ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دعوت شورای امنیت از رهبر اپوزیسیون بلاروس

سوتلانا تیخانوفسکایا، در سخنرانی‌اش در جمع اعضای شورای امنیت سازمان ملل مواردی از نقض حقوق بشر در بلاروس تحت حاکمیت لوکاشنکو را برمی‌شمرد.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس و رقیب لوکاشنکو در انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری که در حال حاضر در لیتوانی و در تبعید به‌سر می‌برد، به شورای امنیت سازمان ملل دعوت شده که سخنرانی کند. هزاران دانشجو در مینسک به معترضان پیوستند و خواهان استعفای لوکاشنکو شدند.

اعتراضات در بلاروس (عکس شاتر استاک)

 به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اسون اورگنسون نماینده دائم استونی اعلام کرد سوتلانا تیخانوفسکایا، در سخنرانی‌اش در جمع اعضای شورای امنیت سازمان ملل مواردی از نقض حقوق بشر در بلاروس تحت حاکمیت لوکاشنکو را برمی‌شمرد.

روز گذشته (سه‌شنبه) هزاران دانشجو در مینسک در طرفداری از اپوزیسیون و با خواست برکناری لوکاشنکو به جمع معترضان پیوستند. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات ۹ اوت در بلاروس را به رسمیت نمی‌شناسند در رایزنی‌های فشرده با رئیس جمهوری روسیه خواهان گفت‌وگوی لوکاشنکو با اوپوزیسیون شده‌اند. لوکاشنکو اما اعلام کرده که قصد دارد نیروهای نظامی خود را در مرز با لهستان و لیتوانی مستقر کند. کشورهای بالکان روز گذشته اعلام کردند بلاروس را تحریم می‌کنند.

مقامات بلاروس شمار زیادی از روزنامه‌نگاران خارجی را که خبرهای مربوط به اعتراضات به نتایج انتخابات بحث‌برانگیز را به سراسر جهان گزارش می‌دادند، اخراج کردند - از جمله خبرنگاران خبرگزاری رویترز، بی‌بی‌سی جهانی و رادیو آزاد اروپا. نماینده دائم استونی در سازمان ملل که کشورش به مدت دو سال در شورای امنیت حضور دارد، با تکیه بر اخراج خبرنگاران از بلاروس درخواست کرد که تیخانوفسکایا در شورای امنیت ابعاد نقض حقوق بشر در بلاروس را در جمع اعضای شورای امنیت توضیح دهد. اورگنسون در بیانیه‌ای گفت:

«رعایت حقوق بشر یکی از رئوس سیاست خارجی استونی است. به همین جهت برای ما مهم است که امکاناتی برای کسانی فراهم کنیم که صدای آن‌ها شنیده نمی‌شود.»

نماینده استونی در این بیانیه یادآور شد که شورای امنیت اعلام کرده است نقض حقوق بشر را می‌توان به عنوان هشداری برای آغاز درگیری‌های منطقه‌ای که پیامدهایی هم برای صلح جهانی دارند در نظر گرفت.

اورگنسون در ادامه این بیانیه به تأکید اعلام کرد که یکی از وظایف شورای امنیت سازمان ملل پیشگیری از آغاز درگیری‌ها در جهان است.

 یکشنبه گذشته برای سومین آخرهفته پیاپی ده‌ها هزار نفر از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مینسک تجمعات اعتراضی برگزار کردند.  

تظاهرات اعتراضی در بلاروس تا پیش از سال ۲۰۱۰ بر محور ملی‌گرایی و استقلال از روسیه شکل می‌گرفت، اما بعد از وقایع «انقلاب میدان» اوکراین در سال ۲۰۱۴، اعتراضات پراکنده در بلاروس تحت شعاع غرب‌گرایی و خواست الحاق به «اروپای آزاد»‌ قرار گرفت. از زمان اعتراضات ۲۰۱۷ اما خواست رفاه اجتماعی بر خواسته‌های دیگر غلبه پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند

    خوشا به حال مخالفان در بلا روس که جزء بشر محسوب میشوند و بیچاره ما که چهل سال است که مورد تجاوز واقع میشویم، اعدام میشویم، شکنجه میشویم، قتل عام میشویم و هنوز بشر محسوب نمیشویم. ای کاش این سیاستمداران لیبرال اروپا و آمریکا صریحا اعلام میکردند که بشر به کسی اطلاق میشود که مو بور و سفید پوست باشد تا ما تکلیف خودمان را بدانیم و دنبال نخود سیاه نرویم. این حقوق بشر مصلحتی واقعا تهوع آور است.