ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یگان ویژه به سوگواران شجریان حمله کرد

شمار زیادی از سوگواران شجریان در برابر بیمارستان جم گرد آمدند. شعارهای مردم سیاسی شد و در نهایت نیروهای یگان ویژه به سوگواران او حمله کردند.

محمدرضا شجریان، استاد آواز و موسیقی سنتی ایران پنج‌شنبه ۱۷ مهر در بیمارستان جم تهران درگذشت. شمار زیادی از سوگواران او در برابر بیمارستان گرد آمدند. شعارهای مردم سیاسی شد و در نهایت نیروهای یگان ویژه به سوگواران شجریان حمله کردند.

حضور مأموران پلیس در برابر بیمارستان جم پس از درگذشت محمدرضا شجریان ــ عکس: شبکه‌های اجتماعی

ویدئوهای به‌اشتراک‌ گذاشته‌شده از تجمع سوگواران شجریان در برابر بیمارستان جم نشان می‌دهد که یگان ویژه نیروی انتظامی به مردم حمله می‌کنند.

گزارش‌ها از زد و خورد در نزدیکی بیمارستان جم و سرداده شدن شعار «مرگ بر دیکتاتور» خبر می‌دهند. شبکه خبری «یورو نیوز» ابتدا خبر درگیری‌ها را بازتاب داد.

ویدئوهای بازنشرشده زیر صحنه‌هایی از حمله نیروهای امنیتی به مردم را به تصویر می‌کشد:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در ویدئوی زیر که با شرح «لحظاتی پیش از حمله یگان ویژه» منتشر شده است، شعار «مرگ بر دیکتاتور» به گوش می‌رسد:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پس از انتشار خبر درگذشت محمدرضا شجریان،‌ دوستداران او به سرعت در برابر بیمارستان جم گرد آمدند. شعارهای سرداده‌شده نیز به سرعت سیاسی شد.

بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، سوگواران شجریان در برابر بیمارستان ترانه معروف «مرغ سحر» را جمعاً خواندند و سپس علیه صداوسیمای جمهوری اسلامی که شجریان را ممنوع‌الصدا کرده بود، شعار دادند: «ننگ ما، ننگ ما، صداوسیمای ما».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پس از حمایت محمدرضا شجریان از جنبش سبز، پخش تصویر او از تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی ممنوع شد. پس از مرگ برجسته‌ترین استاد آواز و موسیقی سنتی ایران، اما اکنون شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی در حال پخش صدا و تصویر او هستند.

مردم معترض همچنین در خیابان‌های منتهی به بیمارستان جم شعار سر دادند که «دیکتاتور بمیرد / شجر هرگز نمیرد»:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

محمدرضا شجریان در ۸۰ سالگی و پس از یک دوره بیماری طولانی درگذشت.

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد در حساب اینستاگرامی خود تأیید کرد که استاد آواز سنتی ایران در مشهد در «توس» در آرامگاه فردوسی و در کنار کسانی همچون مهدی اخوان ثالث، شاعر نامدار معاصر به خاک سپرده خواهد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    حکومت طالیبانی عجم تباران و عجم زاده گان وعجم پرستان وضدایرانی خامنه ای و شرکآئ باردیگر بدرستی ماهیت وحشیانه واستبداد وخفقان آوری مذهبی اش را همچون طالیبان افغانستان نشان داد که نه مردم ونه تمدن و نه فرهنگ ونه احترام به رفته گان ایرانی را می شناسد ونه حتی سوگورری برای هنرمندی ...درافغانستان هم بدفعات طالیبان به سوگوران حمله برده است و حتی جمعی را کشته است....باتمامی سوگواری ها هنرمندان و سیاسیون مردمی چنین کردند ...ستاربهشتی ...نداآقاسلطان ...نوید افکاری ...و ده ها و صدها دیگر...حالا نوبت به مرحوم استاد شجریان رسیده است...ایرانی ها نباید برای ایرانی سوگواری وعزداری کنند بله اسلام وصاحب اسلام اجازه نمی دهد..ولی برای سقط شدن جنایتکاری همچون قاسم سلیمانی چنین وچنا ن می کند...واقعا" تا چه حد و اندازی فهم وشعور وجدان افرادی همچون پاسداران وبسیجی ومزدوران درقبال پول خریداری شده باشد که خودشان را جدا ازاکثریت مردم میدانند...طالیبان طالیبان است و اعمالشان درافغانستان و ایران وعراق و سوریه ولبنان وحتی نیجریه و سودان برمردمان این کشورها شناخته شده است ..

  • علی

    شجریان تنها هنرمند داخلی بود که در مقابل رژیم سر تعظیم فرود نیاورد و همراه مردم موند و موندگار شد . اون یکی مثلا هنرمندها برای اینکه درآمدهای میلیاردی که بابت قرارد تو فیلمای مزخرف میگیرن و از دست ندن همه زبون به دهن گرفتن و ساکت شدن . مجید مجیدی که سنگ موسوی رو به سینه میزد و حتی فیلم تبلیغات انتخاباتی موسوی و هم کارگردانی کرد وقتی دید باد سمتش عوض شده فورا پرید تو بغل بیت رهبری و یه فیلمنامه در پیت درمورد پیامبر نوشت و میلیون ها دلار هم بودجه بابتش گرفت و خورد . شجریان ها میمانند و نان به نرخ روز خورها و مفت خورها میروند .

  • شجر به ابدیت پیوست!

    "زبان آتش" که با نام "تفنگت را زمین بگذار" معروف شد, نام تک آهنگی در آواز دشتی با شعری از فریدون مشیری و تنظیم مجید درخشانی است که به گفته محمد رضا شجریان در مصاحبه با بی‌بی‌سی، در واکنش به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و در حمایت از معترضین خوانده شده‌است. تفنگت را زمین بگذار که من بیزارم از دیدار این خونبارِ ناهنجار تفنگِ دست تو یعنی زبان آتش و آهن من اما پیش این اهریمنی ابزار بنیان‌کن ندارم جز زبانِ دل، دلی لبریزِ از مهر تو ای با دوستی دشمن زبان آتش و آهن زبان خشم و خونریزیست زبان قهر چنگیزیست بیا، بنشین، بگو، بشنو سخن، شاید فروغ آدمیت راه در قلب تو بگشاید برادر گر که می‌خوانی مرا، بنشین برادروار تفنگت را زمین بگذار تفنگت را زمین بگذار تا از جسم تو این دیو انسان‌کش برون آید تو از آیین انسانی چه می‌دانی؟ اگر جان را خدا داده ست چرا باید تو بستانی؟ چرا باید که با یک لحظه غفلت، این برادر را به خاک و خون بغلتانی؟ گرفتم در همه احوال حق گویی و حق جویی و حق با توست ولی حق را برادر جان، به زور این زبان‌نافهم آتش‌بار نباید جست! اگر این بار شد وجدان خواب‌آلوده‌ات بیدار، تفنگت را زمین بگذار!

  • پرویز

    آهنگ "رزم مشترک" که به نام "همراه شو عزیز" معروف شده است, یکی دیگر از آثاری بود که با اجرای استاد شجریان جاودانه شده است. این شعر تقدیم میشود به خاطرهء جاودانی شجر, مردم ایران و تمام بازداشت شدگان امشب در تهران و دیگر نقاط ایران همراه شو عزیز، همراه شو عزیز تنها نمان به درد، کاین درد مشترک هرگز جدا جدا، درمان نمی‌شود دشوار زندگی، هرگز برای ما دشوار زندگی، هرگز برای ما بی رزم مشترک، آسان نمی‌شود تنها نمان به درد، همراه شو عزیز همرا شو، همراه شو همراه شو عزیز همراه شو عزیز تنها نمان به درد، کاین درد مشترک هرگز جدا جدا، درمان نمی‌شود دشوار زندگی، هرگز برای ما دشوار زندگی، هرگز برای ما بی رزم مشترک، آسان نمی‌شود

  • مسعود

    با مرگ استاد شجریان زمین زیر حکومت داغ شد تهران در سوگ استاد شجریان خروشید پاسداران حکومت اسلامی حافظ سرمایه و فرهنگ ستیز را تاب مقاومت نیست. گوهری از جنس مردم ایران کە دیکتاتوری علی خامنەای را برنتابید و شعار مرگ بر دیکتاتور سر داد. شجریان تا ابد نامت جاودان خواهد ماند استاد هنر ایران‌زمین اما جا دارد در اینجا بە سلبریتی‌های رژیمی بگوییم شما بمیرید ملت تف هم نثارتان نخواهد کرد اما برای استاد شجریان بە معنای واقعی استاد، مردم تجمع کردند و شعار دیکتاتور می میرد شجریان نمی میرد سردادند. همچین شعار ننگ ما صداوسیمای ما سردادند اگر شجریان عشق مردم نیست پس چرا جانباختن او منجر بە فریاد بر علیە دیکتاتور زمان خامنەای خائن فاسد شدە این پاسخی محکم بە ممنوع التصویر کردن استاد توسط حکومت فاسد بود.

  • نقی

    با حمله به معترضین دامنه اعتراضات گسترده گردید و هم اکنون معترضین با شعار آبان ادامه دارد اکثر میادین ها را به محل تجمع و اعتراض تبدیل کرده اند ۔ گفتنی است اینترنت برخی از مناطق تهران به دنبال اعتراضات نیز قطع شده است ۔

  • تجمع اعتراضی در شهرهای دیگر:

    تجمع اعتراضی در شهرهای دیگر: گزارش‌هایی از تجمع اعتراضی در شهرهای شیراز‌ و کرمانشاه نیز منتشر شده است.

  • حداقل بیش از 50 نفر در تهران بازداشت شده اند

    حداقل بیش از 50 نفر در تهران بازداشت شده اند ▪️اردوی کار: از تهران گزارش می رسد که نیروهای سرکوبکر امنیتی و انتظامی شمار زیادی از سوگواران و عزاداران #محمدرضا_شجریان را دستگیر کرده اند. شاهدان عینی می گویند که نیروهای انتظامی و لباس شخصی حداقل بیش از 50 نفر را در خیابان مطهری با ضرب و شتم شدید دستگیر کرده اند.

  • امیر

    گرامی باد یاد و نامِ محمدرضا شجریان که صدای‌اش را به صدای حاکمان گره نزد. شب‌نورد آهنگ‌ساز: محمدرضا لطفی ترانه‌سرا: اصلان اصلانیان خواننده: محمدرضا شجریان درباره‌‌ی قطعه‌ی شب‌نورد: در سال ۱۳۵۰ امیرپرویز پویان، از بنیان‌گذاران سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران، پس از آن‌که در محاصرهٔ نیروهای ساواک قرار گرفت، دست به خودکشی زد. اصلان اصلانیان شاعر و فعال سیاسی چپگرا که با امیرپرویز پویان دوست بود، به یادش شعری با عنوان «شب‌نورد» سرود. در بحبوحهٔ انقلاب ۱۳۵۷ ایران، منزل مسکونی محمدرضا لطفی در محلهٔ امیرآباد تهران، در کنار بیمارستان هزار تختخوابی و نزدیک به میدان ۲۴ اسفند (میدان انقلاب)، کانون تظاهرات ضد حکومتی بود. در یکی از شب‌های بهمن ۱۳۵۷ محمدرضا لطفی که با لباس آغشته به خون، خسته و پریشان به خانه بازمی‌گشت، در جستجوی شعری بود تا مناسب حال و هوای آن زمان باشد. او شعر «شب‌نورد» را یافت و همان شب ساز سه‌تار را برداشت و در آواز دشتی، موسیقی این تصنیف را ساخت. او خوانندگی این اثر را به محمدرضا شجریان پیشنهاد داد. پس از چند روز موسیقی این تصنیف، شبانه و به صورت مخفیانه در زیرزمین خانهٔ مسکونی محمدرضا لطفی توسط برخی از نوازندگان گروه شیدا ضبط شد و پس از آن در استودیو بل، به خوانندگی محمدرضا شجریان به اتمام رسید. بخشی از ترانه: شب است و چهره‌ی میهن سیاهه نشستن در سیاهی‌ها گناهه تفنگم را بده تا ره بجویم که هرکه عاشقه پایش به راهه برادر بیقراره، برادر شعله واره، برادر دشت سینه اش لاله زاره شب و دریای خوف انگیز و طوفان من و اندیشه های پاک پویان برایم خلعت و خنجر بیاور که خون می بارد از دلهای سوزان

  • Behzad

    درگذشت استاد شجریان رو خدمت تمام دوست‌دارانش تسلیت میگم.

  • حجت

    خاک تو سر آن پلیسی که بجای دفاع از مردم، تبدیل به ابزار سرکوب و حامی دیکتاتور شود! در تمام دنیا پلیس ایران جزو معدود پلیسهای کشورهای جهان است که شرف خود را به دیکتاتور فروخته و نان خودفروشی به بچه‌های خود می‌دهد. تف به این بی شرفان خود فروش!