ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صادرات به ترکیه «دو میلیارد دلار» کاهش یافته است

رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید با شیوع کرونا ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد شده است. کاهش شدید صادرات ایران به ترکیه نیز به دلیل صادر نشدن گاز طبیعی بوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت از کاهش شدید صادرات ایران به ترکیه در پنج ماهه نخست سال خبر داد و دلیل آن را صادر نشدن گاز طبیعی دانست. به‌گفته او با شیوع کرونا ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد شد.

پرچم‌های ایران و ترکیه ـ عکس از آرشیو

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت در یک برنامه تلویزیونی که یکشنبه شب ۲۰ مهر پخش شد، گفت:

«در پنج ماه اول امسال صادرات ما به ترکیه ۵۱۳ میلیون دلار بوده در حالی که در پنج ماه اول سال گذشته صادرات ما به این کشور دو میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار بوده است و این اختلاف دو میلیارد دلاری به علت صادر نشدن گاز طبیعی به این کشور است.»

ایران در تأمین گاز ترکیه دومین جایگاه را پس از روسیه دارد. طبق آمار اداره تنظیم بازار انرژی، ترکیه در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز وارد کرد که سهم روسیه بیش از ۲۳ میلیارد مترمکعب بود و سهم ایران حدود ۸,۷ میلیارد مترمکعب و سهم آذربایجان نیز ۷,۵ میلیارد مترمکعب بوده است.

ترکیه در سال ۱۹۹۶ برای واردات گاز از ایران قراردادی را امضا کرد که طبق آن ایران باید سالیانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می‌کرد.

سال گذشته در ماه نوامبر نیز اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه گفته بود که میزان گاز وارداتی ترکیه از ایران در ماه اوت ۲۰۱۹ در قیاس با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ تا یک سوم کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت عامل مؤثر دیگر بر کاهش صادرات را «دو ماه بسته شدن مرزهای بسیاری از کشورهای همسایه بر کالاهای وارداتی به علت شیوع کرونا» دانست که هنوز این محدودیت در واردات کالا به ترکمنستان ادامه دارد.

زادبوم افزود:

«علاوه بر این، بعد از بازشدن مرزها، به علت تراکم کامیون‌های حمل بار در مرزها با کُندی در صادرات مواجه شده‌ایم که البته ممکن است هنوز هم در برخی مرزها شاهد این کندی باشیم. (...) در این مدت ۲۰ مرز مشترک ما با کشورهایی که پیش از این به آن‌ها صادرات داشتیم بسته و ضربه بزرگی به اقتصاد ما وارد شد.»

مرکز آمار ایران ۱۱ شهریورماه در گزارش عملکرد اقتصاد ایران در بهار امسال که نخستین گزارش رسمی آماری از اقتصاد ایران پس از همه‌گیری ویروس کرونا بود اعلام کرد که نرخ رشد اقتصادی ایران در بهار ۱۳۹۹ منفی ۳,۵ درصد بوده است. اقتصاد غیرنفتی نیز منفی ۱,۷ درصد اعلام شد.

گزارش مرکز آمار ایران در حالی منتشر شد که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران یک هفته قبل از آن گفته بود:

«در حال خروج از رکود اقتصادی ناشی از کرونا هستیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.