ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تکلیف پسماندهای کرونا روشن نیست

مقام‌های دولتی از بی‌برنامگی شهرداری‌ها برای جمع‌آوری پسماندهای کرونا از جمله ماسک و دستکش خبر می‌دهند. هنوز تصمیم روشنی در زمینه جمع‌آوری و مدیریت این دسته از زباله‌ها گرفته نشده.

شش ماه پس از تأیید رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران و علی‌رغم گذشتن شمار مبتلایان از مرز ۳۶۹ هزار نفر در کشور، مقامات رسمی دولتی از بی‌برنامگی شهرداری‌ها برای جمع‌آوری پسماندهای کرونایی از جمله ماسک و دستکش خبر می‌دهند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

به‌ گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فاطمه اکبرپور، رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران، روز یک‌شنبه ۹ شهریور با اشاره به اینکه هنوز برنامه‌ای در زمینه جمع‌آوری و مدیریت زباله‌های کرونایی از سوی شهرداری دریافت نکرده‌ایم، گفت: 

«در تهران صحبت‌هایی مبنی بر اتخاذ تمهیدات لازم برای تعبیه مخازن زباله جداگانه و جمع‌آوری جداگانه ماسک، دستکش و تجهیزات حفاظتی در سطح شهر شده است اما هنوز برنامه‌ای در این زمینه از سوی شهرداری و سایر مجموعه‌های دست‌اندرکار دریافت نکرده‌ایم.»

او در ادامه با تأکید بر اینکه تحویل مخازن و سطل‌های زباله مخصوص پسماند کرونایی به منازل و جمع‌آوری آن‌ها می‌تواند یکی از راه‌های جداسازی پسماند کرونایی از سایر پسماندها و دور کردن این پسماندها از سطح شهر باشد، گفت: 

«واقعیت این است که تعداد خانوارهای ساکن در تهران به میزانی است که اجرایی کردن این برنامه را دشوار می‌کند. چنین اقداماتی سخت و زمان‌بر هستند بنابراین نیاز به یک برنامه‌ریزی هوشمند و استفاده از ظرفیت استارت‌آپ‌ها و اپلیکیشن‌های جمع‌آوری پسماند دارند.»

اکبرپور همچنین از شهروندان خواست تا به‌ عنوان بهترین راه موجود برای جلوگیری از شیوع کرونا و در خطر قرار نگرفتن جان پاکبانان شهرداری، پسماندهای کرونایی و تجهیزات محافظتی خود را در کیسه‌های جداگانه و در بسته دفع کنند و حتما این کیسه‌ها را گره بزنند تا دست‌کم زمانی ‌که در مخازن شهری رها می‌شوند، برای پاکبان‌ها و کسانی که در امر جمع‌آوری پسماند فعالیت می‌کنند مشکلی ایجاد نکند.

این مقام دولتی اما پیش‌تر و در یکم مرداد ماه امسال یکی از عوامل اخلال در روند بازیافت و مدیریت زباله‌ در ایران را حضور «دلالان» در این عرصه عنوان کرده و در همین رابطه گفته بود: 

«پسماندها در چرخه بازیافت و استفاده مجدد قرار می‌گیرند اما متأسفانه صنعت بازیافت کشور را دلالان می‌گردانند و آنان باعث از بین رفتن واحدهای صنعتی بازیافت می‌شوند.»

عدم اتخاذ تمهیدات ضروری و لازم برای مدیریت پسماندهای کرونایی در پایتخت از سوی شهرداری تهران در حالی‌ست که پزشکان و پژوهشگرانی که در زمینه ویروس کرونا تحقیق می‌کنند، در مورد خطر شیوع هرچه بیشتر این ویروس از طریق پسماندهای افراد مبتلا هشدار داده‌اند.

محمد الموتی، دبیر تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی ایران اما نصب کیسه و سطل‌های رنگی ویژه پسماند کرونایی از سوی شهرداری‌ها در سراسر کشور را به‌ عنوان راهی برای مقابله هر چه بیشتر با همه‌گیری ویروس کرونا در ایران می‌داند: 

«لازم است شهرداری‌ها در مبلمان شهری، کنار تمام مخازن و سطل‌های زباله سطح شهر کیسه و سطل‌های رنگی ویژه پسماند کرونایی قرار دهند تا بخش عمده‌ای از خطرات ناشی از مخلوط شدن زباله‌های کرونایی با سایر زباله‌ها برطرف شود و در محل‌های دپوی زباله آسیب‌های کمتری کارکنان این مراکز را تهدید کند.»

اسفند ماه سال گذشته اما علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در توئیتی نوشت زباله‌های شهر می‌توانند به ویروس کرونا آلوده باشند.

اعطا در ادامه نوشت:

«عقل حکم می‌کند تفکیک زباله طبق مصوبه ستاد بحران شهرداری متوقف شود تا ضایعات آلوده به چرخه بازیافت وارد نشود. اراده جدیدتری از سوی شهرداری در برخورد با تفکیک در خیابان، گود و گاراژ توسط برخی پیمانکاران متخلف مورد انتظار شورا است.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.