ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حزب‌الله لبنان برای توافق سیاسی مشروط اعلام آمادگی کرد

حسن نصرالله اعلام کرد حزب‌الله برای توافق سیاسی جدید مورد نظر فرانسه آماده است، به شرطی که موافقت همه گروه‌های سیاسی جلب شود. لبنان در آستانه تشکیل دولت جدید قرار دارد.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد این گروه برای توافق سیاسی جدید مورد نظر فرانسه آماده است اما به شرطی که موافقت همه گروه‌های سیاسی جلب شود. لبنان در آستانه تشکیل دولت جدید قرار دارد. حامیان مالی دولت از جمله فرانسه خواهان توافق سیاسی جدید و اصلاحات شده‌اند. رئیس جمهوری فرانسه یک ‌روز پس از معرفی نخست وزیر جدید لبنان به این کشور سفر خواهد کرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

در آستانه تشکیل دولت جدید در لبنان و سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به این کشور، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان روز یک‌شنبه ۳۰ اوت/ ۹ شهریور در سخنرانی خود به مناسبت روز عاشورا برای یک توافق سیاسی مشروط اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز سید حسن نصرالله گفت:

«رئیس جمهوری فرانسه در آخرین دیدار خود خواستار یک توافق جدید سیاسی شد .... ما آماده‌ایم تا در آرامش برای رسیدن به یک توافق سیاسی جدید مذاکره کنیم اما به شرطی که این توافق با موافقت همه گروه‌های سیاسی لبنان انجام شود».

نصرالله گفت حزب‌الله با اصلاحات گسترده موافق است اما «به شرطی که برای توافق در مورد آن مکانیزمی وجود داشته باشد».

انفجار بیروت و به ‌دنبال آن اعتراضات خیابانی گسترده به استعفای کابینه حزب‌الله لبنان و متحدانش منجر شد.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان که حزب او یعنی «جنبش آزاد میهنی لبنان» از متحدان حزب‌الله در پارلمان به‌ شمار می‌رود، قرار است فردا دوشنبه در جلسه‌ای با اعضای پارلمان نخست‌وزیر جدید لبنان را معرفی کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز سه‌شنبه به لبنان سفر خواهد کرد تا «طرحی برای نجات لبنان از بحران عمیق مالی اندیشیده شود».

حامیان مالی خارجی دولت لبنان از جمله مکرون خواهان اصلاحات برای باز کردن راه کمک‌های مالی به لبنان هستند؛ اصلاحاتی که علاوه بر تشکیل دولت موفق، برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی را نیز شامل می‌شود.

گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت سعد حریری به قدرت

حزب‌الله و متحدش، حزب امل که به همراه دیگر متحدان این گروه اکثریت پارلمان را در اختیار دارند، خواستار بازگشت سعد حریری به دولت‌اند چرا که او را قادر به تضمین حمایت‌های مالی خارجی می‌بینند. دیگر حزب متحد حزب‌الله یعنی جنبش آزاد میهنی لبنان که جبران باسیل، داماد رئیس جمهوری لبنان رهبری آن را برعهده دارد اما با نخست‌وزیری سعد حریری مخالف‌اند.

در آستانه این تحولات نصرالله به صورت تلویحی در سخنانش گفت که خود را به عنوان نماینده بخش بزرگی از مردم لبنان می‌داند و خواسته‌های معترضان لبنانی و دیگر گروه‌های سیاسی و «اشخاص» را به عنوان خواسته‌های عمومی مردم نمی‌پذیرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از او نوشت:

«ممکن است شخصی از خارج یا از داخل مجموعه‌ای از خواسته‌ها را تحمیل کند و سپس بگوید این مطالبات مردم لبنان است. چه کسی گفته که ملت لبنان دولت مستقل، بی طرف، تکنوکرات یا سیاسی می‌خواهد؟ چگونه باید مطالبات ملت لبنان را مشخص کنیم؟ آیا ما هم باید روش تظاهرات را اتخاذ کنیم؟ اگر چند صد یا چند هزار نفر به خیابان‌ها ریخته و مطالبات خود را مطرح کنند، آیا این مطالبات همه مردم است؟ هیچ کس در لبنان حتی یک مرجع دینی یا رهبر سیاسی نمی‌تواند بگوید که این خواسته یا اراده مردم لبنان است.»

رهبر حزب‌الله ادعا کرد:

«ما از نظر تعداد، بزرگ‌ترین حزب سیاسی در لبنان هستیم و بزرگ‌ترین هوادار را برای یک حزب داریم اما ادعا نمی‌کنیم که اراده کامل مردم لبنان را ابراز می‌کنیم، بلکه فقط اراده کسانی را که نماینده آنها هستیم، ابراز می‌کنیم.»

رهبر حزب‌الله در بخش دیگری از سخنانش مطابق با آنچه انتظار می‌رفت مخالفت‌ شدید خود را نسبت به پیمان عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و اسرائیل ابراز و ارتش اسرائیل را به تلافی حمله به حوالی فرودگاه دمشق که به کشته‌ و زخمی شدن نیروهای حزب‌الله منجر شد، تهدید کرد.

حسن نصرالله همچنین مدعی شد برخی از کشورها برای تخریب حزب‌الله در افکار عمومی ده‌ها میلیون دلار به رسانه‌ها و شبکه‌های سایبری پرداخت می‌کنند.

او از ارتش لبنان نیز خواست نتایج تحقیقات فنی درباره انفجار بیروت را منتشر کند.

گزارش دولت لبنان: شمار کشته‌شدگان انفجار بیروت به ۱۹۰ تن رسید

دولت لبنان اما یک‌شنبه در گزارشی اعلام کرد شمار کسانی که جان خود را به خاطر انفجار بیروت از دست دادند به ۱۹۰ نفر و شمار مجروحان به شش هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. بر اساس این گزارش از سرنوشت سه نفر نیز همچنان اطلاعاتی در دست نیست.

ارتش لبنان اما دیروز شنبه تعداد کسانی را که در انفجار بیروت ناپدید شده‌اند هفت نفر شامل سه تبعه لبنان، سه تبعه سوریه و یک تبعه مصر اعلام کرده بود و مشخص نیست آیا از آن زمان تاکنون وضعیت گمشدگان تغییر کرده است یا خیر.

دولت مستعفی لبنان همچنین در گزارش خود اعلام کرد انفجار انبار آمونیوم نیترات در بیروت حدود ۳۰۰ هزار نفر را بی‌خانمان کرده و ۱۵ میلیارد دلار خسارت مستقیم به بار آورده است.

بر اساس این گزارش ۵۰ هزار خانه، ۹ بیمارستان اصلی شهر و ۱۷۸ مدرسه در جریان انفجار آسیب دیده‌اند.

فشار کم‌سابقه بر حزب‌الله

حزب‌الله لبنان در سال‌های گذشته با تکیه بر حمایت جمهوری اسلامی قدرت و منابع خود را به عنوان یک جنبش مقاومت علیه اسرائیل توسعه داده و علاوه بر تسخیر دولت، تنها نیروی مسلح لبنان در خارج از ارتش است، مرزها را کنترل می‌کند و در جنگ‌های تحت حمایت ایران در منطقه مانند جنگ سوریه دخالت دارد.

این گروه به رغم تحریم‌های سنگین اقتصادی و سیاسی علیه ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی، اکنون در رأس نظام قدرت فرقه‌ای مستقر در لبنان قرار دارد و از این رو شریک فساد و سوءمدیریت مورد اعتراض در لبنان محسوب می‌شود؛ فساد سیاسی و سوءمدیریتی که بسیاری آن را زمینه‌ساز فاجعه بندر بیروت و قرار گرفتن لبنان در آستانه ورشکستگی می‌دانند.

کارشناسان سیاسی در لبنان می‌گویند حزب‌الله هرگز تاکنون بدین شکل از نظر نظامی و سیاسی قدرتمند نبوده و در عین حال هرگز با چنین چالش‌های بزرگی نیز مواجه نشده است.

پس از انفجار بیروت حزب‌الله بیش از همیشه مورد انتقاد مردم قرار گرفت و برخی حتی این گروه را به انبار کردن تسلیحات در بیروت متهم کرده‌اند.

بحران اقتصادی لبنان که تقریبا نیمی از مردم را به سمت فقر سوق داده نیز به انتقادات علیه حزب‌الله دامن زده است. حزب‌الله به عنوان قدرت سیاسی غالب در پارلمان و دولت لبنان، مسئول ممانعت از ایجاد اصلاحات اقتصادی مورد نظر صندوق بین‌المللی پول شمرده می‌شود.

منتقدان می‌گویند این گروه به جای فشار برای ایجاد اصلاحات، ‌همراه متحدان سیاسی خود در برابر تغییر مقاومت کرده و حتی از اعتراضات سراسری سال گذشته لبنان نیز حمایت نکرده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • انترناسیونالیست

    "پس از انفجار بیروت حزب الله با واکنش منفی شدیدی روبرو گشته است" عنوان مقاله ای است از سایت "عرب نوین" در بررسی و تحلیل افول محبوبیت حزب الله در جامعهء لبنان. در این مقاله اشاره می شود که چگونه برای بسیاری از شهروندان لبنانی حزب الله در صدر نظام فرقه ای و سکتاریست کشور قرار دارد, و به همین دلیل نیز در چشم بسیاری از مردم همدست فاسدان مقصر در فاجعه ای بندر می باشد. Lebanon's Hezbollah hit by backlash after Beirut blast For many, Hezbollah stands at the top of Lebanon's sectarian-based system of power – and so is complicit in the corruption many blame for the port disaster. The New Arab ***

  • Faryad

    حزب‌الله و جنبش امل لبنان روز یکشنبه 30 آگوست 2020 با در دست داشتن پرچم‌های فرقه‌گرایانه و سوار بر موتورسیکلت در خیابان‌های بیروت جولان داده و تعدادی از شهروندان را مورد ضرب و شتم قرار داده و تجهیزات فنی گروهی از فعالان لبنانی که خود را برای یک نشست خبری آماده می‌کردند، شکسته و از بین بردند. نیروهای حزب‌الله روز پنج‌شنبه 27 آگوست 2020 هم با شهروندان ساکن منطقه «خلده» در جنوب بیروت درگیر شده و 3 تن از آنها را کشتند!.

  • حقیقتگو

    شاید تعجب آور باشد که بگویم نجات لبنان در تجزیه لبنان است و مسیحیان دریک قسمت و حزب والله و شرکاء هم درقسمتی دیگر!! اگر اسرائیل هم به شرایط لبنان که سالهای سال با آن دچار است و حزب الله وشرکاء درآن حضور میداشتند درست همین شرایط سالهای سال لبنان را داشت ...آیا اگر کشور کره تجزیه نشده بود و درحقیقت شرایط بهرانی ومخدوشی همچون کره شمالی داشت ...تصور کردنش شاید خالی تخیلی باشد اگرایران هم دردوران ظهور انقلاب اسلامی تجزیه شده بود لاقل قسمتی ازایران ازشرحکومت آخوندی و آخوندسانان رهائی یافته بود وحکومتی مردمی واقتصاد و رفاه آنچنانی اشت ....درزندگی مشترک مابین زن ومرد هم چنین است که اگرطرفی دراین زندگی مشترک مشکلات همه شکل وفرمی داشته باشد وغیرقابل تغییر وترمیم باشد ادامه زندگی مشترک به عذابی جاودانه تا مرگ ادمه خواهد داشت وبسیاری هم با اینهال ترجیح داده ومیدهند که بسوزند و بسازند و ضرب وشتم ها وفهاشی ها و باددان پول را با مواد مخدر تحمل کنند ولی بسیاری دیگرهستند که چندی ازاین زندگی مشترک برای نسوختن عمرشان و پیشرفت شان و آینده خودشان وفرزندانشان به خاتمه دادن ویا تجزیه زندگی مشترک رو آورند ...بله همسرم سابقم اززندگی مشترک فقط ضرب وشتم دادن وقلدری وبرباد دادن پول با مواد مخدر فهمیده بود که طلاق گرفتم وحالا همسری دارم که محبوب وچنین و چنان خلاقیت های دارد !!