ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج سال از بازداشت سیامک نمازی گذشت؛ پمپئو خواهان آزادی دو تابعیتی‌های زندانی در ایران شد

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع سیامک نمازی از محرومیت او از اعزام به مرخصی در پنج سال گذشته خبر داده و نوشته به درخواست نمازی، به ‌زودی از یک مقام‌های حکومتی ایران شکایت خواهد کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود در توئیتر، خواستار آزادی سیامک نمازی، باقر نمازی و مراد طاهباز، سه تن از زندانیان سیاسی دو تابعیتی در ایران شد و اعلام کرد جمهوری اسلامی اسلامی ایران باید به این عمل غیر اخلاقی خود پایان دهد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

پمپئو در توئیتر خود نوشته: 

«امروز پنج سال می‌گذرد که ایران سیامک نمازی، یک مرد بی‌گناه را به سادگی به دلیل تبعه آمریکا بودن دستگیر کرد. سیامک، پدرش باقر و مراد طاهباز نباید یک روز دیگر را در بازداشت بگذرانند. ایران باید به این عمل غیراخلاقی پایان دهد و اجازه دهد آنها اکنون به خانه بیایند.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پایین و بالا بگیرید و بکشید

از سوی دیگر اما حدود ۱۶۰ نفر از کارمندان فعلی و سابق سازمان ملل، یونیسف، چند نفر از چهره‌های برجسته آکادمیک به ‌همراه شماری از سنارتورهای آمریکایی، با ابراز نگرانی از وضعیت سیامک نمازی و باقر نمازی، خواستار آزادی آنها از زندان‌های جمهوری اسلامی شده‌اند.

گذشته از تلاش‌ها و درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی این زندانیان دو تابعیتی، محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع سیامک نمازی هم در توئیتر خود از محرومیت موکلش از اعزام به مرخصی در پنج سال گذشته خبر داده و نوشته که به درخواست این زندانی، به ‌زودی از یکی از مقام‌های حکومتی ایران شکایت خواهد کرد.

آقاسی در توئیتر خود نوشته: 

«سیامک نمازی ششمین سال محکومیتش را شروع کرد. در طول پنج سال حبس حتی یک روز هم اجازه مرخصی نیافت. در حالی که در هر ماه حق داشته سه روز به مرخصی برود. علیرغم ‌لزوم ‌انجام معالجاتی در خارج از زندان تلاش‌هایم تاکنون بی‌اثر مانده. با درخواست وی به زودی تعقیب یکی ازمقامات را درخواست خواهم ‌کرد.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پیگیری‌ها برای آزادی زندانیان دو تابعیتی در داخل و خارج از کشور در حالی مطرح شده که در ماه‌های گذشته موضوع تبادل آنها با زندانیان وابسته به حکومت ایران در آمریکا همواره یکی از مسائل مطرح در زمینه روابط میان دو کشور بوده است.

عباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز ۱۸ خرداد امسال با اشاره به تمایل ایران برای مذاکره با ایالات متحده برای تبادل زندانیان گفته بود:

«اگر امکان مبادله زندانیان وجود داشته باشد، ما این آمادگی را داریم مابقی افرادی که دربند آمریکا هستند را آزاد کرده و به کشور بازگردانیم.»

همچنین محمدجواد ظریف هم پیش‌تر و در تاریخ چهار اردیبهشت ۱۳۹۸ در جلسه پرسش و پاسخ «انجمن آسیایی» در نیویورک، برای تبادل زندانیان میان آمریکا و ایران اعلام آمادگی کرده بود.

او در این جلسه گفته بود: 

«ایران اتهامات زندانیان خود در آمریکا را جعلی می‌داند و آمریکا هم همین را درباره زندانیان خودش در ایران می‌گوید. پس بیایید به این بحث پایان دهیم. من آماده‌ام و برای این کار اختیار دارم.»

در راستای رایزنی‌ها برای تبادل زندانیان میان دو کشور، اواسط خرداد ماه امسال هم‌زمان با اعلام آزادی و خروج مایکل وایت، زندانی آمریکایی از ایران، مجید طاهری که به اتهام «نقض تحریم‌ها علیه ایران» در آمریکا در زندان بود نیز آزاد شد.

اما با وجود تمامی گفت‌و‌گوهای انجام شده در زمینه تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان حاضر به آزادسازی سیامک نمازی، باقر نمازی، مراد طاهباز و دیگر زندانیان دو تابعیتی در ایران نیستند.

سیامک نمازی، مدیر ایرانی- آمریکایی برنامه‌ریزی‌های استراتژیک شرکت نفتی کرسنت و از بنیانگذاران «شورای ملی آمریکاییان ایرانی تبار»، اواسط مهر ۱۳۹۴ و زمانی که برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود، توسط مأموران امنیتی اطلاعات سپاه بازداشت شد.

باقر نمازی، پدر او هم که برای پیگیری وضعیت فرزندش به ایران سفر کرد، در بهمن‌ ماه ۱۳۹۴ به‌ علت تصدی پست استانداری خوزستان در دوره پهلوی بازداشت شد. رسانه‌های حکومتی ایران در دوران پس از بازداشت او، محمدباقر نمازی را متهم کردند در آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در آستانه انقلاب ۵۷ نقش داشته است.

این پدر و پسر یک سال پس از بازداشت یعنی در ۲۷ مهر ۱۳۹۵، بابت اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» هر کدام به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

سیامک نمازی روز ۲۱ تیر ماه امسال با ارسال نامه‌ای از درون زندان به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران، ضمن اعلام بی‌گناهی خود و پدرش، خواستار اعزام به مرخصی شده بود.

مراد طاهباز، عضو هیئت مدیره و از بنیانگذاران مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان اما یکی دیگر از زندانیان دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی است که از اوایل بهمن ‌ماه ۱۳۹۶ همراه هشت نفر از فعالان محیط زیست به ‌نام‌های هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، کاووس سیدامامی و عبدالرضا کوهپایه توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام جاسوسی بازداشت شد.

این زندانی دو تابعیتی در اواخر بهمن ۹۸ با حکم دادگاه انقلاب تهران بابت اتهام «همکاری با آمریکا به عنوان دولت متخاصم» به ۱۰ سال زندان و «رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا» محکوم شد.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر همواره از بازداشت و زندانی کردن شهروندان دوتابعیتی به ‌عنوان یک راهکار سیاسی و ابزار اعمال فشار برای پیشبرد اهداف خود در سطح بین‌الملل استفاده کرده است.

در مورد انگیزه بازداشت و زندانی کردن دو تابعیتی‌ها توسط نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی نظرات متفاوتی ابراز می‌شود. برخی آن را ناشی از رقابت بین جناح‌های درون حکومت می‌دانند و معتقدند‌ سپاه پاسداران برای تخریب چهره دولت حسن روحانی در سطح جهانی و ممانعت از نزدیک شدن کشورهای غربی به ایران، اقدام به تحت پیگرد قرار دادن شهروندان دو تابعیتی می‌کند.

در روزها و ماه‌های گذشته نازنین زاغری رتکلیف و فریبا عادلخواه، دو زندانی دو تابعیتی دیگر در ایران با پابند به مرخصی اعزام شده‌اند. جمهوری اسلامی علی‌رغم درخواست جامعه جهانی و پیگیری‌های انجام شده، همچنان از آزاد کردن آنان سر باز می‌زند.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز که با دختر خردسال خود به ایران سفر کرده بود، هنگام بازگشت به انگلیس در روز ۱۵ فروردین‌‌ ۹۵ توسط نیروهای امنیتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در فرودگاه خمینی تهران بازداشت شد.

سوم بهمن‌ ۹۵ غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی وقت قوه قضاییه در نشست خبری خود اعلام کرد حکم پنج سال زندان برای نازنین زاغری قطعی شده است.

ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده زاغری، این حکم را بابت اتهام انتسابی «جاسوسی» برای متهم صادر کرد.

به‌ دنبال شیوع کرونا در زندان‌های ایران، نازنین زاغری روز ۲۷ اسفند با پابند الکترونیکی به مرخصی اعزام شد و همچنان در مرخصی به سر می‌برد.

فریبا عادلخواه هم پژوهشگر ایرانی-فرانسوی است که از روز ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ توسط مأموران اطلاعات سپاه به اتهام جاسوسی بازداشت شد.

سعید دهقان، وکیل مدافع این زندانی دو تابعیتی اواخر اردیبهشت ‌ماه از محکومیت موکلش به شش سال حبس تعزیری بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به‌ قصد اقدام علیه امنیت ملی» خبر داد.

با وجود درخواست امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای آزادی عادلخواه و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه، این پژوهشگر هم آزاد نشده اما در مرخصی با پابند الکترونیک است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.