ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوید افکاری را اعدام کردند

این حکم به رغم اعتراضات بین‌المللی و واکنش فعالان مدنی اجرا شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد حکم قصاص نفس نوید افکاری، متهم به قتل صبح امروز شنبه ۲۲ شهریور پس از انجام تشریفات قانونی استیذان و «با اصرار اولیای دم و خانواده مقتول» اجرا شده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

نوید افکاری به اتهام قتل کارمند حراست سازمان آب و فاضلاب استان فارس محکوم به اعدام شده بود اما فعالان حقوق بشر و حقوقدانان روند محاکمه و اعترافات گرفته شده از او را ناعادلانه و تحت شکنجه دانسته بودند.

با این حال سید کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرده که پس از صدور رأی با اعتراض وکیل مدافع متهم، حکم اعدام نوید افکاری در شعبه ۳۵ دیوان عالی کشور بررسی و قطعیت یافته است.

با وجود ابهامات پرونده و اینکه حکم قصاص از نطر فعالان حقوق بشر غیرعادلانه و غیرانسانی است، برخی از فعالان سیاسی برای جلوگیری از اجرای این جکم در تلاش بودند تا رضایت اولیای دم را جلب کنند. مهدی محمودیان، فعال سیاسی در توییتر خود نوشته است که درست پیش از سوار شدن به هواپیما برای سفر شیراز به منظور کسب رضایت از خانواده مقتول، از اعدام نوید افکاری آگاه شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

نوید و وحید افکاری شهریور ۱۳۹۷ و چند روز پس از اعتراضات سراسری مرداد ماه همان سال بازداشت شدند. مأموران امنیتی سه ماه بعد حبیب افکاری، سومین برادر این خانواده را هم بازداشت کردند.

پرونده این سه برادر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و میلیون‌ها نفر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا خواهان آزادی فوری آنها شدند.

روز جمعه ۲۱ شهریور و  پس از برقراری تماس تلفنی برادران افکاری با خانواده خود، مشخص شد که این زندانیان سیاسی تحت معاینه پزشکی قرار گرفته‌اند اما پیش از اعلام نتایج این معاینات، نوید افکاری اعدام شد.

وحید افکاری، شهروند ۳۶ ساله و برادر بزرگ‌تر نوید هم بابت اتهام معاونت در محاربه، به ۲۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

حبیب افکاری، برادر بزرگ‌تر این برادران هم به ۲۷ سال و سه ماه حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

پس از اعلام خبر صدور حکم اعدام و تحت شکنجه قرار گرفتن این سه برادر برای وادار شدن به اعترافات اجباری علیه خود، موجی از حمایت‌های مردمی و بین المللی در حمایت از آنها به راه افتاد.

عفو بین‌الملل، کمیته بین‌المللی المپیک، اتحادیه جهانی کشتی و اتحادیه ورزش‌های المپیک آلمان از جمله نهادهایی بودند که در روزهای گذشته خواستار لغو حکم اعدام و احکام سنگین مجازات علیه برادران افکاری شده‌ بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جوادی

    هیچ چیز وجدان اجتماع را بیشتر از اعدام بی گناهی، معذب و جریحه دار نمی کند و در این باره تاریخ شاهد بسیاری از اشتباهات قضایی بوده که پس از اجرای حکم، نتیجه ای جز تاسف و اندوه نداشته است. برخی از نظرات جرم شناسی، جامعه را مقصر اصلی در ایجاد جرم می دانند زیرا در تربیت او قبل از وقوع جرم کوتاهی کرده است، بنابراین وقتی جامعه خودش در تکوین جرم سهم دارد، حق اعدام بزهکار را ندارد. آیا افرادی که به امر قانون و بنا به صلاح جامعه و به نام عدالت و به خاطر سعادت مردم حکم اعدامی را صادر می کنند، هرگز شرایط محیط آموزش و پرورش او را با همان دقت و لیاقتی که حافظ ماده قانون هستند، پیش از اینکه به پای میز عدالتش بکشانند، پاسداری کرده اند؟ ( برگرفته از یه اثر حقوقی) ما هم مانند بسیاری از کشورهای اروپایی و البته با تاخیر زیاد به لغو مجازات اعدام خواهیم رسید. اسلام در نظر مدعی آزادی و عدالت بوده ولی در عمل در طول تاریخ به نام اسلام هم آزادی و هم عدالت بارها سلاخی شده اند‌. ما به بازنگری عمیق در جهان بینی خود نیاز داریم وگرنه اوضاع مان هر روز بدتر می شود. این باز نگری یه وظیفه اخلاقی و عقلانی است ،گرچه شاید سخت جلوه کند. حکومت یه شبه قیمت بنزین را سه برابر می کند و مردم بیچاره را شوکه نموده و تحریک به اعتراض می کند و اونوقت اونها را هم در خیابان و هم در زندانها می کشد، این شد عدالت؟ پس ما حق داریم که موافق تقصیر جامعه و به تبع حکومت در تکوین جرم باشیم و بنابراین حقی برای جامعه در اعدام بزهکار قائل نباشیم.

  • ناشناس

    وسیله ای شد برای فراموشی قضیه پناهیان

  • reza

    اسلام عزیز! از بدو ورود و تصرف ایران با دار و درفش آمده؛ جوهر کلام خلافت نظامی شیعه با تمام معلولیت فکری خود براین نکته آگاهی دارد که سرسوزنی آزادی به مردم برابر ست با ریشه کنی اسلام و قلع وقمع استبداد اسلامی.

  • رها

    این یعنی پاتونو بگذارین تو خیابون چه بیگناه چه گناهکار میکشیمتون. پیام دریافت شد قاتلا. شما چه بکشی چه نکشی اتفاقا با این کارت دیگه مردم آروم نمیگیرن. فکر کردی خیلی زرنگی؟ فکر کردی خدای قتل و غارت و تجاوز که هستی که هیچ خدای استراتژی ِ تداوم ِ حکومت به هر قیمتی هم هستی؟ کور خوندی. این دفعه دیگه نه رفراندوم میخوایم نه هیچ چیز دیگه. فقط باید بری اونم معلوم نیست متمدنانه باهاتون رفتار بشه. تو خیابون دادگاه و حکمتون اجرا میشه. قذافی وار فقط الان بمب هسته ای ضامن بقای شما س. که اونم شتر در خواب بیند پنبه دانه. همون عمو پوتین تون هم نمیذاره به بمب دست پیدا کنین. تروریست متجاوز قاتل دزد

  • reza

    اعلامیه حقوق بشر اسلامی!! اعدام یکی از ارزش های اسلامی و تمامی مسلمین جهان ست اعتراض به اعدام تعرض به قوانین اسلامی ست. لاریجانی عراقی آملی سرگزمهء سابق قضاییه. روسپی نامردمان در کار! گرم رو آزادگان در بند