ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غنی: کرونا رشد اقتصادی افغانستان را حدود ۳۰ درصد کاهش داد

رئیس جمهوری افغانستان در نشستی درباره مبارزه با ویروس کرونا از برنامه‌های دولت برای جلوگیری از فقر سخن گفت. مخالفان می‌گویند اقدامات دولت ناکافی است.

محمداشرف غنی اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا رشد اقتصادی افغانستان را نزدیک به ۳۰ درصد کاهش داده و دولت برای جلوگیری از فقر ناشی از بحران کرونا دست به اقداماتی زده است. مخالفان این اقدامات را کافی نمی‌دانند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان (عکس: آرشیو)

محمداشرف غنی، رئیس‌ جمهوری افغانستان در نشستی که با حضور شماری از رئیسان جمهوری و معاون دبیرکل سازمان ملل در مجمع عمومی این سازمان درباره مبارزه با ویروس جدید کرونا برگزار شده بود گفت:

«شیوع ویروس کرونا رشد اقتصادی افغانستان را نزدیک به ۳۰ درصد کاهش داده است.»

اشرف غنی که به‌شکل ویدئویی در این نشست سخنرانی می‌کرد شیوع ویروس کوویدـ۱۹ را یک رویداد غیرمترقبه خواند که به‌گفته او ضربه اقتصادی شدیدی بر افغانستان و کشورهای منطقه وارد کرده است.

غنی گفت دولت افغانستان برای جلب کمک‌های بین‌المللی به منظور مبارزه با کوویدـ۱۹ و باز نگه‌داشتن مرزهای کشور، با همکاری بخش خصوصی، تلاش کرد تا بهای مواد غذایی بیش از حد افزایش نیابد و برای جلوگیری از فقر در این دوران، برنامه توزیع نان خشک و غذا را به‌اجرا گذاشت.

نذیر کبیری، کارشناس اقتصادی افغانستان، برنامه‌های دولت مانند توزیع نان خشک و غذا را اقدامی خوب اما ناکافی می‌داند.

نذیر کبیری برخلاف اشرف غنی می‌گوید دولت برای مبارزه با فقر با بخش خصوصی هیچ‌گونه همکاری نمی‌کند. او می‌گوید، دولت به جای برنامه‌هایی مانند توزیع گندم و توزیع نان خشک به نیازمندان که به‌لحاظ تدارکاتی گران تمام می‌شود و زمینه‌های فساد در آن بیش از اندازه وجود دارد باید با بالا بردن دستمزد کارمندان دولتی، خانواده کشته‌شدگان و معلولان و پرداخت پول به حساب‌های بانکی آن‌ها، با فقر برخاسته از شیوع کوویدـ۱۹ مبارزه می‌کرد.

وزارت اقتصاد افغانستان پیش از این اعلام کرده بود که سرپرست‌های حدود ۵۹ درصد جمعیت افغانستان شغل‌های آسیب‌پذیر دارند که از این میان، ۷۰۰ هزار نفر از طریق کار روزانه امرار معاش می‌کنند و ۵۰۰ هزار نفر از این افراد به اندازه‌‌ای فقیرند که از پس تأمین مخارج روزمره خانواده‌های خود برنمی‌آیند.

بانک جهانی نیز در گزارشی پیش‌بینی کرده بود که میزان جمعیت زیر خط فقر در افغانستان در سال جاری در اثر همه‌‌گیری ویروس کرونا به ۷۲ درصد افزایش می‌یابد.

اشرف غنی در نشست سازمان ملل افزود تلفات مردم افغانستان بر اثر شیوع ویروس کوویدـ۱۹ نسبت به بسیاری از کشورهای جهان کم‌تر بوده است.

او همچنین تاکید کرد که بخش‌های عرضه خدمات بهداشتی چند برابر تقویت شده‌است.

براساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت افغانستان شمار مبتلایان به ویروس کوویدـ۱۹ در این کشور به ۳۹ هزار و ۲۸۵ نفر افزایش یافته و شمار فوتی‌های ناشی از این بیماری به یک‌هزار و ۴۵۸ نفر رسیده است.

با این حال گفته می‌شود که آمار وزارت بهداشت افغانستان بازتاب دهنده وضعیت شیوع کوویدـ۱۹ در این نیست و آمار واقعی بیشتر از آن چیزی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.