ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نسرین ستوده را با حال وخیم به زندان برگرداندند - گفت‌و‌گو با رضا خندان

رضا خندان به زمانه می‌گوید مقابله با افرادی که سعی در تخریب نسرین ستوده دارند و به هر بهانه‌ای به او توهین می‌کنند، نتیجه‌بخش نیست و آنها به هر حال کار خودشان را می‌کنند.

پنج روز پس از بستری شدن نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین در بیمارستان طالقانی تهران، او بدون رسیدگی‌های پزشکی کافی به قرنطینه بند زنان زندان اوین منتقل شد. رضا خندان، همسر این زندانی سیاسی به زمانه می‌گوید همسرش در حالی به قرنطینه منتقل شده که با وجود ادامه اعتصاب غذایش، حداقل‌ امکانات ساده زیستی نیز در اختیار او قرار ندارد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

نسرین ستوده از ۴۵ روز پیش یعنی از شامگاه دو‌شنبه ۲۰ مرداد ۹۹ با انتشار نامه‌ای ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی، دست به اعتصاب غذا زده است. او به‌ دنبال وخامت حالش در روز ۲۹ شهریور ماه از سوی مسئولان زندان و بدون اطلاع خانواده‌اش به بیمارستان طالقانی منتقل شده بود.

رضا خندان اما می‌گوید در طی پنج روزی که همسرش در بیمارستان طالقانی بستری بوده، مأموران امنیتی نه تنها اجازه دسترسی خانواده و وکیل به پرونده پزشکی ستوده را نداده‌اند، بلکه حتی از ملاقات حضوری با او جلوگیری کرده‌اند.

او در همین رابطه می‌گوید: 

«نه تنها اجازه رسیدگی، مشارکت در درمان یا دسترسی به پرونده پزشکی همسرم را به ما ندادند بلکه اجازه اینکه حتی من با همسرم صحبت کنم به من داده نشد و شرایط پزشکی او را به صورت پراکنده از پرسنل بیمارستان ‌شنیدیم. پزشک اطلاعات کافی به ما نمی‌داد و فقط می‌دانستیم که قرار است آنژیو (تصویربرداری و معاینه رگ‌های خونی قلب) شود.»

به‌ گفته خندان، کمیسیونی با حضور چند پزشک در بیمارستان طالقانی برای رسیدگی به وضعیت نسرین ستوده تشکیل شده و قرار بوده اقدامات پزشکی لازم انجام شود اما مأموران امنیتی قبل از انجام هر اقدامی روز چهارشنبه، دوم مهر ماه این وکیل و مدافع حقوق بشر در بند را بدون ارائه دلیلی «به‌طور ناگهانی» به زندان بازگردانده‌اند.

رضا خندان درباره وضعیت امنیتی حاکم بر بیمارستان طالقانی در روزهایی که همسرش در آنجا بستری بوده نیز می‌گوید: 

«بیمارستان طالقانی را تبدیل به یک دژ کرده بودند. به ‌هیچ عنوان حتی اجازه نمی‌دادند در راهرو بخش سی‌سی‌یو هم حضور داشته باشیم. تمام پرسنل بخش قلب و بخش سی‌سی‌یو از طرف نهادهای امنیتی تهدید می‌شدند و مسئولان امنیتی که در بیمارستان طالقانی حضور داشتند، پرستاران و پزشکان این بیمارستان را به‌دلیل ارتباط با ما تهدید به اخراج کرده بودند.»

به گفته خندان این تهدید‌ها در حالی بوده که تنها هدف خانواده از حضور در بیمارستان، ملاقات و پیگیری وضعیت سلامت نسرین ستوده بوده است:

«از طرف دیگر همسرم از لحاظ جسمانی در وضعیتی بود که حتی برای آزمایش و انجام تست قلب، نای راه رفتن نداشت و با ولیچر جابه‌جا می‌شد.»

رضا خندان می‌گوید علی‌رغم حضور محمود بهزادی‌راد، وکیل نسرین ستوده در بیمارستان، مأموران امنیتی حتی به او نیز اجازه ملاقات با موکلش را ندادند.

نسرین ستوده ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ از سوی مأموران امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شد.

او در اسفند ماه سال ۹۷ با مجموعا هفت عنوان اتهامی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. از جمله عناوین اتهامی او در دادگاه «تشویق به فساد و فحشا» از طریق بر عهده گرفتن وکالت پرونده «دختران خیابان انقلاب»، «عضویت مؤثر در گروهگ غیرقانونی و ضدامنیتی کانون مدافعان حقوق بشر لگام و شورای ملی صلح»، «ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شد.

تخریب و سیاه‌نمایی علیه نسرین ستوده در شبکه‌های اجتماعی

در چند روز گذشته، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی (عمدتا با نام مستعار) سعی در تخریب چهره نسرین ستوده داشته‌اند. در حالی که ستوده بر اثر پیامدهای اعتصاب غذا در چند روز اخیر در بیمارستان بستری بود و بدون رسیدگی پزشکی به زندان بازگردانده شد، عده‌ای ادعا می‌کنند که وضعیت این زندانی سیاسی چنین نیست.

رضا خندان اما درباره ادعاهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: 

«به دلایل مختلف نه امکانش وجود دارد و نه اینکه راهی برای مقابله با سیاه‌نمایی‌ها می‌شناسم. البته ضرورتی هم برای مقابله با این ادعاها نمی‌بینم اما باید بپذیریم که این افراد هم بخشی از واقعیت موجود در جامعه ما هستند. افرادی که به هر دلیلی مخالفتی با همسرم دارند و خط فکری و دیدگاه سیاسی آنها با او یکی نیست، مخالفت خود را اعلام کرده‌اند. گاهی اوقات فراتر از مخالفت‌ها ممکن است توهین هم کرده‌ باشند. اینها جزوی از جامعه ما هستند و نظرشان را تحمل می‌کنیم و می‌پذیریم.»

به‌ گفته خندان، بخشی از این کاربرانی که در شبکه‌های اجتماعی علیه نسرین ستوده خبرهای غیر‌واقعی منتشر می‌کنند، احتمالا جزو «ارتش سایبری» وابسته به حکومت هستند که در قبال این اقدامات خود دستمزد دریافت می‌کنند: 

«اگر انتقاد تأثیرگذار و به‌ جایی باشد، به آن توجه می‌شود اما حقیقت این است که فرصت کافی برای پیگیری این نظرها در شبکه‌های اجتماعی ندارم و به ‌نظرم مقابله با افرادی که سعی در تخریب و توهین دارند، نتیجه‌بخش نخواهد بود و آنها به هر حال کار خودشان را می‌کنند.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    - نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: من برای رفتن به مناطق کوهستانی و روستایی شاسی بلند می خواهم، اگر این ماشین را بفروشم با ۴۰۰ میلیون تومان اضافه هم نمی شود شاسی بلند خرید!!. لطف الله سیاهکلی در پی واکنش برخی نمایندگان به طرح دریافت خودروی دنا پلاس?! به قیمت نصف بازار! در گفت و گو با ایلنا با اعلام این مطلب افزود: در دوره قبل نماینده‌ها شاسی بلند گرفتند!، من برای رفتن به مناطق روستایی شاسی بلند می‌خواهم!. وی با اشاره به واکنش‌ها به این خبر گفت: دولت به جای اینکه نمایندگان را در مقابل هجمه افکار عمومی قرار دهد، باید دفترکار ، ماشین و نیروی انسانی بیشتری در اختیار نمایندگان بگذارد!. سیاهکلی با انتقاد به چنین طرح هایی افزود: واگذاری این امورات به شکل هزینه‌ای به نمایندگان غلط است!!. - در کانادا نمایندگان فقط حقوق میگیرندو اگرحتی پزشک باشند اجازه ندارند طبابت کنند و پول اضافی دریافت کنند .