ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صالحی: توافق هسته‌ای ارزش آن را دارد که حفظ شود

صالحی در مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت هنوز در جامعه بین‌المللی توافق گسترده‌ای برای حفظ برجام وجود دارد. گروسی، مدیرکل آژانس هم گفت نظارت بر تعهدات اتمی ایران ادامه دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که با توافق گسترده‌ای که در جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام وجود دارد این توافق ارزش آن را دارد که حفظ شود. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بر ادامه راستی‌آزمایی‌های آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد. وزیر انرژی آمریکا نیز همکاری‌های ایران با آژانس را ناقص و با تأخیر عنوان کرد.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش آسوشیتدپرس، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دوشنبه ۳۱ شهریور / ۲۱ سپتامبر در شصت و چهارمین مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین که به‌شکل مجازی برگزار شد اعلام کرد که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران و قدرت‌های جهانی از زمانی که آمریکا از آن خارج شد با مشکلاتی مواجه شده است اما ارزش دارد که حفظ شود.

صالحی گفت با خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، این توافق «در یک وضعیت نیمه بن‌بست گرفتار شده است».

توافق هسته‌ای در ازای ایجاد محدودیت در برنامه هسته‌ای ایران انگیزه‌های اقتصادی را به ایران نوید می‌دهد. فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه، قدرت‌های باقی‌مانده در این توافق در تلاش‌اند تا تحریم‌های مجدد آمریکا را جبران کنند.

ایران نیز پس از خروج آمریکا از برجام به‌طور پیوسته محدودیت‌های تعیین‌شده در این توافق از جمله محدودیت اورانیوم غنی‌‌شده، عدم نصب سانتزیفیوژهای پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای نطنز و سایر محدودیت‌ها را به‌منظور تحت فشار قرار دادن این کشورها برای انجام اقدامات بیشتر، لغو کرده است.

صالحی در سخنرانی خود گفت این موضوع «از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است» که کشورهای باقی‌مانده در برجام برای یافتن راهی به‌منظور «حل مشکلات ناشی از خروج غیرقانونی ایالات متحده از توافق» بیابند.

صالحی گفت:

«حفظ برجام مسئولیت مشترک کلیه اعضای جامعه بین‌المللی است. در این زمینه، مسئولیت اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور اروپایی به‌عنوان اعضای برجام از اهمیت بالایی برخوردار است، از جمله این‌که آن‌ها باید تعهدات خود را به‌طور کامل و مؤثر اجرا کنند. بنابراین، این توافق فقط زمانی حفظ می‌شود که مفاد آن به‌طور متعادل توسط همه طرف‌های درگیر در آن اجرا شود.»

او در همین حال تأکید کرد که «هنوز توافق گسترده‌ای در جامعه بین‌المللی وجود دارد كه برجام باید حفظ شود».

بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه قدرت اروپایی هفته گذشته در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از برجام با اشاره به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات اتمی نطنز، از جمهوری اسلامی ایران خواستند به تعهداتش در برجام بازگردد. تروئیکای اروپایی با صراحت اعلام کردند که از درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران حمایت نمی‌کنند.

پس از علی‌اکبر صالحی، دن بورویلت، وزیر انرژی آمریکا در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به برجام نکرد و فقط گفت:

«ایالات متحده همچنان به مقابله با تهدیدات ناشی از برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی و ایران متعهد است. (...) ایران افزون بر سوابق وحشتناک خود به‌عنوان بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان دارای سابقه‌ای اسفناک است که اگر حتی با آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی هم همکاری کرده باشد، ناقص و با تأخیر بوده است. ایران برای اطمینان از انطباق به‌موقع و کامل تعهدات پادمانی خود باید اقدامات بسیار بیشتری انجام دهد.»

ایران اخیراً به آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به دو سایت هسته‌ای مربوط به قبل از برجام را داده است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس هم اظهار امیدواری کرد که «همکاری و اعتماد متقابل را تقویت کند».

گروسی در مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

«آژانس به راستی‌آزمایی خود درباره عدم انحراف ایران از موضوع مواد هسته‌ای ذکرشده در توافق‌های پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده نیز ادامه خواهد داشت.»

مدیرکل آژانس به سفر اخیر خود به تهران اشاره کرد و افزود در این سفر در مورد اجرای پادمانی برخی موارد که آژانس مد نظر داشت دست یافت و در پی این توافق آژانس موفق شد به یکی از دو محلی که تعیین کرده بود دسترسی تکمیلی داشته باشد و بازرسان آن با نمونه‌گیری محیطی آن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند داد.

این دو مکان در حوالی تهران و در شهرضای اصفهان قرار دارند. نمونه‌برداری از مکان دوم نیز تا پایان ماه جاری میلادی انجام می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته، یکشنبه ۳۰ شهریور اعلام کرد که اگر کشورهای باقی‌مانده در برجام به تعهدات اقتصادی خود عمل کنند، ایران به‌صورت کامل به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Pouya *

    جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس دوشنبه 21 سپتامبر گفت، طی یک سال گذشته 166 کولبر در این کشور کشته شده است!. در مصاحبه با وبسایت شفقنا گفته است: «بحث کولبران مشکل اقتصادی است نه سیاسی و امنیتی.» محمودزاده تاکید کرد: «دولت باید تعریفی برای کولبری داشته باشد چرا که این شغل سخت در شان یک ایرانی نیست که دنیا هم ببینند جوانی 200 کیلو بار را بر کولش گذاشته و از راه‌های سخت عبور می‌کند.» محمودزاده افزود، دولت زمانی که شغلی را تعطیل می‌کند باید شغل جایگزینی را هم تعریف کند اما این کار را نکرده و این امر باعث شد کولبران برای معیشت به سمت معابر مرزی و غیر رسمی بروند. این معابر غیر رسمی توسط نیروهای انتظامی و مرزبانی کنترل می‌شود و این نیروها به سمت کولبران تیراندازی می‌کنند که در طول یک سال گذشته 166 نفر ز آنان کشته و تعدادی نیز زخمی شدند!.

  • انسان مسیح شاه

    یس وای چرا بکشیمشون وای !؟؟؟!