ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: اس-۴۰۰ را با موفقیت آزمایش کردیم

اردوغان گفته اعتراضات آمریکا در این زمینه به او ربطی ندارد. وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای آزمایش سامانه موشکی اس-۴۰۰ را به «شدیدترین وجه ممکن» محکوم کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، با تأیید شلیک آزمایشی سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ ساخت روسیه در دریای سیاه توسط کشورش، اعلام کرد اعتراضات ایالات متحده آمریکا در این زمینه، به او ربطی ندارد.

سامانه دفاع موشکی روسی اس- ۴۰۰

به‌نوشته آژانس خبری بلومبرگ، اردوغان در یک برنامه تلویزیونی از استانبول، با اشاره به آزمایش موفقیت‌آمیز سامانه موشکی اس-۴۰۰ در ترکیه گفت: «ما قرار است چه کار کنیم، توانایی‌های نظامی خود را آزمایش نکنیم؟ بدیهی است که ما منتظر تأیید ایالات متحده در این زمینه نخواهیم ماند.»

این گفته‌های رئیس جمهور ترکیه در حالی‌ست که وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه ۲۳ اکتبر/ دوم آبان‌ماه، آزمایش سامانه موشکی روسی اس-۴۰۰ را به «شدیدترین وجه ممکن» محکوم کرد و نسبت به «عواقب جدی» آن هشدار داد.

آزمایش شلیک موفقیت‌آمیز این سیستم موشکی روسی در هفته گذشته توسط ترکیه، که به طور بالقوه می‌تواند اطلاعات مربوط به هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ ساخت ایالات متحده را جمع آوری کند، اعتراض مقامات واشنگتن را به دنبال داشته است.

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون اما روز گذشته آزمایش این سامانه موشکی از سوی ترکیه را نقض تعهدات ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای ناتو توصیف کرده و در همین زمینه گفته:

 «ترکیه همین حالا از برنامه خرید جنگنده اف-۳۵ کنار گذاشته شده است و استفاده از سامانه اس-۴۰۰ مانعی مهم برای توسعه دیگر روابط دوجانبه خواهد بود. «

به‌گفته هافمن، سامانه عملیاتی اس- ۴۰۰ با تعهدات ترکیه به عنوان یک متحد آمریکا و ناتو سازگار نیست. اردوغان اما در واکنش به این اظهارات مقام‌های آمریکایی، انتقادات مطرح شده را رد کرده و اعلام کرده که ترکیه به آزمایش و استفاده از این سامانه موشکی ادامه خواهد داد.

بنا بر اعلام مقام‌های آمریکا و فرماندهان ناتو در ماه‌های گذشته، سامانه موشکی  اس-۴۰۰ نه تنها از قابلیت انطباق با سیستم دفاعی ناتو برخوردار نیست بلکه برای نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو، یک خطر بالقوه خواهد بود.

دولت آمریکا پیش‌تر هشدار داده بود که ممکن است آزمایش این سامانه موشکی توسط ترکیه بر روابط بین دو کشور تأثیر جدی داشته باشد.

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و ترکیه، روزنامه حریت چاپ آنکارا، از به تعلیق درآمدن خدمات ویزا از سوی سفارت آمریکا در ترکیه را به دلیل حملات احتمالی خبر داده است.

به‌نوشته این منبع، سفارت ایالات متحده در آنکارا با انتشار بیانیه‌ای، روز ۲۳ اکتبر/ دوم آبان‌ماه اعلام کرده که پس از دریافت «گزارش‌های معتبر از حملات احتمالی تروریستی و آدم‌ربایی» تصمیم گرفته است خدمات ویزا را در ترکیه متوقف کند.

طبق این بیانیه خدمات کنسولی در سفارت و همچنین کنسولگری در استانبول، شهر جنوبی آدانا و شهر ازمیر در ساحل دریای اژه متوقف خواهد شد.

در این بیانیه همچنین به شهروندان ایالات متحده توصیه شده است احتیاط بیشتری را در مکان‌هایی که ممکن است آمریکایی‌ها یا خارجی‌ها جمع شوند، از جمله ساختمان‌های بزرگ اداری یا مراکز خرید انجام دهند.

تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و ترکیه از آغاز جنگ داخلی در سوریه و هم‌زمان با حمایت دولت ترکیه از برخی از گروه‌های اسلام‌گرای مسلح و همچنین ایجاد درگیری نظامی با کردهای سوریه به‌عنوان متحدین آمریکا آغاز شد. در ماه‌های گذشته اما این تنش‌ها با تصمیم آنکارا برای خرید سامانه موشکی  اس-۴۰۰ از روسیه به جای سامانه دفاعی آمریکایی «پاتریوت»، افزایش چشم‌گیری داشته است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Sattar bheshti

    حزب‌الله لبنان بر اردوگاه‌های وابسته به شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی در مناطق مختلفی از استان الحدیده در غرب یمن نظارت می‌کنند. از 7 اردوگاه در شرق و شمال شهر حدیده و نزدیکی سواحل دریای سرخ در شمال غربی استان حدیده در راستای دستیابی به قاچاق سلاح‌های حکومت ایران و تهدید حمل و نقل بین‌المللی استفاده می‌شود. مهمترین اردوگاه در منطقه القناوص که شبه‌نظامیان حوثی از آن با نام اردوگاه «الرسول الاعظم» یاد می کنند، قرار دارد. این اردوگاه شامل حزب‌الله و کارشناسانی در زمینه آموزش رهبران گروه‌های حوثی است که تعداد آنها به 400 نفر می‌رسد!. این نیروها در حال گذراندن دوره‌های آموزشی برای هدایت گروه‌هایی که به اصطلاح به آن‌ها «تیپ‌های تکاور» که کپی از تیپ‌های شبه‌نظامیان حشد الشعبی در عراق است، هستند. تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد گروهی از اعضای شبه‌نظامیان حوثی در نزدیکی بندر حدیده در حال آموزش هستند.

  • بهزاد

    ترکیه با میل و علاقه که اس ۴٠٠ رو نخرید، لجاجت آمریکا ترکیه رو به سمت روسیه هل داد، اگه آمریکا پاتریوت رو به ترکیه میفروخت، ترکیه اس ۴٠٠ رو نمیخرید.