ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لبنان و اسرائیل به طور «غیر مستقیم» وارد گفت‌وگو می‌شوند

ارتش لبنان با اعضای هیئت اسرائیلی از طریق مقامات سازمان ملل گفت‌وگو خواهند کرد. موضوع مذاکرات: میدان‌های گازی مدیترانه و خط آبی.

مقامات لبنانی و اسرائیلی بر سر آغاز مذاکرات غیر مستقیم به وساطت ایالات متحده آمریکا و زیر نظر سازمان ملل متحد توافق کردند.

ارتش لبنان با اعضای هیئت اسرائیلی از طریق مقامات سازمان ملل گفت‌وگو خواهند کرد. موضوع مذاکرات: میدان‌های گازی مدیترانه و خط آبی.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس طبق گفته دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه ایالات متحده در امور خاورمیانه،  گفت‌وگوهای دوجانبه اسرائیل و لبنان در شهر مرزی نقورا در مقر نیروهای مدافع صلح سازمان ملل متحد در ۱۴ اکتبر/۲۳ مهر آغاز می‌شود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بامداد جمعه ۲ اکتبر/۱۱ مهر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«حصول توافق [بین دو کشور] ممکن است به امنیت، ثبات و رفاه شهروندان دو کشور کمک کند.»

پمپئو در ادامه این بیانیه یادآوری کرد که توافق بر سر آغاز گفت‌وگوهای غیر مستقیم بین لبنان و اسرائیل حاصل سه سال تلاش دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکاست.

اسرائیل و لبنان روابط دیپلماتیک ندارند و دو کشور عملاً در وضعیت جنگ به سر می‌برند. هر یک مدعی ۸۶۰ کیلومتر مربع (۳۳۰ مایل مربع) از دریای مدیترانه در حوزه انحصاری اقتصادی خود هستند. در پی اکتشافات منابع انرژی در سال‌های اخیر، هر دو طرف خواهان انجام عملیات اکتشافی و توسعه میدان‌های گازی جدید در مدیترانه‌اند. لبنان که با بحران‌ اقتصادی روبروست، در صدد توسعه منابع انرژی دریایی است.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام اسرائیلی می‌نویسد که ظاهراً توافق‌هایی هم در این زمینه از قبل حاصل شده است.

استقبال سازمان ملل از آغاز مذاکرات

مذاکرات غیرمستقیم به این معنا است که مذاکره‌کنندگان ارتش لبنان به طور مستقیم با اعضای هیئت اسرائیلی از طریق مقامات سازمان ملل گفت‌وگو خواهند کرد. یوآل اشتاینیتز ریاست هیأت مذاکره‌کننده اسرائیلی را به عهده دارد. اشتاینیتز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«ما امیدواریم در آینده نزدیک مذاکرات مستقیم را هم آغاز کنیم. هدف ما این است که راهکاری برای محدوده اقتصادی لبنان و اسرائیل به دست بیاوریم که هر دو کشور از منافع آن بهره‌مند شوند.»

دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه ایالات متحده در امور خاورمیانه ریاست نخستین دور مذاکرات غیر مستقیم لبنان و اسرائیل را به عهده دارد. توافق بر سر آب‌های سرزمینی مدیترانه در اولویت قرار دارد.

نیروهای مدافع صلح سازمان ملل (یونیفیل) با انتشار بیانیه‌ای با استقبال از آغاز مذاکرات غیر مستقیم لبنان و اسرائیل اعلام آمادگی کرد که «هر گونه حمایتی که برای این نهاد ممکن است را در اختیار دو جانب قرار دهد».

نیروهای مدافع صلح سازمان ملل در این بیانیه همچنین گفت آماده است با دو طرف در حل مناقشه مربوط به «خط آبی» مرز زمینی نیز همکاری کند. خرداد سال گذشته عبور شبه‌نظامیان حزب‌الله از «خط آبی» در مرز اسرائیل با لبنان سبب تبادل آتش بین طرفین شد. این نخستین درگیری نظامی بین طرفین بعد از یک سال بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از طریق سخنگوی خود از آغاز مذاکرات غیر مستقیم لبنان و اسرائیل استقبال کرد:

«سازمان ملل از طریق نمایندگانش با حمایت کامل از این گفت‌وگوها تلاش می‌کند در چارچوب مأموریتی که به عهده دارد به حصول توافق بین طرفین کمک کند.»

ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۱۰ تاکنون برای آغاز گفت‌وگوهای لبنان و اسرائیل تلاش‌های دیپلماتیک را آغاز کردند. نبیل بری، رئیس پارلمان لبنان پنجشنبه گذشته آغاز این گفت‌وگوها را تأیید کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.