فرانسه، بریتانیا و آلمان، سه قدرت اروپایی قصد دارند در شورای حکام که یکم سپتامبر در وین آغاز می‌شود ایران را به تعهداتش در توافق هسته‌ای بازگردانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.