ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران قره‌باغ، موضوع نشست ویژه سران اتحادیه اروپا

در آستانه برگزاری این اجلاس رئیسان جمهوری فرانسه و روسیه خواستار آتش‌بس و توقف فوری درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان در جنوب قفقاز شدند.

رهبران اتحادیه اروپا در یک اجلاس دو روزه درگیری‌ها در جنوب قفقاز و تنش بین ترکیه و یونان در شرق مدیترانه را به بحث می‌گذارند. در آستانه برگزاری این اجلاس، رئیسان جمهوری فرانسه و روسیه خواستار آتش‌بس و توقف فوری درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه «قره باغ» شدند. در همان حال تعداد کشته‌شدگان در درگیری‌ها در جنوب قفقاز از صد نفر فراتر رفت.

بحران قره‌باغ، موضوع نشست ویژه سران اتحادیه اروپا

کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون، رئیسان جمهوری روسیه و فرانسه شامگاه چهارشنبه ۳۰ سپتامبر/ ۹ مهر در تماس تلفنی با یکدیگر خواهان توقف درگیری‌ها در جنوب قفقاز و برقرای آتش‌بس فوری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان شدند.

بر همین اساس کرملین اعلام کرد که پوتین و مکرون در این تماس تلفنی درباره «همه جوانب» ابتکار همکاری بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در جنوب قفقاز در چارچوب سازمان همکاری و امنیت اروپا در مینسک را به بحث گذاشتند.

بی‌ثباتی در جنوب قفقاز خطوط انتقال نفت و گاز به بازارهای جهانی را به خطر می‌اندازد. پیش از این  آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در گفت‌وگوی تلفنی با رهبران دو کشور خواهان برقراری فوری آتش‌بس شده بود. مرکل نیز گفته بود سازمان همکاری و امنیت اروپا چارچوب مذاکرات را تعیین می‌کند.

همزمان با این تحولات صبح پنجشنبه یکم اکتبر/ ۱۰ مهر اجلاس رهبران اتحادیه اروپا با موضوع درگیری نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ به بحث گذاشته می‌شود. این اجلاس دو روز ادامه دارد.

در همان حال الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان اعلام کرد که کشور او تا عقب‌نشینی کامل ارتش ارمنستان از قره‌باغ عملیات نظامی در منطقه را متوقف نمی‌کند.

روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از ارمنستان خواست که بلافاصله از منطقه قره‌باغ عقب‌نشینی کند. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که هم در درگیری‌ها و هم در گفت‌وگوهای در پیش روی، آنکارا، باکو را تنها نمی‌گذارد.

مقامات ارمنستان، ترکیه را متهم کرده‌اند که با اعزام نیرو از سوریه به منطقه و با کمک‌های تسلیحاتی از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.