ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه اروپا چندین مقام دولتی بلاروس را تحریم کرد

اتحادیه اروپا پیش از این گفته بود نتیجه انتخابات بلاروس را به‌رسمیت نمی‌شناسد. اکنون سران اروپا تصمیم به تحریم ۴۰ مقام بلاروس گرفته‌اند. نام لوکاشنکو در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا دیده نمی‌شود.

در پی بحران سیاسی در بلاروس و اعتراضات علیه دولت این کشور، سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از ساعت‌ها گفت‌وگو، با تحریم بلاروس موافقت کردند.

مقر اتحادیه اروپا در بروکسل (عکس: آرشیو)

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بامداد جمعه ۲ اکتبر / ۱۱ مهر پس از هفت ساعت بحث و گفت‌وگو ۴۰ مقام بلاروس را به سبب برخورد خشونت‌آمیز با معترضان و دستکاری در نتیجه انتخابات تحریم کردند. علیه این افراد ممنوعیت مسافرتی و توقیف اموال اعمال شد.

این تحریم‌ها به دنبال اعتراضات مخالفان الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در هفته‌های اخیر انجام شد. مخالفان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت / ۱۹ مرداد در این کشور را تقلب می‌داند و آن را قبول ندارد. لوکاشنکو در این انتخابات ۸۰ درصد آرا را به‌دست آورد.از آن زمان، ده‌ها هزار نفر از شهروندان بلاروس هر آخر هفته تظاهرات می‌کنند، هزاران نفر دستگیر شده‌اند و تقریباً همه رهبران اصلی مخالفان بازداشت، تبعید یا مجبور به فرار از کشور شده‌اند.

اتحادیه اروپا پیش از این گفته بود نتیجه انتخابات بلاروس را به‌رسمیت نمی‌شناسد. با این حال در میان ۴۰ مقام تحریم‌شده بلاروس نام الکساندر لوکاشنکو دیده نمی‌شود.

اکثر کشورهای اتحادیه اروپا با تحریم بلاروس موافق بودند. قبرس می‌خواست ابتدا به مناقشه شرق مدیترانه و حفاری‌های ترکیه رسیدگی و علیه آنکارا بیانیه‌ای صادر شود. اجلاس اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تهدید به تحریم ترکیه را حفظ و در ماه دسامبر دوباره آن را بررسی کند. بدین ترتیب با جلب رضایت قبرس راه برای تحریم مقام‌های بلاروس باز شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از آن‌که با مخالفت قبرس اعمال تحریم‌ها علیه مقامات بلاروس پیش نرفت گفت اعتبار اتحادیه اروپا در معرض خطر است.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از موافقت با تحریم‌ها اعلام کرد که اقدامات علیه بلاروس باید بلافاصله اجرا شوند.

اتحادیه اروپا پیش از این خشونت‌های روی‌داده در جریان اعتراضات مخالفان لوکاشنکو را محکوم کرده و هشدار داده بود که افراد دخیل در تقلب انتخاباتی و سرکوب‌ها را «سریعاً» تحریم می‌کند.

اپوزیسیون بلاروس خواستار این تحریم‌ها شده بودند. سوتلانا تیخانوفسکا، از رهبران اپوزیسیون و رقیب لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری که در لیتوانی به‌سر می‌برد، روز گذشته (پنج‌شنبه) گفت حمایت اتحادیه اروپا می‌تواند کمک زیادی به مخالفان بکند.

الکساندر لوکاشنکو بارها از «دخالت کشورهای خارجی در مسائل داخلی بلاروس» انتقاد کرده است. روسیه در این بحران از دولت لوکاشنکو حمایت می‌کند و به‌تازگی ۱,۵ میلیارد دلار به آن کمک کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.