ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قتل معلم فرانسوی که کاریکاتور پیامبر اسلام را نشان داد

مهاجمی که فریاد «الله اکبر» سر می‌داد، در نزدیکی یک مدرسه در شمال غربی پاریس، به معلمی حمله کرد و سر او را با چاقو برید.

روز جمعه ۱۶ اکتبر، مهاجمی که فریاد «الله اکبر» سر می‌داد، در نزدیکی یک مدرسه در شهر کنفلان سنتاونورین در شمال غربی پاریس پایتخت فرانسه، به معلمی حمله کرد و سر او را با چاقو برید.

نام مقتول اعلام نشده اما پلیس فرد مهاجم را با شلیک گلوله کشته است.

سال ۲۰۱۵ شماره «جان به در بردگان» شارلی ابدو، یک هفته بعد از حادثه ترور

به نوشته خبرگزاری فرانسه مقتول یک معلم تاریخ بوده که اخیرا کاریکاتور جنجالی مجله شارلی ابدو درباره پیامبر اسلام را به شاگردانش نشان داده بود.

روزنامه لوموند نوشته است که این قربانی معلم تاریخ و جغرافیا بود و در کلاس درباره آزادی بیان و ارتباط آن با کاریکاتورهای پیامبر اسلام صحبت ‌کرده است.

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه به محل حادثه رفت و این قتل را «حمله اسلامگرایان تروریست» خواند. او گفته این معلم به دلیل تدریس آزادی بیان به قتل رسیده است.

ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه هم که به مراکش رفته بود سفر خود را لغو کرد تا به پاریس بازگردد.

ژان میشل بلانکور، وزیر آموزش فرانسه هم در توییترش این حمله را «حمله به ملت فرانسه» توصیف کرده است.

برخی از والدین مسلمان این مدرسه درباره اقدام معلم برای نشان دادن کاریکاتورها برای بحث درباره محاکمه شارلی ابدو، اعتراض کرده بودند.

شارلی ابدو در واکنش به حمله روز جمعه در حساب توییتری خود نوشته است: «عدم مدارا به سطحی تازه رسیده و به نظر می‌رسد برای ارعاب در کشور از هیچ چیز فروگذار نمی‌کنند.»

وزیر آموزش فرانسه گفته است فردا از طریق کنفرانس ویدیویی با دانش‌آموزان، خانواده‌های آنها و معلمان این مدرسه دیدار خواهد کرد.

شارلی ابدو اخبرا بار دیگر کاریکاتور جنجالی پیامبر اسلام را منتشر کرده بود که باعث جنجالی تازه در فرانسه شد. بیش از دو هفته پیش یک مرد پاکستانی در نزدیکی دفتر سابق این نشریه، دو نفر را با ساطور زخمی کرد. این نشریه در بیانیه‌ای کارتون‌ها را «بخشی از تاریخ» توصیف کرد که «کسی نمی‌تواند آن را بازنویسی کند و نمی‌تواند آن را پاک کند.»

یک مرد جوان روز جمعه ۲۵ سپتامبر/ چهارم مهر بیرون ساختمان سابق روزنامه طنز شارلی ابدو دو نفر را به ضرب چاقو مجروح کرد. پنج سال پیش، دو مهاجم اسلام‌گرا ۱۲ تن را در این مکان به قتل رساندند و اکنون دادگاه مظنونانی که در آن حمله خونین نقش داشته‌اند در جریان است. مقامات فرانسه می‌گویند تحقیقات درباره مقاصد تروریستی حمله جدید آغاز شده است.

بعد از حمله ماه سپتامبر دو مظنون دستگیر شدند اما ارتباط میان این دو بلافاصله مشخص نشد. مظنون اصلی مرد جوانی با لکه‌های خون روی پیشانی‌اش بود که کفش‌های ورزشی نارنجی به پا داشت. او روی پله‌های اپرای بستی در شرق پاریس دستگیر شد. محل دستگیری او فاصله زیادی با محل وقوع حمله نداشت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هەڤاڵ شاهین

    ماکرون در شکست گروه تروریستی داعش و محافظت از ارزش‌های انسانی نقش بسیار مهمی بازی کرده است. فرانسه در محافظت از مسلمانان در برابر داعش کمک قابل توجهی کرده است. رئیس جمهور فاشیستِ ترکیه نماینده دیدگاه مسلمانان و منافع جهان اسلام نیست او بیشتر دین اسلام را در راستای منافع شخصی خود مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد.

  • زندیق

    اعلام همبستگی رهبران اروپایی با امانوئل ماکرون در مقابل حملات اردوغان در پی افزایش مشاجرات میان فرانسە و ترکیە؛ آلمان، ایتالیا و مسئول بخش سیاست خارجی اتحادیە اروپا در سخنانی جداگانە، حملات اردوغان علیه رئیس جمهور فرانسه در موضوع مبارزه با تندروهای اسلامگرا را «افترا» توصیف کردە و آنرا محکوم کردند.

  • منوچهر

    در مورد این موضوع یکی از پاسخها با امضای فرج سرکوهی بود که امیدوارم شخصیت حقیقی ایشان باشد. جناب سرکوهی توضیحات بسیار خوبی را بیان فرمودند. به عقیده اینجانب تنشها و تعارضات مابین (الف) حق آزادی بیان و به سبب آن آزادی مطبوعات (ب) مقدسات دینی و غیردینی که چه در قالب باورها و عقاید و چه در جایگاه تعلقات عاطفیِ (معمولاً شدید) در اذهان افراد بسیاری در دنیا قرار دارند، از وخامت و شدّت مضاعفی برخوردار است که تحلیل موضوع «صرفاً بر حسب دلایل حقوقی» قادر به حل آنها نیست. اولین موضوع اینست که اگر آزادی بیان ارزش تلقّی میشود برای اینست که زمینه فرهنگی و سیاسی، شرایط و امکانات برای «بیان حقایق» و «نقد عقاید» چه در عرصه نظری و چه حوزه ارزشهای اخلاقی، فرهنگی و سیاسی هم مجاز و هم فراهم گردد. تمسخر و دست انداختن اشخاص و اعتقادات دینی، ادلّه ای را مورد تحلیل نقّادانه قرار نمیدهد و هیچ نفعی برای نیل به حقیقت ندارد. اگر انتقادی بر یک آموزه و اعتقاد دینی – با دامنه عمل اجتماعی – وجود دارد، جایش کاریکاتور نیست و بهانه آزادی بیان نیز نمیتواند آنرا موجّه جلوه کند. بلکه جایش حوزه گفتمان نظری است تا آموزه های فوق مورد نقد و مباحثه قرار گیرد و به نتایج اصلاحی در عقاید و ارزشها منجر شود و نه انزجار و انتقام. برخی از مضامین و روایات دینی در متون مقدس به زبان اسطوره ای بیان شده اند و نباید با لنز قدسی زدایی شدۀ امروزه، ارزیابی شوند. این متدولوژی صحیح نیست. به عنوان مثال در عهد عتیق آمده است که حضرت یعقوب با خداوند کشتی گرفت و بدین سبب وی را اسرائیل نیز می نامند. به سخره گرفتن احتمالی این موضوع کمکی به حال حقیقت نمی کند. در سطور فوق مطرح کردم که تحلیل موضوع «صرفاً بر حسب دلایل حقوقی» قابل حل نیست زیرا به سخره گرفتن مقدسات اعمّ از دینی و غیردینی، باعث «جراحات ذهنی و روحیِ» مؤمنین احساسی نیز می شود، حساب معتقدین دگماتیکِ تهاجمی جداست. من این خط از بحث را به دلیل طولانی بودن پی نمی گیرم، فقط عنوان می کنم نفس و دلیل وجودیِ آزادی بیان، یک نشریه فکاهی را مجاز به دست انداختن مضامین و اعتقادات دینی نمی کند. از طرف دیگر، برای اینکه انتشار یک کاریکاتور (1) مورد سوءاستفاده افراطیّونی که هدفی جز تخریب در سر ندارند قرار نگیرد (2) افراد غیر افراطی ولی معتقدِ اُرتدکس به مقدسات به گروه-های افراطی نپیوندند، راهی که به ذهن اینجانب میرسد اینست که دولت فرانسه در یک برنامه-ریزی حساب شده و با کمک رهبران اسلامی به عموم مسلمانان مقیم فرانسه، فلسفه و اهمیت تساهل و مدارا را آموزش دهند تا اگر به عنوان مثال تمثال یک شخصیت مذهبی، بدون توهین و تمسخر مورد استفاده قرار گرفت، حمل بر اسلام ستیزی نکنند. به هر حال معضل بزرگی است که گریبانگیر دولت و جامعه فرانسه شده و بایستی کمیته ای متشکل از جامعه شناسان، رهبران مسلمانان و نمایندگانی از نهادهای امنیتی و دولت فرانسه تشکیل شود تا چاره اندیشی کنند.

  • مهسایه

    قسم جلاله میخورم که پراکندن تخم دشمنی و کینه و نفرت در جهان حتی به بهانه ی دفاع از مقدسات ، هیچ فایده ای جز بیشتر شدن بدبختیها و فتنه ها و ابتلائات الهی (مثل کرونا ) و سرانجام نزول عذاب الهی برتمام جهان نخواهد داشت...آیا تک تک شما حاضرید قسم جلاله بخورید که این اقدامات و این حرفهای شما برای مقابله با این توهینها باعث رضایت خدای متعال و پیامبرش و امامان ما خواهد شد؟؟؟؟؟؟؟؟

  • مهسایه

    سلام میشه بپرسم الان چرا نظر من رو فورا حذف کردید؟آیا کلمه ی توهین آمیزی در پیامم بود؟آیا دعوت به محبت و صلح و برادری در تبعیت پیامبرمان و از امامانمان سخن ناشایستی است؟ خداوند میفرماید چه بسا چیزی را دوست نمیدارید ولی آن چیز به نفع شماست کاش پیام من را با اینکه دوست نمیداشتید بخاطر رضای خداوند که ما را امر به همراه بودن با صادقان میکند و میفرماید : کونوا مع الصادقین حذف نمیکردید شاید به نفع شما بود

  • مهسایه

    حضرت علی قبل از شهادت سفارش کردند بخاطر قتل ایشان چندین نفر رانکشند فقط یک نفر در برابر یک نفر و حتی یک ضربه در برابر یک ضربه و باز احادیثی داریم که بیان میکند پیامبر اکرم و امامان ما و مالک اشتر در برابر توهینهایی که به آنها میشد بعنوان یک شخص فقط گذشت میکردند و وقتی اصحابشان میخواستند بعنوان دفاع از امامشان وارد عمل شوند آنها را به سکوت و گذشت و حتی هدیه دادن به آن فرد امر میکردند این یعنی ما مسلمانان حق داریم در برابر کسی که به مقدسات ما توهین کرده یا گذشت کنیم یا اورا به گفتگو دعوت کنیم و حتی در اینمورد مقابله به مثل هم اقدام بسیار تند و زشتی محسوب میشود چون با اینکار ما هم مثل او خواهیم بود پس اگر پیرو پیامبرو ائمه باشیم تصدیق خواهیم کرد که این عکس العمل ها در برابر این توهینها اصلا مورد رضایت پیامبر اسلام و ائمه ی ما و صد البته خدای متعال نخواهد بود

  • حقیقتگو

    آتش هم شعله هایش زیباست دلیلی دارد که برای زیباپرستی اش خانه و دارو وندارتان و همچنین جان خودتان و همسر وفرزندان تان را بهش تقدیم کنید ؟ آتش بله زیباست و اگرهم نبود نه پخت وپزی بود ونه کشتن میکروب ونه کشتن جانوران موذی و نه تولیدات های صنایعی و غیره بود پس آتش هم احترامی دارد و آنهم در استتتر حفاظ...حالا اگر اقشاری به پیروی خدای آتش وفرمان برندن ازخدای آتش بخواهند برجمع مردمی حاکم وحکومت کنند چه جهالتی می تواند باشد ...کدام خدا و کدام خدائی می توانسته باشد که درهزاروچندسال پیش درغارحرا درعربستان مجوز حاکم شدن و حکومت کردن برمردمان را صادر کرده باشد که درقرن بیست ویکم ازاین محترم خبری نیست ؟ وگرنه انچه دراین سالها برمردمان افغانستان روا میشد وهمچنین درایران و کلیه کشورهای اسلامی برمردمان روا شده ومیشود لاقل قد علم میکرد که این جنایات و استبدادها و خفقان و تصاحبات و تجاوزات برخلاف پیمان بنده با پیامبر اسلام بوده است ؟ !!و بننده خدا انسان و انسان ها را نیافریده ام که جماعتی و آنهم انسان نما برآنها چنین وچنان کنند وحتی اژادی خدادادی وحجاب لازمه خداد دادی شان از خروج ازرحم ماردشان را صلب کنند؟ بله این خدا کجاست ؟ معلم ها و آموزگان برای بنده مقدس بوده وهستند زیراکه ازانچه به بنده آموختند درجهیت علم ودانش آموزی و پیشرفت استفده کرده ام و خدای بنده هم همین ها بوده اند و جادوگری نکرده اند و گوش و چشم بنده را نبریده و ازحدقه بیرون نیاورده اند بله ازادم گذاشتم ...فقط برای یکبار هم شده ثابت کنید نتیجه معلمان و آموزگاران اسلامی که پیشرفت وخود کفائی و اختراعات و کشیفیات درکره زمین قرن بیست ویکم چه بوده است ؟ مردمان را تحت اسلام درقفس اسلام به برده شدن اجباری با تهدیدات خدائی محبوس کنند و افکارواعمال برده وارنشان به هرشکل وفرمی به انها تزریق کنند..بدون هیچ تعارف وتکلمی ازجماعت کشورهای و آنهم درقرن بیست ویکم تمامی اختراعات و کشفیات و نتایج آن که ازاروپا و امریکا و زاپن و جهان اول بوده است را بیرون بکشید آنوقت خواهید دین اسلام ومریدانش چه برای پیشرفت وخلاقیت مردمان اسلامی انجام داده اند ؟ بله مقدسات کدام مقدساتی که با کاریکاتور بر بی ارزشی و لخت وعور چنین مقدسات پرستی واقعیت را روشن می کند...اگر البسه ای پاره پاره دارم چرا دیگران به خودشان اجازه میدهند مسخرم ام کنن !!

  • روحا

    اسلام دین ازادی و ازاد اندیشی هست کما اینکه در زمان پیامبر بزرگ جوامع یهود در کنار مسلمانان بودند و تا بودند و با هم در صلح و ارامش زندگی میکردن اینکه بعضی ها یکسری کارها رو بنام اسلام میکنند رو خواهشاا به اسلام ربط ندید و اسلام و مسلمانان برنمیتابانند توهین به مقدساتشون و همچنین اسلام هم اجازه نمیده به مقدسات دیگر ادیان توهین کنیم و این ایه که میفرماید لا اکراه فی الدین نشان دهنده این میباشد. البته یه دوستی فرمودند که فرانسه در خارج موجب کشتار مسلمانان شدند چرا و کجا میتوانم بگم الجزایر و بخاطر اینکه مردم الجزایر یوغ استعمار رو نمیخواستن به گردن ببندند و اگر حال و حوصله تاریخ نداری فیلم عمر مختار رو نگا کن.بحث اصلی اینه که به بهانه ازاد اندیشی نباید هر کس و هر چیزی رو ببریم زیر سوال و به باد تمسخر بگیریم و این را دلیلی بر ازاد اندیشی تصویف کنیم ازاد اندیشی توام با احترام هست نه هتک حرمت و این نشریه اگر حرمت سرش میشد به مقدسات میلیون ها نفر مسلمان توهین نمیکرد و در اخر هم هر چند با این ایده و حرف موافق نیستم ولی چرا تا بحال کاریکاتوری از حضرت مسیح و حضرت موسی چاپ نشده و چراااا!!

  • ناهید۱

    این مرد چجوری ب اسم آزادی بیان ب پیامبر گرامی اسلام که مورد احترام میلیاردها انسان هست هتک حرمت کنه اگر واقعا به ازادی بیان معتقد باشن یک شخصی هم پیدا میشه با آزادی عمل میره و سرشو ب باد میده ..بازی با احساسات مسلمانان و جریحه دار کردن احساس آنها اون هم بارها و بارها نتیجه اش همین میشود..این شخص میتونست از علم و هنرش در بسیاری از کارهای بشردوستانه اش استفاده کنه نه در توهین ب مقدسات

  • seddigh

    سوالاتی مطرح شد كه بايد من هم در حد بي خبري خود به آن پاسخي بدهم: ۱- که چرا در اروپا و آمریکا نقد به هلوکاست ممنوع هستش؟ شما و من بخوبي ميدانيم كه نقد هولوكاست ممنوع نيست و هر آن چه هم كه ايراد به آن ميگيرد از همان نقدها و ايراداتي است كه مخالفين هولوكاست در غرب مطرح كرده اند،هولوكاست صحيح يا غلط باشد نقدهايش هم با آزادي از ابتدا و هم اكنون در همان سرزمينها بوده. 2- فرانسوی‌ها باعث کشتار خیلی از مسلمونها شدن و میشوند اونم خارج از فرانسه چرا؟ بدون ذكر مورد قابل بحث نيست،مثل اين است كه بگوييم ايرانيها اينطور هستند . 3- اگه آزادی بیان وجود داره چرا شما مخالف انقلاب امام خمینی هستید؟ اين سوال هم بيمعني است اگر منظورتان اين است كه كه انقلاب مربوط به خميني بوده كه اشتباه است اگر منظورتان اين است كه خميني معتقد به آزادي بيان بوده ،بايد اين را از كمونيستها و گروه هاي منتقد جمهوري اسلامي پرسيد كه قرار بود در ابراز عقيده و فعاليت آزاد باشند و ميبينيم كهامثال نوري زادها هم در ابراز عقيده آزاد نيستند كمونيستها وديگران را بهتر است فراموش كنيم و در انتها فرموده ايد: هرکسی خواست جذب میشه هرکسی نخواست نه چرا جلوی آزادی بیان ایستادید؟ خب كسي كه شما از آن ايراد گرفته و بي خبر و ناآگاه خطاب كرده ايد خلاصه حرفش همين است كه هر كس خواست جذب هر اعتقادي بشود ايراد ندارد به اعتقاداتش عمل هم بكند ولي پاسخ سوال و انتقاد از شريعت خشن خود را كه موجب عبور از قوانين عرفي ومدني است را با گلوله وتيغ ندهد. در همان كشور(فرانسه) اگر شما از هولوكاست انتقاد كنيد يا از يهوديت و بعضي اعتقاداتشان انتقاد كنيد چه اتفاقي خواهد افتاد؟

  • آزادی

    توضیحات کاملی فرمودند از آزادی بیان سوالاتی مطرح هستش 1- که چرا در اروپا و آمریکا نقد به هلوکاست ممنوع هستش؟ 2- فرانسوی‌ها باعث کشتار خیلی از مسلمونها شدن و میشوند اونم خارج از فرانسه چرا؟ 3- اگه آزادی بیان وجود داره چرا شما مخالف انقلاب امام خمینی هستید هرکسی خواست جذب میشه هرکسی نخواست نه چرا جلوی آزادی بیان ایستادید؟ با حمله تحریم شبکه های ماهواره ایی و... شما یا مطالعه نداری با بی خبری یکم تاریخ بخون از قتل و غارت تو این 300 سال آمریکا و اروپا

  • حمید

    باش تا صبح دولتت بدمد - کین هنوز از نتایج جمهوری اسلامیست لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ اگر به این کلمات گهربار و معطر توجه شود به حقیقت و حقانیت *«اسلام»*پی میبرید. شما نمیتوانید حتا یکی نمونه ارائه دهید که این کفار بدبخت و زبون بدون دلیل به جهنم فرستاده شده باشند. وقتی این کفار دلِ نازکتر از گل مسلمین را بدرد میاورند باید منتظر شمشیرهای بران مسلمین هم باشند. بقول معروف «خود کرده را تدبیر نیست» عدم قاطعیت شما برادران را مجبور میکند که شخصا قوانین معطر اسلام را اجرا کنند«اتش به اختیار». ایا شما هیچ به ان برادری که در فرانسه باید در کنار کفار زندگی میکند فکر کرده اید؟ اقا سخت است پس باید فرانسه را از وجود این کفار پاک کرد. خانمها و اقایان این احکام اسلام است که می خواند. بقول معروف:سر بزرگه زیر لحافست! یعنی این تازه اولش است. و مکروا و مکر اللَّه واللَّه خیر الماکرین

  • آزادی بیان و توهین مقدسات

    آزادی بیان و توهین مقدسات فرج سرکوهی به مقدسات ما توهین نکنید! برای حفظ قداست مقدسات ما از حق آزادی عقیده، آزادی بیان و آزادی خلاقیت هنری خود بگذرید! مقدسات ما را نقد نکنید! مقدسات ما را، جز منطبق با برداشت و روایت ما، دستمایه خلق اثر هنری و ادبی نکنید! و... 1 ـ «توهین» مفهومی ذهنی، مبهم و تفسیرپذیر است. چه کسی و کدام مرجع توهین را تعریف و مصداق‌های آن را معین می‌کند؟ چه کسی و کدام مرجع تعیین می‌کند که این یا آن اثر هنری و ادبی یا این و آن متن نظری «توهین به مقدسات» است؟ 2 ـ «مقدسات» نیز تعریفی روشن و واحد ندارد. چه کسی و کدام مرجع «مقدسات» را تعیین می‌کند؟ دارندگان دین‌ها و عقاید گوناگون برخی ایده‌ها یا شخص‌ها و.. را مقدس می‌دانند. شمار مقدسات همه دین‌ها و عقاید بسیار و متفاوت است. آن چه نزد برخی مقدس است نزد برخی دیگر مقدس نیست. 3 ـ به مثل بت‌شکنی محمد، بر سنت بت‌شکنی ابراهیم، از نمادین‌ترین و مهم‌ترین رخدادهای اسلام است که همه مسلمانان، با برداشت های گوناگون از اسلام، آن را چون بت‌شکنی ابراهیم تقدیس می‌کنند. بر روایت‌های اسلامی محمد پس از فتح مکه ، بت‌های کعبه، مقدسات شماری از مردم شکست خورده را خرد و خمیر کرد. طالبان و داعش بر همین سنت ابراهیمی و سنت پیامبر اسلام مجسمه بودای بامیان و بسیاری از آثار تاریخی را نابود کردند. خرد و خمیر کردن مقدسات مردم شکست خورده در جنگ «توهین به مقدسات» آن‌ها نیست؟ 4 ـ اگر ممنوع بودن «توهین به مقدسات »را بپذیرم و برای دارندگان همه دین‌ها و مذهب‌ها و عقاید و.. (نه فقط برای دین یا عقیده خود) حق برابر قائل باشیم تنها راه این است که از همه دین‌ها و مذهب‌ها و عقاید و.. دعوت کنیم تا فهرستی از «مقدسات» خود بنویسند و نمایندگان آن‌ها در هر موردی تصمیم بگیرند که این یا آن اثر هنری و ادبی یا نظری و.. «توهین به مقدسات» آن‌ها است یا نه و باید ممنوع شود یا نه. با تنوع گسترده دین‌ها و مذهب‌ها و عقاید، با تنوع مقدسات در هر دین و عقیده و با کشدار و مبهم بودن معنای توهین نتیجه چه می‌شود؟ نشانی از آثار هنری و ادبی و نظری و... نشانی از فرهنگ بشری برجای می‌ماند؟ 5 ـ به مثل نقاشی چهره پیامبران و خدا یا دستمایه قرار دادن چهره‌ها و تاریخ مقدس اسلام برای بازآفرینی در اثر هنری( به مثل رمان) با برداشتی متفاوت با برداشت رسمی و.. ، در برداشت غالب در اسلام ممنوع و توهین به مقدسات تلقی می‌شود. اجرای همین ایده به معنای نابودی بخش بزرگی از آثار هنری و ادبی و نظری جهان نیست؟ 6 ـ پس بهتر است بپذیریم که: 1ـ حق همه انسان‌ها است که برخی ایده‌ها، چهره‌ها و.. را «مقدس» تلقی کنند. 2 ـ حق همه انسان‌ها است که این یا آن اثر هنری و ادبی یا نظری را «توهین به مقدسات» خود تلقی کنند. 3 ـ حق همه انسان‌ها است که از آن‌چه توهین به مقدسات خود تلقی می‌کنند انتقاد کنند،علیه آن تظاهرات کنند و.. 4 ـ اما آزادی عقیده و بیان و حق آزادی خلاقیت هنری نیز حق همگان است و هیچ کس حق ندارد آزادی بیان و عقیده و آزادی خلاقیت هنری دیگران را به بهانه توهین به مقدسات سلب کند، 5 ـ هیچ کس حق ندارد اثر ادبی یا هنری یا نظری را به اتهام توهین به مقدسات خود ممنوع کند. 6 ـ هیچ کس حق ندارد کسی را به اتهام توهین به مقدسات یا مبانی دین یا عقیده خود مجازات کند. 7 ـ دین‌دارن حق دارند اثری را نخوانند، نبینند، گوش ندهند، بایکوت کنند و.. اما حق ندارند حق خواندن و دیدن و شنیدن دیگران را سلب کنند. 8 ـ آزادی بیان و عقیده و آزادی خلاقیت هنری حق همگان است، آزادی انتقاد از آثار و نظرها نیز. 9 ـ کلام را با کلام، هنر را با هنر یا تظاهرات و.. پاسخ دهیم نه با سانسور و ممنوعیت و پایمال کرن حق آزادی بیان و عقیده دیگران و نه با کارد و طناب و گلوله و شمع‌اجین 10 ـ توضیح واضحات: ستم‌های دوران استعمار، وضعیت دشوار مهاجران در اروپا، تبعیض علیه مهاجران و.. واقعیت‌های تلخ دوران ما است که با آن مبارزه باید کرد اما این واقعیت‌ها قتل به انگیزه دینی را توجیه نمی‌کنند و این قتل‌ها نیز به کشورهای اروپائی محدود نیستند. کافی است به تاریخ خونبار دین در کشور خودمان بنگریم . خون کسروی، که نقد دین کرده بود، هنوز تازه است. خبر محکومیت کسی که در داستان یونس و ماهی شک کرده بود و بسیاری خبرهای دیگر نیز. .

  • ابوذر

    توحش که شاخ و دم ندارد! بعضی از این اسلامگرایان هنوز در 1400 سال پیش زندگی می کنند.

  • اسلامشناس

    با سلام پیش از همه تیتر شما گوئی در پی تلطیف ماجراست! در این رابطه حتا قاتلین اسلام ناب هم موافق نیستند. البته که شما خودتان صاحب اختیارید. اما شاید ما هم به عنوان خواننده بتوانیم نظر بدهیم. این تیتر من است: سربریدن آموزگار تاریخ فرانسوی با فریاد الله اکبر. بعد مرقوفرموده اید :«مهاجمی که فریاد «الله اکبر» سر می‌داد، در نزدیکی یک مدرسه در شهر کنفلان سنتاونورین در شمال غربی پاریس پایتخت فرانسه، به معلمی حمله کرد و سر او را با چاقو برید.» باز هم شما کارد ۳۵ سانتی متری او را به یک جاقو تقلیل داده اید. اما یادم باشد اولین اسلحه الله اکبر در دستان فرزندان امام بود: ما مسلح به الله اکبریم + بر صف دشمنان حمله میبریم + ما همه پیرو خط رهبریم +بنا بر این در یاداشتتان می بایستی یادی هم از رهبری مسلمین جهان امام خمینی می کردیم. در ضمن باید یادمان باشد که در سراسر جهان این اتفاقها دست کم در این ۳۰۰ سال اخیر اتفاق نیفتاده نه در نیویورک و پاریس و لندن و مادرید و آمریکای جنوبی و...فقط از پس مسافرت آسمانی امام راحل از فرودگاه اولی پاریس به گورستان بهشت زهرا و استقرار نظام مقدس اسلام ناب آغاز شد و این تنور همچنان داغ است و خونها خشک نمی شود. قرآن دستوالعمل قتل و جنایت و در وجود هر مسلمان یک قصاب عادل همچون علی ابن ابی طالب خوابیده. برای همین مولوی میگوید آن گرگ خونخوار را بیدار نکنیم.در ضمن مسلمان مسلمان است. اسلامگرا و افراط و تفریط نداریم. فقط یک واژه هست و آن اسلام است!

  • ایران

    سلام توهین یک عمل ناپسند است چه به یک پیامبری که بزرگ امت اسلام است وچه به یک شخص عادی .انسان متمدن و با اصالت هیچوقت توهین نمیکند