ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهدهای کودک به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد

خامنه‌ای تکلیف اختلاف دیرپای وزارت آموزش و پرورش و بهزیستی بر سر اداره مهدهای کودک را معلوم کرد. مجوز تأسیس مهدهای کودک در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که سازمان بهزیستی مهدکودک‌ها در سراسر ایران را به وزارت آموزش و پرورش واگذار کرد. مجوز تأسیس مهدهای کودک در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.

یک مهد کودک در تهران (عکس: خبرگزاری مهر)

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۱۱ شهریور در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش با اشاره به وضع مهد کودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها گفته بود:

«بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت مهدکودک‌ها به هیچ وجه خوب نیست و نباید به مهدکودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.»

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش صبح جمعه ۱۴ شهریور در گفت‌وگو با شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت:

« در دولت بحث کردیم که در تمام مهدکودک‌ها همه فعالیت‌های آموزشی تحت نظر آموزش و پرورش باشد و بهزیستی موافقت کرد که به آموزش و پرورش واگذار شود.»

سال ۱۳۸۷ در مجلس شورای اسلامی قانونی یک ساله درباره تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی تصویب شد که این قانون طی پنج سال تمدید و در سال ۹۵ به عنوان قانون دائمی مصوب شد. در تبصره ۲ ماده ۲ این قانون آمده است: «تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی، تدوین محتوا و نظارت بر مهدهای کودک از حیث آموزشی و پرورشی بر عهده وزارت آموزش و پرورش و صدور مجوز و ارائه برنامه بر عهده بهزیستی است.» از آن زمان اختلاف بین آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی بر سر مهدکودک‌ها درگرفت.  

«آمادگی کامل» بهزیستی برای واگذاری

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی جمعه ۱۴ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در شورای انقلاب فرهنگی گفت:

«در همین جلسه رییس سازمان بهزیستی کشور بار دیگر پیشنهاد دادند که از صفر تا صد موارد مربوط به شهریه، رتبه‌بندی، خدمات و... مهدهای کودک به یک نهاد واحد اعم از آموزش و پرورش، بهزیستی و یا هر نهاد دیگری واگذار شود و به این ترتیب پاسخگویی نیز بهتر می‌شود.»

سخنرانی خامنه‌ای در انتقاد از مهدهای کودک بعد از این جلسه ایراد شد. مسعودی فرید در ادامه مصاحبه با ایسنا از «آمادگی کامل» سازمان بهزیستی برای واگذاری مهدهای کودک به وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

رهبر جمهوری اسلامی گفته بود هدف آموزش و پرورش می‌بایست تربیت انسان‌هایی باشد با اخلاق اسلامی و «در یک کلمه مجاهد و اهل عمل».

نرخ شهریه مهدهای کودک در ایران از ۳۸۶ هزار تومان تا ۱۱۶ هزار تومان در نوسان است. اگر کودکان بخواهند در مهد کودک ناهار بخورند ۵۰ هزار تومان به شهریه افزوده می‌شود. تا پیش از این سازمان بهزیستی مجوز تأسیس مهد کودک را صادر می‌کرد. حداقل سه اتاق ۱۲ متری، مقداری میز و صندلی کوچک و حیاطی برای بازی بچه‌ها برای تأسیس یک مهد کودک کفایت می‌کرد. صدور مجوز که سودآور هم هست اکنون در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

با همه‌گیری کرونا در ایران مهدهای کودک تعطیل شدند و مدیران آن‌ها بدون درآمد ماندند. مدیران و کارکنان مهدهای کودک عمدتا زن هستند.  

رایگان بودن آموزش کودکان از حقوق ابتدایی آنها است و سپردن مهدهای کودک به بخش خصوصی امکان استفاده از آنها را برای طبقه کم‌‌درآمد و حاشیه‌نشینان مشکل و یا غیرممکن می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.