ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهریه مهدهای کودک ۳۱ درصد افزایش یافت

یکی از مهم‌ترین اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو تبعیض‌زدایی از نظام آموزش است. افزایش شهریه اما ابعاد تبعیض را ژرف‌تر می‌‌کند.

قرار است مهدهای کودک از زیر نظارت سازمان بهزیستی خارج و به وزارت آموزش و پرورش واگذار شود. پیش از آن اما شهریه مهدهای کودک افزایش پیدا کرد.

شهریه مهدهای کودک ۳۱ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی ایران از افزایش ۳۱ درصدی شهریه مهدهای کودک خبر داد و گفت: این افزایش بر اساس نرخ پایه شهریه مهدهای کودک در هر استان خواهد بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه هفته گذشته در انتقاد از مهدهای کودک گفته بود:

«بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت مهدکودک‌ها به هیچ وجه خوب نیست و نباید به مهدکودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.»

خامنه‌ای در ادامه سخنانش با انتقاد از سند ۲۰۳۰ یونسکو که خواهان رفع تبعیض از نظام‌های آموزشی در سراسر جهان است، گفته بود هدف آموزش و پرورش می‌بایست تربیت انسان‌هایی باشد با اخلاق اسلامی و «در یک کلمه مجاهد و اهل عمل» و این امر از مهدهای کودک می‌بایست آغاز شود. سه روز بعد از این سخنان حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از آمادگی سازمان بهزیستی برای واگذاری مهدهای کودک به وزارت آموزش و پرورش خبر داد. اما پیش از آن، شهریه مهدهای کودک بر اساس شاخص‌های نرخ مسکن و اجاره و حقوق نیروی انسانی افزایش می‌یابد. معاون بهزیستی گفت:

«در افزایش درصد شهریه مهدهای کودک، آیتم‌های دیگری مانند هزینه‌های جاری که مهدهای کودک داشتند، محاسبه شد. میزان نرخ محاسبه شده، بسیار بیشتر از نرخ اعلام شده بود؛ با توجه به نرخ تورمی که در سال جاری نسبت به سال گذشته داشتیم، طی جلسات متعدد با حضور کارشناسان بهزیستی، به این نتیجه نهایی رسیدیم که میزان افزایش شهریه مهدهای کودک ۳۱ درصد اعلام شود.»

حدود هفت درصد از کودکان زیر ۶ سال در کشور در مهدهای کودک حضور دارند که این رقم حدود ۶۶۱ هزار کودک را شامل می شود که در ۵۶۰۰ مهدکودک شهری، هفت هزار و ۲۰۰ روستامهدها و حدود ۶۵۰۰ مهد در مناطق حاشیه شهرها حضور دارند و در حال حاضر ۵۷ هزار مربی در مهدهای کودک مشغول فعالیت هستند.

نرخ شهریه مهدهای کودک در ایران از ۳۸۶ هزار تومان تا ۱۱۶ هزار تومان در نوسان است. اگر کودکان بخواهند در مهد کودک ناهار بخورند ۵۰ هزار تومان به شهریه افزوده می‌شود. حداقل سه اتاق ۱۲ متری، مقداری میز و صندلی کوچک و حیاطی برای بازی بچه‌ها برای تأسیس یک مهد کودک کفایت می‌کرد.  

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود، نرخ تورم سالانه در مرداد سال جاری  ۲۵,۸ درصد اعلام کرد.

رایگان بودن آموزش کودکان از حقوق ابتدایی آنها است و سپردن مهدهای کودک به بخش خصوصی امکان استفاده از آنها را برای طبقه کم‌‌درآمد و حاشیه‌نشینان مشکل و یا غیرممکن می‌کند. بر اساس اعلام مرکز آمار در سال جاری هر خانوار برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات نسبت به مرداد سال گذشته حدود ۲۶ درصد بیشتر هزینه کرده است. همزمان اما حقوق و دستمزد در سال ۹۹ تنها ۲۱ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.