ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فاصله بین نرخ صرافی‌ها و بازار غیر رسمی ارز

رئیس کل بانک مرکزی ایران سفته‌بازی را سبب جهش قیمت دلار جلوه می‌‌دهد و ناگفته می‌گذارد که تخصیص ارز به واردات کالا به صفر نزدیک شده و به همین سبب واردکنندگان کالا به بازار غیررسمی روی آورده‌اند.

قیمت دلار بر اساس اعلام سایت‌های ارز و طلا وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده است. رسانه‌های نزدیک به دولت اما قیمت دلار در صرافی‌ها و بانک‌ها را ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران می‌گوید سفته‌بازی سبب افزایش قیمت دلار شده است و در همان حال ناگفته می‌گذارد که تخصیص ارز به واردات کالا به صفر نزدیک شده و به همین سبب واردکنندگان کالا به بازار غیررسمی روی آورده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران سفته‌بازی را سبب جهش قیمت دلار جلوه می‌‌دهد و ناگفته می‌گذارد که تخصیص ارز به واردات کالا به صفر نزدیک شده و به همین سبب واردکنندگان کالا به بازار غیررسمی روی آورده‌اند.

بر اساس اعلام سایت‌های ارز و طلا چهارشنبه ۱۹ شهریور هر دلار آمریکا به قیمت ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. قیمت یورو هم از ۳۰ هزار تومان فراتر رفت و به ۳۰ هزار و ۲۲۰ تومان رسید. "همشهری آن‌لاین" همراه با خبرگزاری‌ها و سایت‌های نزدیک به دولت اما قیمت دلار در بانک‌ها و صرافی‌ها را ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کردند. بر این اساس قیمت یورو هم ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران همزمان با افزایش قیمت دلار در بازارهای ایران در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت فاصله بین نرخ صرافی‌ها و بازار غیر رسمی ارز سبب فعالیت گسترده سفته‌بازان شده است. عبدالناصر همتی نوشت:‌

«در دو سال گذشته سیاست بانک مرکزی، حضور در حاشیه بازار برای جلوگیری از سفته‌بازی بوده است. این امر موجب کاهش نوسانات و ثبات بازار و تعدیل تدریجی نرخ ارز بوده است. این سیاست را با قدرت ادامه خواهیم داد.»

در مورد میزان تأثیر سفته‌بازی بر قیمت ارز برداشت‌ها یکسان نیست، چنانکه این نظر مطرح است که آنچه سبب جهش قیمت ارز شده، عدم تخصیص ارز دولتی و نیمایی به واردات کالاها، حتی کالاهای ضروری است. سیامک قاسمی، اقتصاددان، در مصاحبه با اقتصادآنلاین گفته است:   

«سهم سفته‌بازی در بازار کاغذی زیاد است. خیلی موقع‌ها رییس‌کل بانک مرکزی و سایر مدیران می‌گویند که سهم دلار کاغذی از کل تقاضای عرضه و تقاضای ارز پایین است. این حرف درست است، اما یک نکته که گفته نمی‌شود این است که قیمت آن تعیین‌کننده است. یعنی اگر ۵ درصد مبادلات ارزی هم کاغذی باشد، ولی این قیمت برای سایر مبادلات تعیین‌کننده است. به عبارتی، نرخ بازار، قیمت لیدر است و وقتی جلو می‌رود، بقیه قیمت‌ها را به سمت خود می‌کشاند. شما وقتی به بازار لوازم‌خانگی مراجعه می‌کنید، می‌بینید که همه خود را با قیمت بازار تطبیق می‌دهند، نه با قیمت نیما.»

آیا گرانی دلار کار دولت است؟

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران از مبادله ۱۰۰ میلیون دلاری به صورت روزانه در سامانه نیما خبر داد و اعلام کرد: بازار اصلی ارز، همانا بازار مبادلات ارزی در سامانه نیما است.

در همان حال همتی ناگفته می‌گذارد که دولت عرضه ارز برای واردات را به حدود صفر رسانده و حتی به کالاهای اساسی هم ارز دولتی تعلق نمی‌‌‌گیرد. به همین سبب واردکنندگان برای تامین ارز سراغ بازار آزاد می‌روند. این عدم توازن در کنار سفته‌بازی در بازار ارز سبب جهش قیمت دلار می‌شود که در قیمت کالاهای مورد نیاز مردم، از لوازم خانگی تا خودرو اثرگذار است.

حسین راغفر،  اقتصاددان و پژوهشگر حوزه فقر و عدالت اقتصادی، در خرداد سال جاری در مصاحبه با فرارو پیش‌بینی کرده بود که دولت برای جبران کسری بودجه خود در پی افزایش قیمت دلار به ۲۵ هزار تومان است. زاغفر در آن زمان گفته بود دولت به جای گران کردن ارز «باید از فعالیت‌های سفته‌بازانه در همه عرصه‌های اقتصاد از جمله، سهام، مسکن، خودرو، طلا، ارز، سکه و... مالیات بگیرد، تا اینطور بازار‌ها متلاطم نشود.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در آن زمان در پاسخ به انتقادات گفته بود به این سبب که دولت بخشی از ارزهای بانک مرکزی را با مجوز قانونی با قیمت ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالا هزینه کرده است، بنابراین افزایش قیمت ارز تاثیری در درآمدهای دولت ندارد. اما اکنون که تخصیص ارز به واردات کالا به صفر نزدیک شده، این معادله نیز اعتبار خود را از دست داده است. همتی در یادداشت روز چهارشنبه خود اعلام کرد که بانک مرکزی در تلاش است که پایه پولی کشور تضعیف نشود.

در بازار نیمایی قیمت دلار ۲۰ هزار تومان است. واردات کالاهای اساسی با ارز نیمایی پیکر نیمه‌جان سبد غذایی خانوار ایرانی را تحت تأثیر قرار داده است. در تازه‌‌ترین موج گرانی قیمت برنج که بعد از نان قوت روزانه ایرانی‌هاست به طور روزافزونی در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    مردم ایران ازاینکه صرافی هائی هنوزوجود دارند که هرچند ارزهای خارجی را به قیمت های نجومی تحویلشان میدهند باید هزاران مرتبه شکرگذارباشند که درحقیقت چندی دیگر نه صرافی وجود خواهد داشت ونه بانک مرکزی ارزی برای تحویل به مردم ارائه خواهد داد..با اجرائی شدن قرارداد 25ساله با چین درحقیقت محض ایران به یک مستعمره چین تبدیل خواهد شد و بانک مرکزی ایران درحقیقت محض شعبه ای ازبانک مرکزی چین خواهد شد وطبق قوانین بانک مرکزی چین هیچ شهروند عادی چینی حق تقاضای داشتن ارزخارجی وتیدیل پول چینی به ارزهای خارجی را نداشته وندارد ...ولی با این تفاوت که اراقشارآخوندها و سپاه و اقازاده ها وتجارهایشان فقط می توانند ارزخارجی داشته باشند وبرای مردم تنها اسکناس های آخوندنشان خواهد بود وحتی مدتی دیگردرصدد جمع آوری ارزی خارجی از مردم خواهند شد..به همین دلیل هم بوده ومی باشد که اقشاری ازتجارو آقازاده ها وسپاه وغیره که ماهیت حکومت کردن چینی ها برایران را میدانند وچه عواقبی خواهد داشت بشدت درصدد خارج کردن ارزهای خارجی شان ازایران به ترکیه وکانادا کرده اند.....

  • Reza

    اقتصاد سیستم تیولداری اسلامی متعلق به ۱۴۰۰ سال پیش بهیچوجه پاسخگوی نیازهای امروزه ء بشر ستمکش و اسیر دست استبداد مذهبی نیست.چهار دهه فرافکنی و دلالی با دلار دست در جیب مردم کردن بطور حیرت آوری ادامه داشته و دارد . هیچ کجای دنیا چنین بلبشو و حکومت حسینقلی خانی دیده نشده!