ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی فوری نسرین ستوده شدند

نسرین ستوده در حالی به قرنطینه زندان اوین منتقل شده که حداقل‌ امکانات ساده زیستی نیز در اختیار او قرار ندارد.

به دنبال عدم رسیدگی پزشکی لازم و بازگرداندن نسرین ستوده، وکیل دادگستری و زندانی سیاسی از بیمارستان به زندان اوین، ۱۶ نفر از کارشناسان مستقل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری او شدند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر در بند در زندان اوین

نسرین ستوده، روز دوم مهرماه و در حالی همچنان بر ادامه اعتصاب غذای خود پافشاری داشت، بدون رسیدگی پزشکی کافی از بیمارستان طالقانی تهران به قرنطینه زندان اوین منتقل شد. رضا خندان، همسر این زندانی سیاسی به زمانه گفته بود همسرش در حالی به قرنطینه منتقل شده که حداقل‌ امکانات ساده زیستی نیز در اختیار او قرار ندارد.

کارشناسان مستقل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از بازگردندن این زندانی سیاسی به زندان، خواستار آزادی فوری او برای دستیابی به خدمات درمانی شدند. کارشناسان امضاکننده این بیانیه عبارتند از: جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، ماری لاولر، گزارشگر ویژه وضعیت مدافعین حقوق بشر، لی تومی، الینا اشتاینرت، خوزه گوورا برمودز، سونگ فیل هونگ، ستوندجی آجوی،  کارگروه بازداشت خودسرانه، الیزابت بودریک، ملیسا آپرتی، آلدا فاشیو، مسکرم گست تچان، ایوانا راداکیچ، کارگروه تبعیض علیه زنان و دختران، نیلز ملزر، گزارشگر ویژه شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های بی‌رحمانه، غیر انسانی یا تحقیرآمیز، دیگو گارسیا-سایان، گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلا؛ دوبراوکا سیمونویچ، گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان، کلمنت نیالتسوسی وول، گزارشگر ویژه حق بر تجمعات مسالمت آمیز و تشکل.

در بیانیه این کارشناسان آمده است:

«اینکه مقامات ایران با وجود وضعیت وخیم قلبی خانم ستوده، او را به زندان بازگردانند، جایی که او در معرض شدید خطر ابتلا به کروناست، قابل درک نیست. ما از مسئولان می‌خواهیم که فورا این تصمیم را تغییر بدهند و به او اجازه دهند که خود آزادانه شیوه معالجه‌اش را انتخاب کند.»

این کارشناسان همچنین با «خودسرانه» توصیف کردن حبس این وکیل دادگستری، اعلام کردند: 

«خانم ستوده وکیل مدافع حقوق بشر شناخته شده‌ای است که علی‌رغم آزار مداوم مقامات جمهوری اسلامی در بیش از یک دهه گذشته، شجاعانه به دفاع از حقوق ایرانیان پرداخته است. با وجود زندانی بودن و وضعیت نامناسب سلامتیش، او همچنان از صدایش برای دفاع از حقوق بشر استفاده می‌کند.»

آخرین خبر:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

نسرین ستوده آخرین بار در ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ بازداشت و به زندان منتقل شد.

او در اسفند ماه سال ۹۷ با مجموعا هفت عنوان اتهامی به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. از جمله اتهامات او در دادگاه «تشویق به فساد و فحشا» از طریق بر عهده گرفتن وکالت پرونده «دختران خیابان انقلاب»، «عضویت مؤثر در گروهگ غیرقانونی و ضدامنیتی کانون مدافعان حقوق بشر لگام و شورای ملی صلح»، «ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شد.

کارشناسان مستقل سازمان ملل اما در بیانیه خود تأکید کرده‌اند شواهد حاکی از آن است که حبس کنونی و پیشین نسرین ستوده اقدام تلافی‌جویانه حکومت ایران در برابر فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر این زندانی سیاسی در دفاع از حقوق بشر است.

ستوده، از شامگاه دو‌شنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ با انتشار نامه‌ای ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی، دست به اعتصاب غذا زده که به‌دنبال وخامت سلامتیش، روز ۲۹ شهریور ماه از بند زنان زندان اوین به اورژانس بیمارستان طالقانی در تهران منتقل و به‌مدت پنج روز در این بیمارستان بستری بود.

کارشناسان مستقل سازمان ملل همچنین اعلام کرده‌اند که ستوده در روزهای حضورش در بیمارستان از طرف نیروهای امنیتی به‌شدت تحت کنترل بوده و مأموران از درمانش ممانعت کرده‌اند.

نسرین ستوده پیش‌تر و در شهریور ماه سال ۸۹ هم بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

ستوده در نهایت پس از سپری کردن سه سال حبس در سال ۹۲ آزاد شد.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.