ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکانیسم ماشه، بحران در سازمان ملل

همزمان با هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان ملل، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند.

با وجود آنکه شکایت‌ آمریکا از ایران را رئیس ادواری شورای امنیت تأیید نکرد، ایالات متحده خود را آماده می‌کند که با انقضای مهلت ۳۰ روزه در ۲۰ سپتامبر / ۳۰ شهریور بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را اعلام کند. همزمان با هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان ملل، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند.

سازمان ملل متحد در نیویورک
سازمان ملل متحد در نیویورک

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک با دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا درباره بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران گفت:

«ما هفته آینده برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به سازمان ملل برخواهیم گشت تا اطمینان حاصل کنیم که محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران، دائمی می‌شوند. معتقدیم که این کار برای مردمان همه کشورها بهتر است.»

وزیر خارجه آمریکا ۲۰ اوت / ۳۰ مرداد شکایت‌نامه‌ای را به رئیس ادواری شورای امنیت سازمان ملل تسلیم کرد و به این ترتیب مهلت ۳۰ روزه‌ برای فعال شدن مکانیسم ماشه را کلید زد. این مهلت شامگاه شنبه آینده به سر می‌رسد. رئیس ادواری شورای امنیت در ماه اوت شکایت‌نامه آمریکا از ایران را موجه ندانست. تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ مشترکی که چهارشنبه ۱۶ سپتامبر / ۲۶ شهریور منتشر کردند، با صراحت اعلام کردند که همچنان از درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران حمایت نمی‌کنند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم صبح پنجشنبه در پیام‌هایی در توییتر در واکنش به اراده آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نوشت:  

«چطور چنین کاری را می‌توان انجام داد؟ آیا آمریکا قرار است از جانب شورای امنیت سازمان ملل حرف بزند؟ چه کسی به شما چنین مجوزی داده است؟ متوجه نیستید که تمامی اعضای شورا به صراحت تصریح کرده‌اند که ما ایالات متحده را به عنوان عضو برجام به رسمیت نمی‌شناسیم؟»

در این پیام و در بیانیه مشترک سه قدرت اروپایی درباره ضرورت حفظ برجام و با توجه به مخالفت اعضای شورای امنیت با شکایت آمریکا انتظار می‌رود که شورای امنیت بر سر برنامه هسته‌ای ایران دچار یک بحران شود: ایالات متحده آمریکا بازگشت تحریم‌های بین‌المللی را اعلام می‌کند و همزمان متحدان اروپایی این کشور همراه با چین و روسیه و سایر اعضای شورای امنیت بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را غیرقانونی اعلام می‌کنند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت:

«شورای امنیت سازمان ملل است که می تواند قطعنامه های شورا را تعبیر و تفسیر کند و ما مطابق آنچه شورای امنیت گفته باشد عمل می کنیم.»

سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همزمان با برگزاری کارزار انتخابات ریاست جمهوری در کشورش قصد دارد سه‌شنبه آینده در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

به گزارش آسوشیتدپرس ترامپ در این سخنان هم به موضوع ایران اشاره می‌کند و هم به توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات متحده عربی و با بحرین که به عنوان توافق آبراهام / ابراهیم در مراسمی در کاخ سفید به امضای طرفین رسید.

همزمان با این تحولات گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی در نشریه پولیتیکو منتشر شد که ادعا می‌کرد ایران قصد دارد لانا مارکس، سفیرآمریکا در آفریقای جنوبی را برای انتقامجویی از قتل قاسم سلیمانی در بغداد ترور کند.  

دونالد ترامپ سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر / ۲۵ شهریور در پی گزارش نشریه پولیتیکو در پیام‌هایی در توییتر گفته بود:

 «هر حمله‌ای توسط ایران، به هر شکلی علیه آمریکا با حمله‌ای ۱۰۰۰ برابر  بزرگ‌تر علیه ایران مواجه خواهد شد.»

این تهدید سطح تنش را ارتقا داده و بحران در سازمان ملل را هم پیچیده‌تر و عمیق‌تر کرده است.  الیوت آبرامز، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران روز گذشته در دو پیام پیاپی در تویبتر نوشت:

«عملاً تمام تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران در روز شنبه ۱۹ سپتامبر ساعت ۸ شب به وقت محلی واشنگتن دوباره به اجرا در خواهند آمد.»

او در ادامه افزود:

«تحریم تسلیحاتی اکنون به صورت نامحدود اجرا خواهد شد و محدودیت‌های دیگر مانند ممنوعیت ایران در غنی‌سازی و فعالیت‌های مربوط به بازفرآوری، ممنوعیت آزمایش و توسعه موشک‌های بالستیک و تحریم انتقال فناوری‌های هسته‌ای و موشکی، باز خواهند گشت.»

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی شده لیران به ۱۰برابر بیش از میزان مجاز در توافق هسته‌ای افزایش یافته است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه قدرت اروپایی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با اشاره به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات اتمی نطنز، از جمهوری اسلامی ایران خواستند به تعهداتش در برجام بازگردد. تروئیکای اروپایی با صراحت اعلام کردند که از درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران حمایت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Navid Afkari

    رفیق ملاها به جنایت علیه بشریت متهم شد نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا از سوی بازرسان سازمان ملل به جنایت علیه بشریت متهم شد. مارتا والیناس، رئیس کیسیون حقوق بشر سازمان ملل تاکید دارد سخن از موارد معدود نیست بلکه «جنایت برنامه‌ریزی‌شده با آگاهی یا حمایت مستقیم» از سوی بالاترین اعضای حکومت، مطرح می باشد. «رئیس جمهوری در کنار وزرای کشور و دفاع ، دستور این جنایات را صادر کرده یا در اجرای آنها سهیم بوده‌اند». این بازرسان خواستار تحقیقات «مستقل، فراحزبی و شفاف» دراین مورد و نیز «جبران کامل خسارات» قربانیان شده‌اند. آنها همچنین به دادگاه بین‌المللی کیفری توصیه کرده‌اند که علیه کسانی که نامشان در این گزارش آمده، دست به اقدام قانونی بزنند. کمیته سه‌نفره بازرسی موفق به سفر به ونزوئلا برای انجام تحقیقات نشد! اما 274 مصاحبه با قربانیان، شاهدان و مقامات سابق ونزوئلا انجام داده و مدارک محرمانه و اسناد دادگاه را بررسی کرده است. این کمیسیون بیش از دو هزار و 500 رویداد را بررسی کرده است که در آنها حدود 5 هزار نفر توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند!.

  • Pouya *

    4 تن از مسئولان «مرکز الزهراء فرانسه» به دلیل مشکوک بودن به ادامه فعالیت‌های خود در این مرکز، برغم انحلال این انجمن از روز سه شنبه 15 سپتامبر در بازداشت پلیس هستند. دفتر دادستانی در دانکرک، گفت که این افراد « فعالیت‌های خود نظیر سخنرانی و دیدارهای تبلیغی» در مکان مرکز یا شبکه‌های اجتماعی را آغاز کرده بودند. مسئولان أمور در مارس 2019 این انجمن را منحله اعلام کردند و کریستوف کاستانر وزیر کشور در آن تاریخ گفته بود که «فعالیت‌های آن» به گونه‌ای است که جهاد مسلحانه را امری قانونی قلمداد می‌کند!. دادگاه نیز تاکید کرد این مرکز « تبلغات ستایش کننده مبارزه مسلحانه و تحریک تنفر و خشونت از طریق رساندن پیام های ضد یهودیت را نشر می دهد که می تواند به خطر ارتکاب اقدامات تروریسستی منجر شود». مرکز الزهراء در اکتبر 2018 هدف عملیات ضد تروریستی و بازرسی های اداری قرار گرفت که طی آن سلاح‌های جنگی بدون مجوز از این مرکز به دست آمد!. در این تحقیقات روابط مستحکم میان مرکز الزهراء با سرویس اطلاعاتی حکومت ایران روشن گردید که در سال 2005 تاسیس شد و برای حزب الله تبلیغ می‌کرد که همین امر توجه محافل امنیتی فرانسه را به خود جلب کرد. مسئولان فرانسوی، این مرکز را بسته و دارایی های آن را به اتهام تبلیغ افراط گرایی و تروریسم به مدت 6 ماه؟! مسدود کردند. 4 انجمن شیعه زیر چتر مرکز الزهراء نیز بسته شدند که از آن جمله «حزب ضد صهیونیسم» و «اتحادیه شیعیان فرانسه» هستند.