ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی: قیمت هر قالب کره به ۱۰ هزار تومان می‌رسد

دولت روحانی تخصیص ارز دولتی به واردات کالاهای اساسی را به صفر رسانده است. قیمت کره هم مانند سایر اقلام غذایی تابع نوسانات ارز نیمایی در بازارهاست.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی اعلام کرد که کره کلاً از گروه کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده است. محمد فرید گفت از آخر شهریور سال جاری قیمت کره به دست‌کم کیلویی ۱۵۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود که قیمت هر قالب کره به زودی به ۱۰ هزار تومان برسد.

کره به بازار آمد اما دو برابر گران‌تر و باز هم گران‌تر خواهد شد

هفته قبل تولیدکنندگان، کره را در بازار عرضه نکردند و وقتی که دو روز قبل کره وارد بازار شد، قیمت آن حدوداً دو برابر شده بود: قیمت کره ۱۰۰ گرمی از ۴۵۰۰ تومان به هشت هزار تومان و کره ۵۰ گرمی از ۲۳۰۰ تومان به ۴۱۰۰ تومان افزایش یافت.

محمد فرید، عضو عضو هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی جمعه ۲۱ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«اگر کسی قصد واردات کره داشته باشد باید از ارز نیمایی استفاده کند که امروز قیمت دلار آن حدود ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان است. همچنین قیمت کره‌ای که با ارز نیمایی وارد می‌شود کیلویی ۱۵۰ هزار تومان و هر قالب ۱۰۰ گرمی آن حداقل با قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه خواهد شد.»

به گفته فربد دولت روحانی در سال ۱۳۹۷ برای آخرین بار ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردات کره اختصاص داد. حدود ۴۵ هزار تُن کره در آن سال و ابتدای سال گذشته وارد ایران شد که تا پایان شهریور سال جاری در بازارها توزیع می‌شود.

بر اساس مصوبه چربی ستاد تنظیم بازار، قیمت هر قالب ۱۰۰ گرمی کره ۸۰۰۰ تومان تعیین شده است اما فربد در مصاحبه با ایسنا گفت این مبلغ سودی را عاید شرکت‌ها نمی‌کند، لذا انتظار می‌رود که قیمت هر قالب کره به زودی به ۱۰ هزار تومان افزایش یابد.

بر همین اساس قیمت کره داخلی هم به ارز دولتی که به واردات علوفه تخصیص یافته بود بستگی دارد. اگر واردکنندگان علوفه از ارز نیمایی استفاده کنند، بسته به افزایش قیمت علوفه، قیمت شیر و بر اساس قیمت شیر، قیمت کره هم افزایش می‌یابد.

دولت عرضه ارز برای واردات را به حدود صفر رسانده و حتی به کالاهای اساسی هم ارز دولتی تعلق نمی‌‌‌گیرد.  واردات کالاهای اساسی با ارز نیمایی پیکر نیمه‌جان سبد غذایی خانوار ایرانی را تحت تأثیر قرار داده است. در تازه‌‌ترین موج گرانی قیمت برنج که بعد از نان قوت روزانه ایرانی‌هاست به طور روزافزونی در حال افزایش است. در خوشبیانه‌ترین برآوردها سفره یک خانوار ایرانی ۳۰ درصد کوچک‌تر شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.