ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی: خصوصی‌سازی خوب پیش می‌رود، باید شتاب بگیرد

درحالی‌که اعتراض‌های کارگری به خصوصی‌سازی و فساد ناشی از آن ادامه دارد، علیرضا آوایی خصوصی‌سازی را «از ضرورت‌های نظام» دانست و از شتاب گرفتن آن حمایت کرد.

درحالی‌که اعتراض‌های کارگری به خصوصی‌سازی و فساد ناشی از آن ادامه دارد، وزیر دادگستری جمهوری اسلامی خواهان شدت گرفتن خصوصی‌سازی است و می‌گوید: «مسیر خصوصی‌سازی خوب پیش‌ می‌رود».

کارگران معترض هپکو از تشدید فشارهای امنیتی در محل کار خبر می‌دهند.
کارگران هپکو اراک تابستان۱۳۹۶ بارها در اعتراض به خصوصی‌سازی و تاخیر در پرداخت دستمزدهایشان تجمع کردند- عکس: آرشیو

علیرضا آوایی، وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۱۲ شهریور به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) درباره خصوصی‌سازی گفت: «خصوصی سازی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر نظام و اقتصاد ما است.» به گفته آوایی، «واگذاری‌ها هر روز با دقت و احتیاط بیشتر انجام می‌شود.»

واگذاری‌های مبتنی بر رانت یکی از آسیب‌های خصوصی‌سازی ایران است. سهیلا جلودارزاده، نماینده پیشین مجلس و رئیس اتحادیه حکومتی «زنان کارگر» چندی پیش گفته بود که به اسم خصوصی‌سازی،‌ کارخانه‌ها را به دوستان و نهادهای حکومتی واگذار کرده اند.

وزیر دادگستری به همراه وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس اتاق تعاون ایران، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین دو نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر، عضو هیأت واگذاری هستند.

آوایی درباره ضوابط قانونی خصوصی‌سازی گفت: «طبق قانون، اهلیت این است که فرد متقاضی چک برگشتی یا بدهی بانکی نداشته باشد در حالی که کسی که می خواهد یک کارخانه چند هزار نفری را اداره کند این مقدار دلیل اهلیت نمی شود.»

وزیر دادگستری گفت که به باور او باید روند خصوصی سازی شتاب بیشتری بگیرد.

 در ایران پس از انقلاب به‌ویژه از دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی سیاست‌های خصوصی‌سازی در ایران دنبال شده است. رهبر جمهوری اسلامی نیز  از طرفداران خصوصی سازی در ایران است.

خصوصی‌سازی اما تبعات ناگواری را برای جامعه کارگران ایران به‌دنبال داشته، و رانت‌خواری و فساد در روند خصوصی سازی، ورشکستگی و بیکاری گسترده کارگران را سبب شده است.

در سال‌های اخیر کارگران کنتورسازی تبریز، کارگران هپکو اراک، کارگران آذرآب اراک، کارگران نیشکر هفت تپه، کارگران پتروشیمی ماهشهر و ... از جمله کارگرانی هستند که در اعتراض به خصوصی دست به اعتراض زده اند و خواهان لغو خصوصی سازی شده‌اند.

به گفته این کارگران و نمایندگان آنها، خصوصی سازی نه تنها باعث سوء مدیریت و کاهش تولید و اخراج کارگرها شده بلکه به فساد در مدیریت کارخانه‌ها دامن زده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.