ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۷ کشور نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند

کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به فشارهایی که بر فعالان مدنی وارد می‌شود شجاعت مدافعان حقوق بشر در ایران را ستوده‌اند.

۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه، ۴ مهر/ ۲۵ سپتامبر، با امضای یک بیانیه مشترک، ضمن محکوم کردن نقض شدید حقوق بشر در ایران از جمله استفاده گسترده از مجازات اعدام، نقض آزادی بیان و تجمع، شکنجه و بدرفتاری با بازداشت‌شدگان و عدم دسترسی به دادرسی عادلانه، حمایت خود را از «شجاعت مدافعان حقوق بشر» اعلام کردند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

در بخشی از این بیانیه که نماینده آلمان آن را در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواند آمده است:

 «ما از نقض مداوم حقوق بشر در ایران به ویژه در مورد حق آزادی بیان و آزادی تشکل‌ها و برگزاری اجتماعات به شدت نگران هستیم. گزارش‌های معتبر از بازداشت‌های خودسرانه، دادرسی‌های ناعادلانه، اعتراف‌های اجباری و اعمال شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در پاسخ و واکنش به اعتراضات اخیر بسیار نگران‌کننده است. ما از ایران می‌خواهیم تا انجام تحقیقات مستقل، شفاف و قابل اعتمادی در زمینه استفاده نامتناسب از زور علیه معترضان و اعتراضات غیر‌خشونت‌آمیز تضمین کند و همه مرتکبان را مسئول بداند.»

ایران سال‌هاست به گزارشگران ویژه سازمان ملل برای تحقیق درباره موارد نقض حقوق بشر به این کشور اجازه ورود نمی‌دهد.

کشورهای «آلبانی، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، بلغارستان، کانادا، کاستاریکا، کرواسی، جمهوری چک، قبرس، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هندوراس، مجارستان، ایسلند، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، جزایر مارشال، مولداوی، موناکو، هلند، نیوزیلند، مقدونیه شمالی، نروژ، پالائو، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، اوکراین و بریتانیا»این بیانیه را امضا کرده‌اند.

این کشورها همچنین در بیانیه خود صدور مجازات مرگ علیه کودک-مجرمان مانند «بارزان نصرالله‌زاده» را به شدت محکوم کرده‌اند.

ایران اما از معدود کشورهایی‌ست که کودک-مجرمان را به مرگ محکوم می‌کند و بیش از تمام کشورهای دیگر، مجازات اعدام را برای نوجوانان به اجرا می‌گذارد.

طبق اعلام سازمان‌های حقوق بشری، در سال ۲۰۱۹، دست‌کم چهار کودک با نقض کنوانسیون حقوق کودک که مقام‌های جمهوری اسلامی آن را امضا کرده‌اند، در ایران اعدام شدند.

پیمان‌نامه حقوق کودک که ایران نیز از امضاکنندگان آن است، به صراحت می‌گوید که اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود.

در بخش دیگری از بیانیه ۴۷ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل همچنین به اعدام ناگهانی نوید افکاری در روز ۱۲ سپتامبر/ ۲۲ شهریور، اشاره شده و آنها اعلام کرده‌اند اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی با توجه به نگرانی‌ها در مورد ناعادلانه بودن دادگاه او، «مخوف و ترسناک» است.

در ادامه این بیانیه همچنین با تأکید بر به گزارش‌های منتشر شده درباره اعترافات اجباری اخذ شده از نوید افکاری، دسترسی نداشتن او به خدمات درمانی در زمان بازداشت و موارد دیگری از نقض حقوق این زندانی آمده: 

«ما مخالفت خود را با مجازات اعدام در هر شرایطی تکرار می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم در این مورد [لغو مجازات مرگ] یک مهلت قانونی تصویب کند.»

کشورهایی که نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده‌اند با اشاره به مدافعان حقوق زنان، فعالان محیط زیست و وکلای دادگستری که تحت فشار و پیگرد نهادهای امنیتی و قضایی در ایران قرار دارند، اعلام کرده‌اند که شجاعت این فعالان را ستایش می‌کنند.

نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل انتقادات مطرح‌شده را رد کرده است.

نماینده ایران در واکنش خود به این بیانیه از «برخورد گزینشی» با حقوق بشر و آنچه او تلاش کشورهای غربی برای درس دادن به دیگران خواند، انتقاد کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    احسنت آقای حقیقتگو... دقیقأ درست گفتی

  • حقیقتگو

    چرا وبه چه دلیل وقتی صحبت ازحقوق بشر میشود حکومت آخوندی ورهبر و اقشارش عصبانی میشوند که بله بشر ایرانی ربطی به بشرهای اروپائی و امریکائی ندارد و حقوق بشر حقوق بشر کردن خارجی برای ما پشیزی ارزش ندارد و ختم ماجرا هم هربار این بوده که درامور داخلی حکومت ویا درامور داخلی آخوندها وشرکاء دخالت نکنید !!!چرا درداخل ایران هرفرد وافرادی چه وکلا و هنرمندان و چه دانشجویان و حتی مردمان عادی باشند که سخنی درمورد حق و حقوق بشر ایرانی به زبان رانده اند به سالها زندان توام با ضرب و شکنجه محکوم شده ومیشوند؟ تنها دلیلش این است که حکومت اخوندی ورهبروشرکاء خودشان صاحب مردم ایران می دانند همانطور هم خمینی می گفت مردم امت اسلام هستند وبنده هم رهبر ویا صاحب اسلام هستم و درنتیجه به هیچ فردی وکشوری مربوط نیست که با مردم متعلق به خودم چه می کنم ..زجرشان میدهم ...ضرب وشتم شان می کنم ...اعدام شان می کنم ...سالهای سال حق زندگی کردن ازانها را صلب می کنم و بدرون سلول های زندان می اندازم ....خارجی ها هم دراین چهل ساله گفتند احسند بشر ایرانی متعلق به خمینی و خامنه ای است وربطی هم به ما ندارد و فقط منافع ما را حفظ کن و دادوستددهای میلیاردی ما را حفظ کن و مقادیر نجومی هم درکشورهایمان سرمایه گذاری کن ...درهمان دوران برپائی انقلاب خمینی خارجی ها چه ازدیکتاتور بودن حکومت پهلوی که رفاه وازادی نداده است و حق وحقوق مردم را لگد مال کرده وچپاول کرده است تمامی مطبوعاتشان و رادیو وتلویزیون هاشان را پر کرده بودند ...ولی دراین چهل سال بگردید درتمامی مطبوعات خارجی و رادیو و تلویزیون هایشان جمله ای برانکه خمینی و خامنه ای دیکتاتور جنایت گر و استبدادگر و ضدبشری بوده اند وجود ندارد وحتی از آین دوفرد محترمانه به عنوان رهبران اسلامی حکومت ایران یاد میشود !!! چه اقدام اساسی که با تحریم های آنچنانی برعلیه حکومت آخوندی که حق وحقوق مردم را به رسمیت بشناسذ انجام داده اند ؟ فقط احضاروجود کردن شفاهی و باد هوائی که لطفا" با بشر ایرانی چنین نکنید!!!حالا 47کشور بیانیه صادرکردند که قراراست چه بشود؟ مگر چنین حکومتی که برپایه زور اسلحه و تهدید و کشتار و آنهم با حمایت و پشیبانی چه علنی وچه غیرعلنی روسیه و چین واتحادیه حکومت می کند ازچنین بیانیه ای لرزش می گیرد !!! اتحادیه اروپا برای مردمان بلاروس که درتظاهرات خواهان برکناری رئیس جمهور بلاروس شدند چنین حمایتی می کند ...جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۳ مهر باری دیگر تاکید کرد که اين اتحاديه الکساندر لوکاشنکو را به عنوان رییس جمهور جدید بلاروس به رسمیت نمی شناسد.ولی همین اتحادیه اروپا درجعل انتخابات مردم ایران که احمدی نژاد رئیس جمهور شد و باعث بروز تظارهرات و کشتار و دستگیرهای انچنانی شد رئیس جمهور شدن احمدی نژاد را به رسمیت می شناخته است !!اتحادیه اروپا خامنه ای را با آنچه برمردم ایران روا کرده ومی کند و تمامی اعدام ها برطبق خواسته وی انجام شده بعننوان رهبر اسلامی مردم ایران به رسمیت می شناسد !! بله با دشنه ها سرها می برند و با پنبه های بیانیه ها هم خون هایش را پاک می کنند!!!

  • کمال

    نماینده ایران (بخوانید جمهوری اسلامی) در واکنش خود به این بیانیه از «برخورد گزینشی» با حقوق بشر و آنچه او تلاش کشورهای غربی برای درس دادن به دیگران خواند، انتقاد کرده است. بعنوان یک ایرانی از آقای مزدور جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل یک سوال دارم: شما و دیگرانی که همکار شما بوده‌اند همواره از برخورد گزینشی صحبت کرده‌اید! من بعنوان یک فردی که از کشورم و حکومت استبدادی جمهوری اسلامی اطلاع کامل دارم از شما مزدور بی وجدان می پرسم که برای مثال باید دست روی کدام جنایت و قتل و کشتار گذاشته شود که شما آن را گزینشی ننامید؟ برای مثال آیا منظور شما آقای شهرداری است که همسر خود را به قتل رسانید و امروز آزاد است؟ سعید مرتضوی که در دادگاههای خودتان محکوم شد و امروز معلوم نیست کجاست؟ محمد رضا رحیمی که فسادش برای دنیا محرز شد و یک دو ماهی فقط در زندان ماند؟ اگر منظور شما این است که حکومت شما رحم و مروت دارد، این رحم و مروت شما فقط شامل حال دزدان و جنایتکاران (همکاران) خودتان است. اما اجازه بدهید تا من چند مثال ذکر کنم: کشتن و زندانی کردن محققان محیط زیست، مین گذاری در مرزها، زندانی کردن بهترین انسانهای جامعه، فراری دادن بهترین جوانان کشور، به گلوله بستن جوانان معترض در خیابان، به بند کشیدن بستگان جوانان کشته شده توسط شما، حمله به هواپیمای مسافربری و سقوط آن، کشتن کولبران با تیر مستقیم، زندانی کردن فعالان مدنی، میلیتاریزه کردن شهرها برای ایجاد امنیت برای تعداد معدودی حاکمان مستبد، اعدام کودکان، ایجاد نا امنی اقتصادی، اشاعه عمدی ویروس کرونا برای تثبیت نظامتان، و... آقای مزدور دروغگو (نماینده ج.ا. در شورای حقوق بشر سازمان ملل)! شما شاید بتوانی در مجمع سازمان ملل دروغ تحویل آنها بدهید و با خزعبلات از حکومت اهریمنی تان دفاع کنید، اما این اراجیف برای من ایرانی که با پوست و گوشت و استخوانم سم مهلک جمهوری اسلامی را دیده و لمس کرده‌ام، پشیزی ارزش ندارد و آن را شیادی و دروغگویی بزرگ حکومت آخوندی می نامم.