ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در درگیری‌ در بین‌الحرمین ده‌ها نفر مجروح شدند

در مراسم اربعین، در درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی بیش از ۵۰ نفر مجروح شدند. در عراق دور تازه‌ای از اعتراضات اکتبر در راه است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در بین‌الحرمین گروهی از زائران جنوب عراق تصاویری از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر این کشور به دست گرفته بودند و در همان حال شعارهایی علیه دولت عراق سر داده بودند که نیروهای شبه‌نظامی که محافظت از حر‌م‌های حسین و عباس را به عهده دارند وارد عمل شدند. آن‌ها در تلاش بودند که معترضان را از سایر زائران اربعین جدا کنند. بر همین اساس نیروهای پلیس هم به محل اعزام شدند. نیروهای پلیس با باتوم با معترضان مقابله کردند.

شماری از نیروهای امنیتی عراق (عکس: آرشیو)

به گفته دو مقام امنیتی که آسوشیتدپرس نام آن‌ها را فاش نکرده، دست‌کم ۵۰ نفر در این درگیری‌ها زخمی شدند.  دست‌کم ۳۰ تن از مجروحان از معترضان و باقی از زائران اربعین بودند.

از یکم اکتبر، همزمان با آغاز سالگرد اعتراضات عراق، تظاهرات در این کشور مجددا از سر گرفته شده است. سال گذشته در همین ایام معترضان در جنوب عراق و در بغداد و در سایر شهرهای عراق در اعتراض به فساد دستگاه اداری و فقدان خدمات اجتماعی کافی و با خواست برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام به خیابان‌ها آمده بودند. بیش از ۵۰۰ نفر از معترضان در تیراندازی‌هایی که منشأ آن مشخص نشد، یا در اثر اصابت گاز اشک‌آور جان خود را از دست دادند.

معترضان عراقی برای دولت مصطفی الکاظمی تا ۲۵ اکتبر ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند که اصلاحات لازم را اعمال کند. آسوشیتدپرس می‌نویسد با نزدیک شدن مهلتی که معترضان برای دولت عراق تعیین کرده‌اند درگیری اربعین در بین‌الاحرمین نمایانگر افزایش سطح تنش در این کشور است.

هر سال در مراسم اربعین هزاران نفر از زائران ایرانی هم از ایران به کربلا می‌رفتند. اما با بالا گرفتن همه‌گیری ویروس کرونا در دو کشور، دولت عراق گذرگاهای مرزی ایران و عراق را بست و راهپیایی اربعین برگزار نشد.

هفته گذشته آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق در دیدار و گفت‌وگو با جنین هنیس پلاسخارت، نماینده دبیرکل سازمان ملل خواهان نظارت بین‌المللی بر انتخابات پارلمانی عراق شده بود. حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در مؤسسه کیهان که معمولاً نظرات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را در سرمقاله‌هایش بازتاب می‌دهد، در یادداشتی از درخواست آیت‌الله سیستانی انتقاد کرده بود.

نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق و رهبر ائتلاف قانون و مهم‌ترین متحد ایران در آن کشور با انتشار بیانیه‌ای سرمقاله کیهان را توهین به مرجعیت و توهین به همه مردم عراق دانست. حسین شریعتمداری سپس در مقاله دیگری رسماً از سیستانی پورش خواست و اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس نیز سخنانی در دلجویی از سیستانی ایراد کرد. با این‌حال در این مجادلات، اختلاف نظر بین خامنه‌ای و سیستانی بر سر نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی عراق آشکار شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.