ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازنشستگان تامین اجتماعی: حقوق‌مان را به دلار حساب کنید

بازنشستگان تامین اجتماعی سه‌شنبه ۲۵ شهریور در اعتراض به وضعیت معیشتی خود در چند شهر تجمع کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی سه‌شنبه ۲۵ شهریور در اعتراض به وضعیت معیشتی خود در چند شهر تجمع کردند. تصاویری از تجمع بازنشستگان در اهواز و کرمانشاه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز

بازنشستگان در شعارهایی در اعتراض به حقوق‌‌ زیر خط فقر، بیمه درمانی ناکارآمد و تبعیض و نابرابری سر دادند و نوشته‌ای با این مضمون در دست داشتند: «حقوق ما را به دلار حساب کنید».

چنانچه سازمان تامین اجتماعی به وعده خود مبنی بر افزایش مستمری بازنشستگان عمل کند، از اول مهر مستمری یک کارگر بازنشسته با ۳۰ سال سابقه کار، به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد و کارگری با ۲۰ سال سابقه کار دو میلیون و ۴۶۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد. حال آن که حداقل هزینه خانوار بیش از ۷ میلیون تومان برآورد می‌شود بازنشستگان در تجمع خود در اهواز نوشته‌ای در دست داشتند با این مضمون: حقوق ما را به دلار حساب کنید.

تجمع بازنشستگان با فراخوان قبلی برگزار شد. کارگران بازنشسته اهواز در پیامی از تجمع اعتراضی ۲۵ شهریور حمایت کرده و از کارگران بازنشسته خواسته بودند با شرکت در این تجمع سراسری، صف واحدی را تشکیل دهند.

بازنشستگان در اهواز مقابل دفتر سازمان تامین اجتماعی خوزستان واقع در گلستان فلکه کارگر در این شهر تجمع کردند. در اهواز معترضان نوشته‌هایی حاوی مطالباتشان در دست داشتند از جمله: افزایش حقوق، بیمه درمانی مناسب، افزایش حق مسکن و مزایا.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی کرمانشاه نیز در تجمع خود شعار می‌دادند: «کشتی بازنشسته همه‌ش به گِل نشسته»، «سالاری حیا کن فکری به حال ما کن». شعارهایی نیز علیه مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی سر داده شد.

بازنشستگان و بویژه بازنشستگان تامین اجتماعی در سال‌های اخیر بارها در اعتراض به وضعیت معیشت و بیمه درمانی خود اعتراض کرده‌اند و از ابتدای سال جاری در وضعیت دشوارتری قرار گرفته‌اند. وضعیت نابسان اقتصاد و شیوع کرونا بر مشکلات آنان افزود اما مستمری ناچیز آن‌ها در همان حدی که سال‌های گذشته ترمیم می‌شد نیز افزایش نیافت.

بازنشستگان تامین اجتماعی کمتر از دو هفته پیش نیز در چند شهر تجمع کرده بودند. روز ۱۵ شهریور تجمع بازنشستگان در تهران، ارومیه، نیشابور، اراک، کرج، رشت، و مشهد برپا شد. پیش از آن روز ۲۵ مرداد تجمعات مشابهی در تهران، اصفهان، اهواز، ساری، مشهد و چند شهر دیگر مقابل ساختمان سازمان تامین اجتماعی برگزار شده بود.

بیش از ۷۰ درصد از سه میلیون و ۷۰۰ هزار مستمری‌بگیر این سازمان حداقل‌بگیر هستند.

مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مطابق مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی باید حداقل معادل دستمزد تعیین‌شده توسط شورای کار باشد و «سازمان‌ مکلف‌ است‌ میزان‌ کلیه‌ مستمری‌های‌ بازنشستگی‌، ازکارافتادگی‌ کلی‌ و مجموع‌ مستمری‌ بازماندگان‌ را در فواصل‌ زمانی‌ که‌ حداکثر از سالی‌ یکبار کمتر نباشد با توجه‌ به‌ افزایش‌ هزینه‌ زندگی‌ با تصویب‌ هیأت‌ وزیران‌ به‌ همان‌ نسبت‌ افزایش‌ دهد.»

افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به نحوی وابسته به حداقل دستمزد تعیین‌شده توسط شورای عالی کار است و نباید از حداقل دستمزد کارگران کمتر باشد. شورای عالی کار دستمزد سال ۹۹ را با تاخیری یک ماهه در اواخر فروردین، یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین کرد که سه ماه از سال گذشته اعمال شد.

ما مستمری بازنشستگان علاوه بر وضعیت عمومی مزدها با معضل ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی نیز گره خورده است.

دولت حدود ۳ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و قرار است امسال ۵۰ هزار میلیارد آن را تسویه کند اما به دلیل کمبود منابع مالی، سهام کارخانه‌های دولتی را به تامین اجتماعی می‌دهد و این سازمان را موظف کرده برای پوشش هزینه‌های جاری خود بخشی از سهام دریافتی را در بورس عرضه کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رسول زاهدی

    با سلام و خسته نباشید اگر متناسب سازی افزایش حقوق است چرا به پایه حقوق اضافه نشده و ردیف دیگری در فیش ایجاد شده .

  • هادی

    تمامی مشکلات ودرد ورنج و تبعیض بین صندوقهای بازنشستگی اقای نویخت است از یک طرف مینالدمینالد که بودجه وخزانه خالی است ولی قبل از عید حقوق کارمندان را۶۵ درصد افزایش میدهد وحال نیز قراراست حقوق کشوری ولشکری را هم۹۰درصد شاغلین نماید اما حاضر به پرداخت دیون چندهزارمیلیاردی به تامیناجتماعی نیست

  • علی

    اگر بابیست سال سابقه و۶۰ سال سن ۲۴۶۰۰۰۰ تومان باید پرداخت شود چرا برای بستت سال وشصت سالسن ۲۳۰۰۰۰۰ تومان به حساب ریخته اند پس آن مبلغ ۱۶۰۰۰۰ تومان کجا رفته که به حساب مانریخته اند

  • محمدعلی اسماعیلی

    به خداوندی خدا باز هم دروغ میگویند کجا به بیست ۲۰ سال سابقه ۲۴۶۰۰۰۰ تومن میدهند بعد همسانسازی ۲۳۰۰۰۰۰ تومان به حساب ریخته اند دروغ برای همه بی برکتی می اورد این بدبختی که در جامعه ما است به خدا قسم مال دروغ است بس است دروغ حیا کنید بس است دروغ خجالت بکشید حالا هم باز ۱۶۰۰۰۰ تومان دروغ میگویید

  • پری

    متناسب سازی وقتی درسته که حداقل بگیر تامین اجتماعی حقوی برابد با سبد معیشتی دریافت کنه

  • شهرام مرادی

    آقای من وقتی گوش شنوا نیست ....وحداقل حقوق بازنشستگان با هم فرق میکنه و برابری و عدالت وجود ندارد..همش وعده توخالی و شعاره؟آدم عصبانی جک بگه؟امان از بی...................

  • ناصربهادری

    بله عزیزان ،منم که با۱۷سال سابقه پرداخت بیمه و۶۰سال سن بازنشسته شدم اما هرچی گعتم متناسبش میکنیم کشک بوده چون ۲۴/۶/۹۹ ۱میلیون و۱۵۰هزارتومن بعنوان حقوقم واریز کردن حالا شمابمن بگین عدالت کدومه وکجاست ؟انصافی روکه گفتن رفته مرخصی ؟ بخدا قسم ازقشرمنوما مستمری بگیران تامین اجتماعی بیچاره تر فقیرتر هست ؟ البته که نیست تاسف بایست خوردبحال سران و وزیران ومدیران چراکه مثل حداقل اعراب فکوتصمیم نمیگیرندبحال مردم؟من مستمربگبر