ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیکر محمدرضا شجریان به مشهد منتقل شد

پیکر «خسرو آواز ایران» در مراسمی در تهران با حضور گروه کثیری از مردم، خانواده او و اهالی موسیقی تشییع و سپس با هواپیما به مشهد منتقل شد. این مراسم به دلیل شیوع کرونا محدود برگزار شد.

پیکر محمدرضا شجریان، استاد آواز و موسیقی اصیل ایرانی طی مراسم ویژه‌ای در تهران با شرکت گروه کثیری از مردم، اعضای خانواده او و اهالی موسیقی در بهشت زهرای تهران تشییع شد و سپس با هواپیما به مشهد منتقل شد تا در طوس به خاک سپرده شود.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

مراسم تشییع پیکر محمدرضا شجریان صبح جمعه ۱۸ مهر در بهشت زهرای تهران برگزار شد. به‌رغم محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مردم به‌شکل خودجوش از حدود ساعت پنج صبح جمعه برای شرکت در این مراسم به بهشت زهرای تهران آمده بودند.

بنا به گزارش‌های منتشرشده در این مراسم افزون بر اعضای خانواده شجریان، موسیقی‌دانانی همچون حسین علیزاده، داریوس پیرنیاکان و داود گنجه‌ای شرکت و سخنان کوتاهی ایراد کردند.

در این مراسم سیدمحمود دعایی بر پیکر شجریان نماز خواند؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین حضور داشت.

همایون شجریان، فرزند محمدرضا شجریان که خود از چهره‌های موسیقی اصیل ایرانی است در سخنان کوتاهی خطاب به مردمی که پشت درهای بسته محل مراسم جمع شده بودند گفت:

«تصمیم ستاد کرونا این بود که این آیین به شکل محدود برگزار شود.»

او با عرض تسلیت به ملت ایران و تمام ایرانیان در سراسر جهان به دلیل مرگ پدرش، خطاب به مردم حاضر گفت:

«من مانند بسیاری از شما رفتن پدر را باور ندارم و ایستادن در کنار تابوت او مانند ایستادن در بارگاه مولاناست. انسان‌های بزرگ مانند ایشان در طول تاریخ به کره خاکی آمدند و با خود پیام‌هایی آورده و دوباره می‌روند.»

داود گنجه‌ای، نوازنده کمانچه و ویولون و از استادان موسیقی در این مراسم گفت:

«شجریان فردی سیاسی بود و در اواخر عمر در عین سیاست همه را به وحدت دعوت می‌کرد.»

گنجه‌ای خطاب به وزیر ارشاد اسلامی گفت:

«باید به موسیقی ایران احترام گذاشت. عزت دست خداست و دست وزیر ارشاد و رئیس‌جمهور نیست زیرا ما درس عشق خوانده‌ایم. (...) خانه موسیقی خانه عشق است و هیچ کس چشم دیدن پیشرفت این خانه را ندارد.»

داریوش پیرنیاکان، آهنگساز و نوازنده تار و از استادان دانشگاه و پژوهشگر موسیقی، در این مراسم شجریان را بخشی از تاریخ ایران دانست و گفت:

«آن‌ها که می‌خواستند شجریان را حذف کنند به راه باطل رفتند.»

او در بخش دیگری از سخنانش محمدرضا شجریان را «دماوند» و «تخت جمشید» ایران نامید.

حسین علیزاده، نوازنده تار و آهنگساز نامدار موسیقی اصیل ایرانی در سخنان کوتاهی تأکید کرد که شجریان «نشان داد برای همیشه زنده خواهد ماند و فراموش نمی‌شود». علیزاده ویژگی‌های استاد موسیقی ایران را برشمرد و نبود او را نقصانی برای جامعه موسیقی دانست.

پیکر محمدرضا شجریان پس از این مراسم با هواپیما به مشهد منتقل شد. بنا بر اعلام مژگان شجریان قرار است شنبه ۱۹ مهر پیکر محمدرضا شجریان به خاک سپرده شود. همچنین گفته شده که بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا، پیکر شجریان در مشهد تشییع خواهد شد. مدفن محمدرضا شجریان بنابر وصیتش در مقبره فردوسی و در کنار آرامگاه مهدی اخوان ثالث، شاعر نامدار ایران در طوس خواهد بود.

گروه زیادی از مردم علاقه‌مند در شهر مشهد نیز بنابر تصاویر موجود در شبکه‌های اجتماعی از هم‌اکنون به استقبال پیکر محمدرضا شجریان رفته‌اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

محمدرضا شجریان که از او با عنوان «خسرو آواز ایران» یاد می‌شود، پس از تحمل دوره طولانی بیماری در سن ۸۰ سالگی عصر پنج‌شنبه در بیمارستان جم تهران دیده بر جهان فرو بست.

او سال‌ها از بیماری ریه رنج می‌برد و در روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفسی ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود.

شامگاه پنج‌شنبه ۱۷ مهر شمار زیادی از مردم پس از شنیدن خبر درگذشت شجریان در برابر بیمارستان جم گرد آمدند وگروهی شعارهای سیاسی سر دادند. در ادامه، نیروهای یگان ویژه به سوگواران شجریان حمله کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.