ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسان دیاب:‌ حذف یارانه‌ها به انفجار اجتماعی در لبنان می‌انجامد

با ادامه بحران اقتصادی در لبنان، جمعه شب یک انفجار دیگر بیروت را لرزاند، چهار نفر را کشت و چندین نفر دیگر را زخمی کرد.

حسان دیاب، نخست‌وزیر مستعفی لبنان که موقتاً اداره دولت را در دست دارد، نسبت به حذف یارانه‌ها هشدار داد و گفت که چنین کاری به «انفجار اجتماعی» در لبنان خواهد انجامید. همزمان یک انفجار دیگر در بیروت باعث کشته‌شدن چهار نفر شد.

حسان دیاب، نخست‌وزیر مستعفی لبنان ــ عکس: Télé Liban / AFP

حسان دیاب جمعه ۱۸ مهر در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که دولت‌اش از ابتدای ۲۰۲۰ تا کنون چهار میلیارد دلار برای یارانه‌های مربوط به واردات غذا، دارو، آرد و گندم هزینه کرده است.

دیاب که پس از انفجار بزرگ بیروت، دو ماه پیش استعفا داد، به بانک مرکزی و دیگر حامیان حذف یارانه‌ها در دولت اخطار داد که در صورت دست زدن به چنین کاری، مسئول «آشوب‌آفرینی» در کشور هستند.

لبنان وخیم‌ترین بحران اقتصادی‌اش پس از جنگ داخلی ۱۹۷۵ ــ‌ ۱۹۹۰ را از سر می‌گذراند. ارزش پول ملی به شدت کاسته شده و افزایش قیمت مواد غذایی بسیاری را با شبح گرسنگی رویارو کرده است.

اعتراض‌های مردمی در لبنان نیز کماکان ادامه دارد.

یک مقام لبنانی بدون فاش‌شدن نام پنج‌شنبه ۱۷ مهر به خبرگزاری «رویترز» گفته بود که این کشور تنها ۱,۸ میلیارد دلار ذخیره ارزی برای پرداخت یارانه جهت واردات اقلام اساسی دارد و برای استفاده از این منابع مالی طی شش ماه باید یارانه برخی کالاها را حذف کند.

دولت دیاب نیز پیش از استعفا برای دریافت ۱۰ میلیارد دلار وام کمکی از صندوق بین‌المللی پول طرح نجات اقتصادی را آماده کرده بود که کاهش هزینه‌های عمومی بخش اصلی آن بود؛ آن هم در وضعیت بحران سلامت عمومی کووید‌۱۹ که برق‌رسانی و آب‌رسانی و تأمین مایحتاج اولیه با مشکل جدی روبه‌رو است.

بحران سیاسی و یک انفجار مرگ‌بار دیگر در بیروت

بحران سیاسی در لبنان هم فروکش نکرده. پس از استعفای دیاب، مصطفی ادیب مأمور تشکیل دولت شد اما به دلیل مخالفت حزب‌های شیعه لبنان موفق به انجام این کار نشد.

به این ترتیب، نقشه راه دولت فرانسه برای برون‌رفت لبنان از بحران نیز تا کنون پیش نرفته است.

حسان دیاب جمعه هشدار داد که اگر رهبران سیاسی کشور برای پیش‌برد نقشه راه فرانسه به توافق دست نیابند، «کشور نخواهد توانست دو ماه دیگر دوام آورد».

قرار است مذاکرات پارلمانی برای تعیین نخست‌وزیر جدید ۱۵ اکتبر آغاز شود. سعد حریری، نخست‌وزیر اسبق که جمعه نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی و فروپاشی دولت هشدار داده بود، برای تصدی دوباره مقام نخست‌وزیری اعلام آمادگی کرده است.

جمعه شب اما یک انفجار دیگر بیروت را لرزاند. صدای انفحار در سرتاسر شهر شنیده شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گزارش صلیب سرخ لبنان، یک تانکر سوختی در یک ساختمان جمعه‌شب منفجر شد، چهار نفر را کشت و چندین نفر دیگر را زخمی کرد.

علت انفجار در محله غربی طارق الجدیده هنوز مشخص نشده اما رسانه‌ها گزارش داده اند که آتش در یک نانوایی در زیرزمین ساختمان محل انفجار آغاز شده بود.

با شیوع کرونا، ۷۵ درصد مردم لبنان نیاز به کمک‌هزینه دولتی برای ادامه زندگی دارند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    علاج مشکلات لبنان با تجزیه لبنان به دوکشور مسیحی و مسلمان نشین میسر خواهد بود تمامی آنچه که به فاجعه لبنان انجامیده وخواهد انجامید با حزب الله و شرکاء و مریدانش ظهور کرده ومی کند ...اگر اسرائیل زمین های اعراب را اشغال نکرده بود همین بساط هم درانجا وجود داشت ...این اقشار نان زورگوئی و تقلب و دزدی وقلدریشان و آنهم با حق امتیاز اسلام می خورند وداشتن کشور را برای اعمال مزدورانه و مفت خوری و مفت خواهی می خواهند ونه اقتصادی برایشان مهم است و نه زندگی نسل آینده ونه بوئی ازانسانیت برده اند...میلیاردها دلار نفتی ازایران تقدیم حزب الله و شرکاء شد با این مقادیر نجومی چه کردند وکجا بردند و به زخم چه کاری و اقتصادی زده اند؟ !!