ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار اروپا به کوزوو و صربستان درباره انتقال سفارتشان به اورشلیم

صربستان و کوزوو می‌خواهند به اتحادیه اروپا بپیوندند. کمیسیون اروپا می‌گوید اعضای اتحادیه اروپا نباید در اورشلیم سفارت داشته باشند و سرنوشت اورشلیم باید در مذاکرات اسرائیل و فلسطین مشخص شود.

رهبران کوزوو و صربستان پس از توافق اقتصادی دوجانبه با حمایت ایالات متحده، از تعهدشان به ادامه مذاکرات زیر نظر اتحادیه اروپا برای بهبود روابط دیپلماتیک سخن گفتند. توافق کنونی با آمریکا به شرط انتقال سفارت دو کشور به اورشلیم (بیت‌المقدس) و به رسمیت شناختن دولت اسرائیل از سوی کوزوو انجام شد. اما سخنگوی کمیسیون اروپایی هشدار داده که اعضای اتحادیه اروپا نمی‌توانند در اورشلیم سفارت داشته باشند.

امضای قرارداد همکاری‌های تجاری بین کوزوو و صربستان با حضور دونالد ترامپ، چهارم سپتامبر ــ عکس: Anna Moneymaker-Pool/Getty Images/AFP

پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپایی دوشنبه ۷ سپتامبر / ۱۷ شهریور به صربستان و کوزوو هشدار داد که سرنوشت اورشلیم بر اساس معاهدات بین‌المللی باید در مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها مشخص شود.

استانو گفت: «هیچ عضو اتحادیه اروپا در اورشلیم سفارت ندارد.» این هشداری ضمنی به صربستان و کوزوو است که می‌خواهند به اتحادیه اروپا بپیوندند. استانو افزود:

«هر گام دیپلماتیکی که موضع مشترک اتحادیه اروپا درباره اورشلیم را به پرسش بکشد، مایه‌ی نگرانی و تأسف جدی است.»

انتقال سفارت صربستان در اسرائیل به اورشلیم ابتدا اعلام شد. سپس شنبه پنجم سپتامبر هاشم تاچی رئیس‌جمهوری کوزوو در توئیتر در پیامی از اسرائیل به خاطر به رسمیت شناختن کوزوو تشکر کرد و وعده داد که سفارت کوزوو در اورشلیم مستقر شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه، وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای از انتقال سفارت کوزوو به اورشلیم به تندی انتقاد کرد و نوشت:

«ترکیه به عنوان یکی از نخستین کشورهایی که کوزوو را در ۲۰۰۸ به رسمیت شناخته، تمام حمایتش را از به رسمیت شناخته شدن این کشور در عرصه جهانی به عمل آورده اما درست نمی‌دانیم که این فرآیند علیه قوانین بین‌المللی و به ویژه بر مبنای رنج مردم فلسطین که سرزمین‌شان تحت اشغال است، پیش برود.»

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و سفارت این کشور را به اورشلیم منتقل کرده است. شماری از متحدان آمریکا همچون برزیل، گوآتمالا، رومانی، هندوراس و مولداوی هم از انتقال سفارتشان خبر داده‌اند.

دولت ترامپ در هفته‌های اخیر به دنبال عادی‌سازی روابط کشورهای مختلف با اسرائیل بوده؛‌ از جمله بین اسرائیل و امارات متحده عربی و برخی دیگر از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس.

تحلیلگران معتقدند که این تلاش‌ها از جمله قرارداد صورت گرفته بین کوزوو و صربستان در راستای کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ترامپ و برای جلب رأی است.

ادامه مذاکرات زیر نظر اروپا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای دوشنبه اعلام کرد که توافق به‌دست‌آمده بین دو طرف با میانجیگری دولت ترامپ، شامل بازکردن راه ریلی و جاده‌ای و تمرکز بر شغل‌آفرینی می‌شود.

این بیانیه به نقل از الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهوری صربستان و عودالله هوتی نخست‌وزیر کوزوو اعلام می‌کند که رهبران دو طرف «بالاترین اولویت را به ورود به اتحادیه اروپا و ادامه کار بر "دیالوگ بلگراد ــ پریشتینا" تحت حمایت اتحادیه می‌دهند که عنصر کلیدی مسیر اروپایی آنها است.»

کوزوو و صربستان از ۲۰۱۱ مذاکرات را زیر نظر اتحادیه اروپا آغاز کرده اند. اما مذاکرات ۲۰۱۸ به بن‌بست رسید.

کوزوو ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد اما صربستان آن را نپذیرفته است. از آن زمان صربستان از مذاکره مستقیم با کوزوو طفره رفته و تنها وارد مذاکرات چندجانبه با آن شده است.

صربستان در توافق جدید هنوز کوزوو را به رسمیت نشناخته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    اتحادیه اروپای غربی که باهزینه کردن مقادیرنجومی درجذب کشورهای بلوک شرق اروپا کرد وتصور یک امپراطوری بزرگ اروپا را داشت با تنش های انچنانی ازجانب لهستان و مجارستان و چکسلواکی روبروشت که ازقوانین دیمته شده اتحادیه غرب اروپا به کرارت سرباز می زنند و حتی درمورد مسکن دادن به پناهندگان بدفعات به درگیری های سیاسی انجامید درلهستان ومجارستان اقشارفاشیست ها افراطی راست حکومت می کنند که برقوانین خودشان فرای قانون اتحادیه اروپا پای بند هستند ...ضربستان که با قتل عام کردن مسلمانان مشخص است که نه برای مسلمان ونه برای اعراب ونه برای فلسطین ارزشی قائل است ودرصدد جذب سرمایه گذاری امریکا واسرائیل است ..اگرترامپ بگوید همان موهبیتی از عضو شدن به اتحادیه اروپا نصیب تان میشود بنده چندین برابرش را بهتان میدم پس دلیل ضبستان مشخص میشود ..