ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منتشر شد: حقوق کارگران در ایران – خبرنامه شماره ۱۴

موضوع‌‌های عمده: سفره کارگران، دارو پیدا نمی‌شود، موج بیکاری، تداوم اعتراضات کارگری، بازنشستگان: حقوق ما را به دلار حساب کنید، اعتصاب کارگران هفت‌تپه و هپکو، اعتصاب فراگیر کارگران قراردادی صنعت نفت، سرکوب فعالیت‌های کارگری، کودکان کار، کولبران، اعدام، اتوبوس کارگران در جاده مرگ

حقوق کارگران در ایران

شماره ۱۴

مرداد و شهریور ۱۳۹۹/ اوت و سپتامبر ۲۰۲۰

مقدمه

این چهاردهمین خبرنامه کارگری زمانه است که هر دو ماه یک بار منتشر می‌شود.

حقوق کارگران در ایران، شماره ۱۴

تمرکز خبرنامه کارگری بر روی این نکات عمده است: امنیت و سلامت در محل کار، انواع تبعیض در حوزه کارگری، مسائل مربوط به کار زنان، کودکان کار، بیکاری، تعویق و یا عدم پرداخت دستمزدها، و نیز موضوع سازماندهی و اعتراضات کارگری.

زمانه به شکل پیگیر اخبار کارگری در ایران را گزارش می‌کند. این دوماهنامه‌ها نظر دارند که یک «تصویر بزرگ» از موضوع حقوق کارگران ایران ارائه کنند. گزارش پیش‌رو رخدادها و روندهایی را در محدوده تقریبی مرداد و شهریور ۱۳۹۹/ اوت و سپتامبر ۲۰۲۰ در برمی‌گیرد. خبرنامه مدعی پوشش کامل همه رخدادها نیست.

ما در اول ماه مه هر سال یک خبرنامه سالانه هم منتشر می‌کنیم که در آن موضوعات عمده در حوزه کارگری در یک بازه یک ساله بررسی می‌شوند. در اول ماه مه امسال خبرنامه سالانه شماره ۲ منتشر شد. خبرنامه ویژه مربوط به مسائل و مبارزات صنفی معلمان را نیز می‌توانید از صفحه حقوق کارگران زمانه دریافت کنید.

آنچه گذشت

در دو ماهی که گذشت، فقر و بیکاری گسترش یافت، اعتراضات کارگری هم.

اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی بخش نفت و انرژی را درنوردید، و کارگران هفت‌تپه و هپکو همچون ماه‌های گذشته در اعتراض به خصوصی‌سازی دست از کار کشیدند.

حباب بازار بورس تهران نیز که اخیراً با حمایت و دخالت دولت رونق گرفته بود، سرانجام ترکید، و در ۱۶ اوت با ریزش ۸۹ هزار واحدی، سقوطی تاریخی را تجربه کرد. سقوط بازار بورس تا ماه سپتامبر ادامه یافت، تا در جریان این طلوع ناپایدار و افول زودرس، اندوخته‌ها و امیدهای بسیاری از خانواده‌ها در ایران به تاراج برود.

ایالات متحده آمریکا پس از ناکامی در تصویب پیش‌نویس تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، در تب و تاب فعال کردن مکانیسم ماشه یا بازگشت خود‌به‌خودی تحریم‌ها، مندرج در توافقنامه برجام، است، آنهم درحالی که پیشتر از این توافقنامه خارج شده است.

همزمان در داروخانه‌های ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، انسولین قلمی کمیاب شده است.

در دوماهی که گذشت، معلمان بارها جلوی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. نمایندگان مجلس اما در رویای تغییر نظام ریاستی به پارلمانی اند، و همزمان با طرح بازتعریف معنای «رجل سیاسی» می‌‌کوشند مسیر نظامیان را به سمت خیابان پاستور بگشایند و هموار کنند.

مصطفی صالحی و نوید افکاری هم سرانجام بی‌اعتنا به خواست و اراده عمومی اعدام شدند. مأموران امنیتی جعفر عظیم‌زاده را پس از مثبت شدن تست کرونای او در فرایندی که شبیه به «آدم‌ربایی» بود از زندان اوین به سلولی انفرادی در زندان رجایی‌شهر بردند.

کرونا همچنان پابه‌پای گسترش فقر می‌تازد و جان می‌گیرد. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران گفته که دیگر تفکیک‌بندی رنگی کرونایی معنایی ندارد: «نارنجی و زرد نداریم، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد.»

در ابتدای ماه سپتامبر، قیمت کره و تخم‌مرغ سربه‌فلک کشید تا نیمرو به یک غذایی اشرافی بدل شود. بازنشستگان بیمه تامین اجتماعی می‌گویند که حقوق‌مان را به دلار حساب کنید. طعنه‌ای در کار نیست. این احتمالاً خواست قلبی اغلب مزدبگیران در ایران است.

در ادامه

  • سفره کارگران آب رفته است
  • دارو پیدا نمی‌شود
  • موج بیکاری ادامه دارد
  • تداوم اعتراضات کارگری
  • بازنشستگان: حقوق ما را به دلار حساب کنید
  • اعتصاب کارگران هفت‌تپه و هپکو   
  • اعتصاب فراگیر کارگران قراردادی صنعت نفت
  • سرکوب فعالیت‌های کارگری
  • جان جعفر عظیم زاده در خطر است
  • بیش از ۴ میلیون دانش‌آموز در خطر محرومیت از تحصیل
  • کودکان کار: روایت‌های هولناک از شاهین‌شهر
  • «برای طناب دارشان دنبال گردن می‌گردند»
  • کولبران: آنان که بار مرگ خود را به دوش می‌کشند
  • اتوبوس کارگران در جاده مرگ

◄ دانلود متن کامل:

در فرمت PDF

در فرمت Epub

نسخه انگلیسی خبرنامه هم به زودی منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

شماره‌های قبلی خبرنامه و مطالب دیگر در این صفحه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.