ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهران در وضعیت «فاجعه»؛ «توان کادر درمان رو به اتمام است»

ویروس جدید کرونا در یک شبانه‌روز جان ۱۳۶ نفر را در تهران گرفت. مسئولان شورای شهر خواهان تمدید تعطیلی تهران شدند. مشاور وزیر بهداشت می‌گوید توان بیمارستان‌ها و کادر درمان «رو به اتمام است».

ویروس جدید کرونا در یک شبانه‌روز جان ۱۳۶ نفر را در تهران گرفت. مسئولان شورای شهر خواهان تمدید تعطیلی یک هفته‌ای در تهران شدند. رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری بازگشایی مدارس، تجمعات محرم و مسافرت‌ها را دلایل بحرانی‌شدن همه‌گیری کرونا در ایران دانست و گفت: ایران هنوز با موج اول کرونا درگیر است. مشاور وزیر بهداشت می‌گوید توان بیمارستان‌ها و کادر درمان «رو به اتمام است». استان‌های مختلف ایران هم با «جان‌گرفتن» شیوع کرونا مواجه‌اند و برخی از محدودیت‌ها را در «شهرهای قرمز» بازگردانده‌اند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

وزارت بهداشت یکشنبه ۱۳ مهر از ابتلای ۳هزار و ۶۵۳ نفر به ویروس جدید کرونا و مرگ ۲۱۱ بیمار کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. مطابق با آمارهای رسمی ایران تاکنون ابتلای ۴۷۱ هزار و ۷۷۲ نفر به ویروس کرونا و مرگ ۲۶هزار و ۹۵۷ بیمار را ثبت کرده است.

با تداوم وضعیت قرمز قرمز و هشدار در ۳۰ استان ایران، تهران به عنوان پرتراکم‌ترین استان کشور با بحران روند صعودی ابتلا و مرگ و میر بیماران روبه‌روست. پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری یکشنبه ۱۳ مهر تعداد بیماران کووید-۱۹ در بیمارستان‌های تهران را بالغ بر ۵ هزار نفر اعلام کرد. طبرسی در گفت‌وگو با روزنامه همشهری این وضعیت را «فاجعه» خواند و گفت:

 «وجود ۵هزار بیمار بستری کرونایی در بیمارستان‌های تنها یک شهر به‌معنای فاجعه است. در روزهای آینده باید شاهد شنیدن خبر فوت تعداد بسیار زیادی از این تعداد بستری شده باشیم. ممکن است فوت شوندگان روزانه چند برابر شود. این وضعیت قابل‌قبول نیست و نشان‌دهنده این است که ما دوره اوج بیماری را در پایتخت می‌گذرانیم.»

معاون بیمارستان مسیح دانشوری از تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌ها خبر داد و گفت:  

«جایی برای بستری بیماران جدید نیست، همانگونه که اعلام شده در حال حاضر ۱۰۵ بیمارستان در تهران نسبت به بستری بیماران کرونایی اقدام کرده‌اند ولی همچنان ظرفیت‌ها تکمیل است»

طبرسی، «بی‌توجهی مسئولان به توصیه‌ها و هشدارهای داده شده به آنها برای اتخاذ سیاست‌های مناسب مدیریت در حوزه کنترل بیماری کرونا» را مسبب وضعیت کنونی تهران خواند و گفت: «تصمیم‌گیرندگان بالادستی» به جای «توصیه و موعظه مداوم» باید اقدام قاطعی برای کاهش شیب ابتلا انجام دهند. او اضافه کرد تهران برای کنترل شیوع کرونا «حداقل» به یک ماه محدودیت و کنترل ترددهای شهری و بین‌شهری و به حداقل رساندن آن‌ها نیاز دارد.

فوت ۱۳۶ بیمار در یک شبانه‌روز و درخواست اعمال تعطیلی «کامل» در تهران

ستاد مقابله با کرونا اما تاکنون بر سر تعطیلی یک هفته‌ای در تهران توافق کرده است و  بنا بر گزارش‌ها در این تعطیلی، دورکاری اداره‌ها و سازمان‌های دولتی گنجانده نشده است.

حمیدرضا گودرزی، معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران یکشنبه از ابلاغ جزئیات محدودیت‌های یک هفته‌ای در استان تهران خبر داد که در هفته جاری از ۱۲ تا ۱۸ مهر اعمال خواهند شد. به گفته او این محدودیت‌ها تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی را در بر می‌گیرد. به علاوه برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پر برخورد ازجمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ وحش و شهر بازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی ممنوع اعلام شده و بر برگزار نشدن نماز جمعه تاکید شده است.

ناهید خدا کرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز خواستار تمدید محدودیت‌های تهران برای یک هفته دیگر شد. خداکرمی یکشنبه ۱۳ مهر  در جلسه شورای شهر تهران گفت:

«با چند اپیدمیولوژیست صحبت کردم و آنها معتقدند که تعطیلات یک هفته ای فقط فراز و فرود در سیر اپیدمی ایجاد می کند. اگر نتوانیم این محدودیت ها را درست کنترل کنیم بعد از آن باز هم شاهد اوج بیماری خواهیم بود و باید به مسئولان گفت که اگر نمی‌توانند کار و تصمیم بهتری داشته باشید، همان اپیدمی گله ای را دنبال کنید».

او به رکورد مرگبار کووید-۱۹ در بیمارستان‌های تهران اشاره کرد و گفت:‌

«روز گذشته ۱۳۶ تهرانی بر اثر کرونا فوت کرده اند که از زمان شیوع این بیماری تاکنون بالاترین میزان مرگ و میر است. این در حالی است که روز گذشته بر اساس آمار وزارت بهداشت کرونا در کل کشور ۱۷۹ قربانی گرفته؛ یعنی ۷۶ درصد قربانیان متعلق به تهران بوده.»

خداکرمی در ادامه گفت: اگر مسافرت ها محدود نشود ویروس دوباره از تهران به سمت نقاط پاک کشور حرکت خواهد کرد. «درست است که احیای اقتصادی مهم است اما جان مردم مهمتر است».

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در جلسه شورای شهر خواستار تمدید تعطیلی «کامل» در تهران شد و گفت:

«باید تعطیلی دو هفته‌ای به صورت کامل برای تهران درنظر بگیریم و این می‌تواند خیلی موثر باشد و زنجیره بیماری را کاملا از بین ببرد. معمولا می‌گویند تعطیلات یک هفته‌ای جواب نمی‌دهد چرا که زنجیره کرونا دو هفته است و قرنطینه نیز دو هفته‌ای است. من متوجه نشدم که چرا جناب آقای زالی یک هفته درخواست برای کم کردن فعالیت‌ها اعلام کردند و حالا که درخواست کردند خواهش می‌کنیم آنرا دو هفته‌ای کنند تا مشکل عمیق‌تر حل شود».

«ایران از موج اول کرونا خارج نشده»

در شرایطی که بسیاری از مسئولان از موج سوم شیوع کرونا در ایران خبر می‌دهند و رعایت نکردن فاصله‌گذاری فیزیکی و پوشیدن ماسک را دلیل بروز این موج عنوان می‌کنند، علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: بازگشایی مدارس، برگزاری مراسم محرم و مسافرت‌ها موجب تراکم و تکثیر ویروس کرونا و ایجاد وضعیت قرمز در ایران شده و باید از تجمع مردم جلوگیری شود. ناجی گفت: ایران هرگز نتوانسته موج اول شیوع ویروس کرونا را کنترل کند و به اعتقاد او این موج همچنان ادامه دارد و نمی‌توان از موج‌ دوم و سوم سخن گفت.

در رابطه با بازگشایی مدارس اما محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته:‌ «گزارش هایی که تاکنون در آموزش و پرورش دریافت کردیم هیچ کدام نشان دهنده این نیست که بازگشایی مدارس تحت شرایطی که ما آن را بازگشایی کردیم و حضور دانش آموزان اختیاری است، اثر تعیین کننده ای در شیوع کرونا داشته باشد اما مرجع تشخیص نهایی متخصصان هستند». او اعلام کرد: مسئله تعطیلی مدارس کاملاً به نظر ستاد ملی کرونا واگذار شده است.

سیر صعودی ابتلا به ویروس کرونا فشاری طاقت فرسا را بر نظام پزشکی ایران وارد آورده است. قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت پیشتر گفته بود تنها در پایتخت روزانه ۵۰۰ نفر به خاطر ابتلا به کووید-۱۹ روانه بیمارستان می‌شوند. علاوه بر تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها، نظام درمانی ایران با کمبود تجهیزات پزشکی و دارو و همچنین فرسودگی شدید کادر درمان روبه‌روست.

محمد آسایی اردکانی، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور بهداشت یکشنبه اعلام کرد:

«توان و ظرفیت بیمارستان‌ها و کادر درمان برای مراقبت از مبتلایان کووید۱۹ محدود و رو به اتمام است، در این شرایط باید محدودیت‌ها و کمپین «در خانه بمانیم» اجرا شود و احتمالا ستاد ملی کرونا چنین تصمیماتی را در دستور کار دارد.»

او در مصاحبه با ایرنا بدون اشاره مستقیم به مراسم محرم گفت:

« تعطیلات، مسافرتها و تجمع هایی که در یک ماه گذشته در کشور داشتیم عامل مهم افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر بیماری کووید۱۹ در کشور است که آمارها را در اکثر استانهای کشور بالا برد و تعداد زیادی از مردم و از جمله معلمان و دانش آموزان از بین رفتند»

افزایش شمار قربانیان کرونا در استان‌ها و بازگشت نسبی محدودیت‌ها

علاوه بر تهران برخی دیگر از استان‌ها، به‌ویژه استان‌های همجوار تهران نیز به خاطر تداوم وضعیت قرمز و بحران شیوع کووید-۱۹ محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند.

علی آقازاده، استاندار استان مرکزی یکشنبه محدویت‌های یک‌هفته‌ای در این استان را اعلام کرد و گفت:‌ شمار فوتی‌ها و مبتلایان به ویروس کرونا در این استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز نسبت به بحرانی شدن وضعیت این استان هشدار داد و گفت: ضریب انتقال کرونا در استان مرکزی یک و هفت صدم درصد افزایش داشته و اکنون از ۳۵۶ بیمار بستری در مراکر درمانی استان ۵۶ بیمار بدحال‌اند روزهای بحرانی را می‌گذرانند.

براساس گزارش‌ها تاکنون بالغ بر ۱۵هزار و ۱۸۳ نفر در استان مرکزی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵۴۴ بیمار جان خود را از دست داده‌اند.

در زنجان نیز ستاد مقابله با کرونای این استان دستور به تعطیلی یک هفته‌ای داد. حسن مظفری، مدیرکل پدافند غیرعامل این استان یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت:

«برای جلوگیری از ادامه‌دار بودن روند قرمز شهرستان‌های استان زنجان ناچار شدیم محدودیت‌های یک هفته‌ای را در شهرهای قرمز استان زنجان اجرا کنیم.»

محمد فتحی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز یکشنبه اعلام کرد در۲۴ ساعت گذشته ۹۲ بیمار با علائم کووید-۱۹ و با حال وخیم در مراکز درمانی بستری شده و ۱۴ نفر در این استان جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. رقمی که به گفته او به روز جمعه گذشته دو برابر شده است.

در کرمانشاه نیز مهدی محمدی، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکشنبه تعداد بیماران بستری را ۵۰۸ نفر اعلام کرد و گفت تنها در شبانه‌روز گذشته ۴۰ بیمار کووید-۱۹ بستری شده‌اند. به تایید ویروس کرونا تاکنون در استان کرمانشاه ۱۵ هزار و ۱۴۶ نفر را مبتلا کرده و جان ۶۳۶ نفر را که بیشتر آن‌ها ساکنان کرمانشاه بوده‌اند، گرفته است.

برخی دیگر از استان‌ها از جمله کردستان، قم و خوزستان نیز در روزهای گذشته و با توجه به افزایش ارقام مبتلایان و قربانیان کووید-۱۹ به اعمال دوباره محدودیت‌ها دست زده‌اند.

در همین زمینه:‌

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.