ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مشکل کمبود نان در ایران سراسری شده است

اکنون استانی نیست که در آن نانوایی‌ها شلوغ نباشند. مسئولان می‌گویند نگران نباشید کمبودی وجود ندارد اما شلوغی صف‌ نانوایی‌ها یک واقعیت است. چه عواملی موجب این وضعیت شده است؟

تقریباً در همه استان‌های ایران صف‌ نانوایی‌ها طولانی شده‌ و مردم از احتمال گرانی نان سخن می‌گویند. مسئولان اما معتقدند هیچ کمبودی وجود ندارد و مردم نگران نباشند. عوامل ایجاد چنین وضعیتی چیست؟

در ایران تقریباً هیچ استانی نیست که مشکل تهیه نان نداشته باشد. صف نان در ارومیه ـ عکس از خبرگزاری مهر

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی از صف‌های شلوغ نانوایی‌ها در برخی نقاط ایران به‌ویژه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی منتشر شد. این خبرها سپس در رسانه‌های رسمی ایران نیز بازتاب یافت. اکنون این رسانه‌ها گزارش می‌دهند که تقریباً هیچ استانی نیست که مشکل تهیه نان نداشته باشد.

افزایش قیمت ارز و قاچاق آرد

با افزایش هزینه‌ها و تورم، بسیاری از هزینه‌های نانوایی‌ها جبران نمی‌شود. در حال حاضر سه نرخ برای آرد در بازار وجود دارد، نرخ دولتی برای نانوایی‌های دولتی، نرخ آزادپز و بازار سیاه. نرخ بازار آزاد تحت تأثیر افزایش قیمت ارز و همچنین رشد تورم افزایشی بوده است. اختلاف قیمت آرد دولتی و آزاد در ایران به‌تازگی به بیش از چهار برابر رسیده است.

با این شرایط از یک‌‌سو برخی نانوایی‌های آزادپز که قبلاً آرد مورد نیاز خود را از بازار سیاه تأمین می‌کردند با توجه به افزایش قیمت‌ها از جمله آب، برق، گاز، بیمه و خمیرمایه از چرخه تولید نان خارج شدند و بار آن‌ها به دوش نانوایی‌های دولتی افتاد و از سوی دیگر افزایش قیمت ارز قاچاق آرد را رونق داد.

رسانه‌های رسمی گزارش می‌دهند قیمت هر کیسه آرد آزاد پیش از این ۱۱۰ هزار تومان بود اما اکنون به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است. با افزایش قیمت آرد آزاد، برخی نانوایی‌ها آرد سهمیه‌ای خود را در بازار آزاد می‌فروشند و با کم شدن سهمیه ساعت‌های کاری خود را نیز کم می‌کنند.

خرید تضمینی گندم در بازار آزاد و کمبود آرد

در دو هفته اخیر قیمت آرد به دلیل اعلام خرید تضمینی گندم در بازار آزاد یک‌باره افزایش یافت. قیمت چهار هزار تومانی خرید تضمینی گندم این گمان را افزایش داد که ممکن است با این قیمت، کاشت گندم در سال آینده کاهش یابد و به همین دلیل احتکار آرد آغاز شد.

نرخ خرید تضمینی آرد که در سامانه به قیمت هر کیسه ۵۰ هزار تومان خریده می‌شد در بازار آزاد هر کیسه به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. نانوایی‌ها کسری آرد خود را از بازار آزاد تأمین می‌کنند که در روزهای اخیر با پایان یافتن سهمیه‌ آردشان برای خرید از بازار آزاد اقدام کردند، اما با آرد گران‌تر برخی از نانوایی‌های کوچک‌تر مجبور شدند مغازه خود را تعطیل کنند تا دوباره سهمیه آرد به دست‌شان برسد.

در واقع سهمیه آرد نانوایی‌ها کافی نیست و اگر آن‌ها بخواهند آرد را از بازار آزاد تهیه و به قیمت مصوب نان پخت کنند، هزینه‌های‌شان جبران نخواهد شد.

علت کاهش ساعت‌های کاری برخی از نانوایی‌ها نیز کاهش سهمیه آرد عنوان شده است. نانوایی‌ها در واقع آردی ندارند که نان بپزند. آن‌هایی که بخواهند به‌شکل عادی فعالیت کنند باید آرد خود را از بازار آزاد با قیمت گران تهیه کنند.

تا پایان شهریورماه دولت خرید تضمینی گندم را به قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان انجام می‌داد که با اضافه شدن نرخ نهاده‌های دامی به‌ویژه جو قیمت گندم نیز افزایش یافت.

دلایل دیگر در کمبود نان

در کنار عوامل اصلی در کمبود نان، رسانه‌های ایران از دلایل جنبی دیگری نیز نوشته‌اند. از جمله این‌که در بعضی شهرستان‌ها کمبود نهاده‌های دامی باعث شده است دام‌دارانی که توان تأمین هزینه‌های بالای نهاده‌ها را ندارند به نان در کنار علوفه برای تغذیه دام‌های خود روی آورند که این مسئله بخشی از شلوغی صف‌های نانوایی‌ها را موجب می‌شود.

برخی از گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که به‌دلیل هزینه‌های بالای زندگی، گروهی از مردم نان را از نانوایی‌ها می‌خرند و به قیمت گران‌تر به فروشگاه‌ها می‌فروشند و از این راه کسب درآمد ناچیزی می‌کنند.

همزمان با شلوغی نانوایی‌ها شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت نان در آینده نیز سبب شده تا در روز‌های اخیر بعضی از مردم حتی بیشتر از مقدار نیاز در صف نانوایی‌ها بایستند و نان بخرند.

بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نان سنتی در تیرماه گذشته از گرانی ۳۰ درصدی آرد خبر داده  و در مورد قیمت نان گفته بود:

«از مهرماه سال گذشته نرخ جدید اجرایی شد و از فروردین امسال با افزایش هزینه‌ها، نانوایان درخواست افزایش نرخ نان داشتند. خواسته ما این بود که بعد از پنج سال و با توجه به افزایش هزینه‌ها یعنی آب، برق و گاز قیمت نان تقریباً دو برابر شود اما در نهایت توافقی صورت گرفت و قیمتی نیز اعلام شد.»

مسئولان: مشکل کمبود نان نداریم

اما این واقعیت‌ها با اظهارات مسئولان هم‌خوانی ندارند. آن‌ها هرگونه کمبودی را منکر می‌شوند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خبری هفته گذشته خود با اشاره به خبرهای مربوط به کمبود نان گفت:

«در روز‌های اخیر بحث کمبود نان در برخی استان‌ها مطرح شده بود. این موضوع در دولت هم مورد بحث قرار گرفت. بررسی‌ها نشان داد هیچ علت خاص و نگران‌کننده‌ای برای این مسئله منطقه‌ای وجود نداشته و هیچ کمبودی در کل کشور نداریم.»

یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز می‌گوید:

«هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و در هیچ نقطه‌ای از کشور، نه در حال حاضر بلکه در گذشته و حتی در آینده هم هیچ مشکلی در تأمین آرد و نان نبوده و نیست ضمن این‌که میزان ذخایر راهبردی کشور هم بی‌نظیر است.»

سیف وجود نانوایی‌های آزادپز را انکار می‌کند و می‌گوید:

«همه نانوایی‌ها به دو نوع یارانه‌ای یک و دو، از دولت آرد دریافت می‌کنند که در نوع اول به‌صورت کاملاً دولتی و به قیمت هر کیلو ۶۶۵ تومان و نوع دوم به صورت آزاد آرد دریافت می‌کنند.»

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی و عضو شورای آرد و نان کشور نیز در رابطه با صف‌های شلوغ نانوایی‌ها گفت:

«کمبود آرد شایعه‌ای بیش نیست. الان هیچ تغییری در سهمیه آرد نداریم و کمبود آرد هم فقط یک دروغ است.»

به‌گفته او دو نوع سهمیه آرد وجود دارد. در سهمیه نوع اول قیمت گندم ۶۶۵ تومان است و در سهمیه نوع دوم قیمت گندم ۹۰۰ تومان است. کرمی می‌گوید:

«ما سامانه‌ای داریم که برای هر واحد نانوایی در این سامانه سهمیه‌ای در نظر گرفته شده و آن‌هایی که مجاز فعالیت می‌کنند عضو این سامانه هستند و سهمیه آرد مشخصی دارند. هیچ‌گونه نگرانی درباره تغییر سهمیه آرد برای واحد‌های نانوایی نیست. ما هربار رصد می‌کنیم و مردم با خیال راحت نان‌شان را خریداری کنند. (...) کسانی در این قضیه شایعه درست می‌کنند که خودسرانه نانوایی تأسیس کرده‌اند. در حالی که مجوز ندارند و به‌خاطر این‌که سهمیه آرد نمی‌گیرند شایعه گرانی می‌اندازند.»

محمد حسین فرهنگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز با این‌که می‌گوید «هیچ مشکلی در ذخایر گندم نداریم»، تأخیر در تحویل آرد به نانوایی‌ها را نتیجه «ناکارآمدی و سوءمدیریت در توزیع آرد» می‌داند و می‌گوید:

 «این سوء مدیریت در توزیع آرد زمینه را برای نفوذ دلالان در این حوزه فراهم می‌کند و باعث افزایش مشکلات می‌شود».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تحریم ضد مردم ایران

    اول ما مخالفان ج ا فکر میکردیم هدف از تحریم بستن منابع مالی نظام است برای براندازی و جایگزین اش با یک حکومت دموکراتیک که به عدالت اقتصادی و حقوق بشر احترام بگذارد و البته دست ایدئولوژی خانمانسوزش دشمن تراشی (صدور اسلام ولایی ضد بشری و دخالت و ترور در خارج و البته زیان و هزینه اش به گرده مردمان ایران است!) و احکام وحشیانه قرون وسطایی اسلام بدوی بردارد/ اما حالا معلوم شده خائنین داخلی از جمله داخل خود حکومت و بخشی در پوشش اپوزیسیون و حتی برخی دولتهای خارجی گویا هدف اصلی شان نابودی مردم ایران است، پخش شایعه قحطی نان و مرغ و تخم مرغ و میوه جات و سبزیجات و پیاز و سیب زمینی با وجود خودکفایی ایران، فقط یک نکته است، خیانت ضد بشری علیه مردم ایران در پوشش تحریم علیه نظام دیکتاتوری! متاسفانه مردم ایران تنها هستند، از یک سو توسط نظام دیکتاتوری آزار می بینند و از سوی دیگر از طرف مخالفان خائنین داخلی و بیرحم خارجی!ََ

  • راستم

    ادعای قحطی نان و بسیرای اقلام کشااوری دیگر مشابه گندم که ایران خودکفا و حتی در حد صادارت است؟، حاصل دسیسه مافیای های داخلی و دشمنان مردم ایران است، حکومت ناکارمد با عوامل فاسدش و بخشی دشمنان حکومت که دارند با سومدیریت و اجازه دادن به مافیا گندم آرد را کمبود مصنوعی میکنند، اما بدانند: کمبود نان، جنایت قحطی ساختگی است، حکومت و دشمنان داخلی و خارجی مردم ایران شریک جرم هستند. اگر رسانه آزاد که اجازه میداد کامنتهایم منتش رکند، دستهای خاین و جنایتکار این قحطی ها منتشر و افشاگری میکردم.

  • پرونده خلع ید یک قدم دیگر به اجرا نزدیک شد!

    پرونده خلع ید یک قدم دیگر به اجرا نزدیک شد! به علت تعلل دولت و سازمان خصوصی سازی در اجرای فوری خلع ید، برای انجام خلع ید پرونده مالک خصوصی و فاسد در هفت تپه به دادسرای دیوان محاسبات ارجاع شد تا سریعا نسبت به خلع ید بخش خصوصی اقدام شود. هرگونه تاخیر در اجرای خلع ید بخش خصوصی با واکنش سریع و قدرتمند کارگران هفت تپه مواجه خواهد شد. روحانی و جهانگیری که برای جگرگوشه خودشان و شریک برادر جهانگیری- مهدی جهانگیری که با اسدبیگی ها شراکت دارد دست به هر کاری میزنند. اما فراموش کرده اند که هفت تپه جای این کثافت کاری ها نیست. خصوصی سازی تا یک ماه دیگر باید جمع شود وگرنه بساط خیلی ها جمع خواهد شد. کارگران در هفت تپه، پایتخت اعتصاب جهان با هیچ مقام مسئول و هیچ قدرتی شوخی ندارند. زنده باد هفت تپه و زنده باد اتحاد پیام همکار

  • اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

    اطلاعیه اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران در باره یورش به فعالین کارگری، دانشجویی و زنان متن اطلاعیه بدین قرار است : یورش نیروهای اطلاعاتی را محکوم می کنیم. از روز ۱۵ مهرماه نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی یورش شبانه به خانه بیش از ۱۵ نفر فعال کارگری. دانشجوئی. جنبش زنان و اجتماعی حمله کردند و تا دیروز خانواده این افراد بازداشت شده خبری از آنها ندارند و همه در قرنطینه می باشند اسامی بعضی از دستگیر شدگان: مهران رئوف. ناهید تقوی ، شبنم آشوری . ندا پیر خضریان. الوار قلیوند . اندیشه صدری . حنیف شادلو و سمیه کارگر (ایشان مریض حال و بیش از ۹۰ درصد بینا ئی خود را از دست داده و مرتبا باید تحت مراقبت پزشکی باشد). و چندین نفر دیگر دیگر در بین دستگیر شدگان هستند که تا امروز چه افرادی هستند مشخص نشده است اتحاد بین المللی یک بار دیگر تداوم بازداشت ها و بگیر و ببند های فعالین کارگری، اجتماعی و سیاسی توسط رژیم جمهوری اسلامی را به شدت محکوم می کند و خواهان آزادی فوری و بدن قید شرط همه این فعالین از زندانهاست. ما همچنان به کمپین های کارگری و بین المللی خود برای افشای سرکوب گرهای این رژیم و جلب همبستگی بین المللی برای رهایی این فعالین در بند ادامه می دهیم . اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران/ 20 اکتبر 2020

  • عملیات جمع آوری دست فروشان سنندج

    فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان فرماندهی عملیات جمع آوری دست فروشان سنندج را شخصا بعهده گرفت فرهاد شعبانی ◾️ پس از ناتوانی و ناکامی شهردار و فرماندار سنندج، استاندار کردستان و "علی آزادی" فرمانده نیروی انتظامی در اجرای طرح جمع آوری دستفروشان سنندج، "صادق حسینی" فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان، شخصا فرماندهی عملیات جمع آوری دست فروشان شهر سنندج را بعهده گرفته است. حسینی روز سه شنبه 29 مهرماه، به بازدید از نقاطی که قرار است دستفروشان به آنجا منتقل شوند، پرداخته است. سالهاست که طرح جمع آوری دستفروشان کردستان در دستور کار شهرداری، و سایر ارگانهای دولتی، نیروی انتظامی و سپاه، قرار دارد. اجرای کامل این طرح در کلیه شهرهای کردستان به جمع آوری دستفروشان شهر سنندج بستگی دارد و در صورتیکه این طرح در سنندج به اجراء در بیاید، اجرای آن در سایر شهرهای کردستان نیز به جریان خواهد افتاد. اجرای این طرح در سنندج تاکنون با مقاومت و مبارزه دستفروشان روبرو شده و هر بار به حالت تعلیق درآمده است. اما، اینبار فرمانده سپاه بیت المقدس که یکی از قاتلین مشهور منتقل شده به کردستان است، شخصا وارد عمل شده و فرماندهی عملیات جمع آوری دستفروشان را بعهده گرفته است. تردیدی نیست که دستفروشان شهر سنندج با مقاومت و مبارزه متحد و همبسته طرح جمع آوری خود را که پیاده رو سازی خیابان فرودسی سنندج و ترفند لطمه وارد آوردن دستفروشان به بصری و زیبائی شهر است را با شکست روبرو خواهند ساخت و پوزه صادق حسینی فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان را همانند سایرین به زمین خواهند مالید. #کولبر_نیوز #kolbarnews

  • "جنایتکاران چرا معرفی نمی شوند!»

    در تجمع خانواده های قربانیان ساقط کردن هواپیمای اوکراینی گفته شد : « آن جنایتکارانی که بچه های ما را از بین بردند کجایند؟ چرا معرفی نمی شوند!» ◾️ هواپیمای پرواز 752 تهران ــ کیف در 18 دیماه سال 98 با شلیک واحد موشکی سپاه پاسداران سرنگون شد و 176 نفر سرنشین آن به قتل رسیدند. این تجمع روز گذشته در محل مذاکره هئیت های اوکراینی و جمهوری اسلامی برپا گردید. #کولبر_نیوز

  • "باید چاره ایی اندیشید"

    ایران بسوی کمبود و قحطی نان و سایر کالاهای اساسی مورد نیاز و زنده ماندن مردم کارگر و زحمتکش گام بر می دارد ◾️نانوایی‌ها یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند. آراد آزاد بشدت گران شده است. قیمت سایر کالا ها اساسی لحظه ایی در حال تغییر است. صف های نان طولانی تر می شود. باید چاره ایی اندیشید. از نظام و حکومت بجز یکدستگاه سرکوب چیز دیگری باقی نمانده است. #کولبر_نیوز #kolbarnews @kolbarnews

  • اعتراضات دیما ه= شورش نان

    اعتراضات سراسری دیماه ایران: شورش نان این مطلب که پیش از این در صفحه ناظران منتشر شده به مناسبت سالگرد شورش های دیماه باز نشر می شود. تعدادی از تحلیلگران و ناظران به سه سوال درباره اعتراضات سراسری چند روزه اخیر ایران پاسخ گفته اند. در اعتراضات اخیر ایران نام بسیاری از شهرها و شهرستان های کوچک و فراموش شده ایران شنیده می شود که در اعتراضاتی مانند ۸۸ عملا نظاره گر معترضان در پایتخت و شهرهای بزرگ بودند. علت آن را چه می دانید؟ در این اعتراضات شعارهایی ساختارشکنانه تر و متفاوت تر نسبت به سایر اعتراضات در تاریخ جمهوری اسلامی داده شده است. آیا معترضان سرخورده از جریانات درون حکومتی به دنبال راه سوم و آلترناتیو جدیدی هستند؟ به نظر می رسد مشکلات روزمره مردم مانند گرانی ، تورم و بیکاری یکی از دغدغه های اصلی تظاهر کنندگان را با توجه به اوضاع اقتصادی ایران شکل می دهد. نظر شما درباره آن چیست؟ تقلیل مردم به رای دهندگان در انتخابات/ساسان امجدی؛ تحلیلگر سیاسی استیصال ناراضیان/علی‌ حاجی قاسمی، مدیر دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه سودرتورن پیش لرزه های یکی از گسل های جامعه ایران/رضا حقیقت نژاد، تحلیلگر سیاسی ترس از تهیدستی بیشتر/مهدی تاجیک، روزنامه نگار سیاست تطمیع و سرکوب در شهرهای بزرگ /کامران متین؛ استاد روابط بین الملل در دانشگاه ساسکس فقر و تبعیض دائمی برای شهرستانی بودن /احسان محرابی؛ روزنامه نگار اعتراض به بی عدالتی سراسری/امیر کیانپور؛ تحلیلگر سیاسی بن‌بست اقتصادی ایران، محصول ناگزیر دوران احمدی نژاد/ علی رنجی‌پور؛ روزنامه‌نگار شهرستانی هایی که جانشان را کف دست گذاشته‌اند/مهرک کمالی؛ استاد ایرانشناسی دانشگاه ایالتی اوهایو جنبش رادیکالی که مرکزگرا نیست /محمد حیدری، تحلیلگر سیاسی نفی مطلق اصلاح طلبان/ امید منتظری، روزنامه نگار

  • کمپین "غذا نیست، ترس نیست" در حال گسترش است

    کمپین غذا نیست، ترس نیست در حال گسترش است ◾️این کمپین که از پایتخت شروع شده است به سایر شهرهای ایران گسترش می یابد. #کولبر_نیوز #kolbarnews @kolbarnews

  • حقیقتگو

    درحقیقت محض وبراساس حقایق فاجعه بار چهل ساله به لطف و مرحمت اقشارچندین میلیونی حکومتی حاکمیت را درایران ربود که نتنها برای آنها موهبتی نیاورد و مراسم نذری اسکناس های نفتی و مسکن و درمان و تحصیل و برق و اب را برایشان همانطور که به آنها قول داده بود اجرا نکرد بلکه هرچه درایران دراین چهل ساله تصاحب و تاراج به عجم ها تقدیم کرد برای همان اقشار که حالا به بیش از80میلیون نفر شده اند حیف دانست ...بله حیف است که این مردمان رفاه و ازادی داشته باشند بله حیف است که آرامش روحی وروانی داشته باشند ...بله حیف است که اقتصادی لاقل همانند امارات وقطر و ترکیه داشته باشند ...بله حیف است که داروها برای انها باشد ...بله حیف است که شغل و مشاغل بدون دردسر وعذاب وارانه داشته باشند ...بله حیف است که کالاهای اساسی تقدیم شان شود ...بله حیف است که حتی تخم مرغ و رب گوچه فرنگی و گوشتی داشته باشند ...بله حیف است که قوطی چهارچرخه پراید ارزان تقدیم شان شود ...بله حیف است ارز وآنهم ازفروش منابع کشورشان تقدیم شان شود ...حالا حیف بودن ها به نان رسیده است که حیف آرد ونان باشد که آنها نصیب شان شود...تنها موردی که چنین حکومتی نتوانسته برآن برچسب حیف بودن بچسابند و برای خودش بردارد اکسیژن برای تنفس کردن مردم است !! متاسفنه انکار این اقشار چند ده میلیونی متوجه نشده و نمیشوند که این دریغ کردن حکومتی برعلیه شان به چه دلیلی بوده و می باشد ؟ !! بله حیف نیست بلکه حلال هم بوده و می باشد که آنچه درایران اقشارآخوندها و اقازاده ها وارگان های حکومتی ازحصر کردن اقشار چندده میلیونی می دزدند وچپاول وتصاحب می کنند راهی ترکیه و سوریه و عراق و اتحادیه اروپا و کانادا و ونزوئلا می کنند ...حلال است که مردم را با اخرین حد و نهایتی زجر بدهند وگرسنه نگاه دارند...درکشور نیجریه عضو اوپک و صادر کننده نفت و منابع فلزی باید دید که اسلام و اقشار سران مذهبی و نظامیون با چه ثروتی و زندگانی مجللی بسر می برند و مردم مسلمان نیجریه و انهم درپایتخت نیجریه در زاغه ها وکانسک های بسیار کثیف و آلوده با هزاران کودک گرسنه با حیواناتشان زندگی می کنند و آنها هم همانند مردم ایران به همین شرایط زجر و فقرپرستی ومطیع بودن رضایت داده اند ...کمبود ارد وگران شدن نان دلیل برکردن کشتی ها برای سوریه و ونزوئلا دارد ...