ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا، بحران اقتصادی، شیب شوک‌آور کاهش ازدواج و افزایش سقط جنین

یک مقام ارشد دولتی با «شوک آور» توصیف کردن کاهش آمار ازدواج در ایران اعلام کرد بحران اقتصادی و شیوع کرونا در ایران تأثیر زیادی بر کاهش فرزندآوردی و افزایش سقط جنین خواهد داشت.

یک مقام ارشد دولتی با «شوک آور» توصیف کردن کاهش آمار ازدواج در ایران اعلام کرد بحران اقتصادی و شیوع کرونا در ایران تأثیر زیادی بر کاهش فرزندآوردی و افزایش سقط جنین خواهد داشت.

جمعیت ایران - آمار جمعیتی - رشد جمعیت

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان، روز شنبه ۲۲ شهریور، کاهش فرزندآوری را «خطری حادتر از مشکلات اقتصادی» خواند و در در همین زمینه گفت:

«شیب کاهشی ازدواج به نسبت سال‌های قبل می‌تواند یک شوک باشد و این شوک روی موضوع فرزندآوری حتما تاثیر خود را خواهد گذاشت. فکر می‌کنم برای شش ماهه دوم امسال و شش ماهه اول سال آینده مشروط بر این که موضوع کرونا جمع شود، حتما کاهش آمار موالید را خواهیم داشت.»

به‌گفته این مقام دولتی، اگر «یک فکر اساسی» برای افزایش فرزندآوری نشود، کشور دچار «شوک جمعیتی» خواهد شد.

تندگویان همچنین از به‌تعویق افتادن برگزاری مراسم ازدواج (عروسی) به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در ایران خبر داده و گفته: 

«همه کسانی که مراسم عروسی‌شان را برگزار نکردند، مراسم‌شان را به تاریخ نامعلومی موکول کردند و متاسفانه وارد زندگی هم نشدند... طولانی شدن این دوره از لحاظ روانی و روابطی که به وجود می‌آید، می‌تواند آسیب زننده باشد.»

پیش از این و در اوایل تیرماه امسال، امیرحسین بانکی پورفرد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از کاهش ۴۰ درصدی آمار ازدواج در ایران خبر داده و این مسأله «سقوط آزاد ازدواج» توصیف کرده بود.

او وضعیت بد اقتصادی، عدم اشتغال و تورم روزافزون را از عوامل اصلی کاهش آمار ازدواج در ایران دانسته بود.

معاون وزیر ورزش و جوانان اما «ترویج ازدواج ساده» را به‌عنوان راهکاری برای برگزاری مراسم‌های عروسی و کمک به روند فرزندآوری در کشور توصیف کرده و در همین رابطه گفته: 

«به هر حال ترویج ازدواج ساده باید در خانواده‌ها جا بیفتد و باید زودتر کاری صورت گیرد که از نظر جمعیتی و موضوع ازدواج بتوانیم تغییر فرهنگی را در این چند ماهه ایجاد کنیم.»

او در ادامه گفته: «اگر در این رابطه مشوق‌هایی بگذاریم که بگوییم به عنوان مثال اگر کسی در این دوره کرونا وارد زندگی مشترک شد، فلان مشوق به او تعلق می‌گیرد، تاثیرگذار است.»

افزایش سقط جنین‌های ناشی از مشکلات اقتصادی در ایران و بیشتر شدن «خرید و فروش نوزادان» از دیگر موضوعاتی است که تندگویان به آن اشاره کرده است. 

به‌گفته معاون وزیر ورزش و جوانان، اگر جلوگیری از بارداری اتفاق نیفتاده باشد، از آنجایی که مشکلات اقتصادی فراوان است، ممکن است افزایش سقط جنین را در پی داشته باشیم. حتی ممکن است بیرون گذاشتن نوزدان یا معامله کودکان را مشاهده کنیم.

او آگهی‌های خرید و فروش نوزاد در کشور را یک «هشدار» خوانده و گفته است: «حتی اگر بگوییم ممکن است در در دوران قرنطینه کرونا موالید افزایش پیدا کند، نگرانی این که موالید تبدیل به آسیب‌های اجتماعی این گونه شوند را داریم.»

پیش‌تر و در اواخر مردادماه، کبری خزعلی، رئیس شورای اجتماعی زنان در ایران از آمار بالای سقط جنین در ایران خبر داده و در همین رابطه گفته بود: 

«سقط‌های بی‌حساب و خارج از کنترل را داریم و بنا بر اعلام معاون و قائم‌مقام وزارت بهداشت در کشور سالانه ۶۰۰ هزار سقط غیرمجاز در کشور انجام می‌شود که به‌معنی روزانه دو هزار سقط است که این رقم حدود یک‌سوم تولد‌های کل کشور را در بر می‌گیرد.»

به‌گفته او، هیج نظارتی در این زمینه وجود ندارد و «عده‌ای نفوذی» در مدیریت میانی وزارت بهداشت وجود دارند که مانع از به سرانجام رسیدن بخش‌نامه‌های جمعیتی می‌شوند و از طرفی اقدامات «پرسنل خدوم» این ارگان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.